kombineret bundkort/tvkort/grafikkort der ~
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-03-05 18:00

sikkert et meget dumt spørgsmål, men findes der bundkort/tvkort der er
kombineret med grafikkort ? altså et hurtigt grafikkort hurtigere
eller lige så hurtigt som geforce fx5900xt" ? findes det kombineret
med noget der kan lave analogsignal til digitalt signal ? sådan et gad
jeg nemlig godt få fat i

og så skal der også være en fjernbetjening med, da en del af mit
problem er at når jeg skal cappe på mit tv går der ret lang tid før
det har skiftet kanal, og så tænkte jeg at det kan jeg komme uden om
med et tvkort med fjernbetjening.

men kan man med en mindre opløsning end 1280/768 på tvkortet, fylde
min 30tommerskærm ud ? eller skal det hedde 1280/768 før det kan fylde
hele skærmen ? findes der overhovedet tvkort der kan vise i 1280/768 ?

og sidste spørgsmål, findes der tvkort med ramklods på ? ligesom med
grafikkortene, så tvkortet ikke tager kræfter fra min cpu og mine ram
? jeg kunne jo godt tænke mig at kunne spille et spil eller lave andet
imens jeg optog en film ?

jeg har : p4-2400 1 gig ram og geforce fx 5900 xt grafikkort " ved
ikke om det har noget at sige ? " altså om der er krav til
grafikkortet når man vil se og optage fra et tvkort ?

win xp sp2

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-03-05 11:22

Punish the deed, not the breed wrote:
> sikkert et meget dumt spørgsmål, men findes der bundkort/tvkort der er
> kombineret med grafikkort ?

Ved ikke om der findes bundkort, men et ATI All In Wonder grafikkort
(fås i mange udgaver) har TV tuner og videoindgang indbygget

> [...]

> problem er at når jeg skal cappe på mit tv går der ret lang tid før
> det har skiftet kanal, og så tænkte jeg at det kan jeg komme uden om

Der er fjernbetjening med All in Wonder kortene

> men kan man med en mindre opløsning end 1280/768 på tvkortet, fylde
> min 30tommerskærm ud ? eller skal det hedde 1280/768 før det kan fylde
> hele skærmen ? findes der overhovedet tvkort der kan vise i 1280/768 ?

Alle grafikkort (det som sender signal fra PC til TV) kan vise denne
opløsning, muligvis er det nødvendigt at installere en driver til
skærmen først. du er nødt til at køre 1280*768 hvis hele skærmen skal
fyldes ud, uden at billedet presses sammen så folk bliver fede at se på

> [...]
> grafikkortene, så tvkortet ikke tager kræfter fra min cpu og mine ram
> ? jeg kunne jo godt tænke mig at kunne spille et spil eller lave andet

Så skal du nok over og kigge på noget som Hauppauge WinTV PVR 350

Den har indbygget mpeg2 hardware encoder og optager fra antennesignal, i
en kvalitet der ligner DVD!

Men dette kort er et PCI kort som du skal sætte ind i din PC ved siden
af grafikkortet

> jeg har : p4-2400 1 gig ram og geforce fx 5900 xt grafikkort " ved
> ikke om det har noget at sige ? " altså om der er krav til
> grafikkortet når man vil se og optage fra et tvkort ?

Nej der er ikke noget krav til grafikkortet, det TV signal du optager
går ikke igennem dette hvis du har sådan et Hauppauge kort - den skal
bare kunne gemme det på din HD i en nogenlunde fornuftig hastighed.

Det lyder som om du nok bør beholde dit grafikkort og så købe det TV
kort som jeg linker til på EDBpriser

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-05 18:39

jeg har klippet lidt væk for at gøre det lidt overskueligt, men
forløbig tak for nogle gode svar

> [...]
>skærmen først. du er nødt til at køre 1280*768 hvis hele skærmen skal
>fyldes ud, uden at billedet presses sammen så folk bliver fede at se på

men hvis jeg vælger et haugpage som du linker til, vil det kort så
kunne sende tvsignalet igennem mit geforce 5900 på en måde så jeg kan
få signalet frem på skærmen i 1280/768 ? eller skal jeg vælge et ATI
All In Wonder grafikkort for at kunne få denne opløsning frem på min
skærm ? jeg vil jo gerne have skærmen fyldt ud og helst ikke med tykke
mennesker altså helst ikke et billede der er strukket bliver det
ikke det hvis det er i 720/576 som de skriver på haupage siden ?
kan man med dette kort optage samtidig med at man ser et andet program
?

og nu et superspørgsmål kan man få et tvkort der kan lave digitalt
signal som den nye selector gør ?

jeg kunne også godt tænke mig at beholde mit grafikkort, for det er jo
sådan at der skal købes nyt grafikkort hvert andet år ca for at følge
med og kunne spille de fede spil og så ville det jo være ærgeligt
at skulle skifte et 9800pro til 2600kr ud så hellere få et godt tvkort
der kan blive i pcen og så skifte mit gamle grafikkort ud når det er
for langsomt på et tidspunkt

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 26-03-05 20:54

> [...]
> ikke det hvis det er i 720/576 som de skriver på haupage siden ?
> kan man med dette kort optage samtidig med at man ser et andet program

Det burde ikke være et problem. Det som du ser igennem TV kortet kører
som et video overlay på linje med de film du ser i media player. Dit
grafikkort kan indstilles til at køre en opløsning som svarer til
skærmens, så passer billedet. Når du ser TV som er i widescreen format,
vil tunerkortet modtage et 4:3 billede som det plejer men hvor det
øverste og nederste er sort. Jeg er ikke helt klar over om dets software
kan skære det sorte væk som et TV kan, men prøv at søge lidt på google
eller lign. efter widescreen support

> og nu et superspørgsmål kan man få et tvkort der kan lave digitalt
> signal som den nye selector gør ?

Selectoren LAVER ikke en digitalt signal, den MODTAGER det. Mig bekendt
er det ikke muligt at få pt. desværre, så medmindre der er en firewire
eller DVI udgang på selectoren er du nødt til at bruge analoge kabler

Lyder fornuftigt

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 27-03-05 10:36

On Sat, 26 Mar 2005 20:54:12 +0100, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

> [...]
>øverste og nederste er sort. Jeg er ikke helt klar over om dets software
>kan skære det sorte væk som et TV kan, men prøv at søge lidt på google

jeg har været inde på http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=7807
og læse om Nvidias tvkort jeg tror at det bliver det, jeg syntes at
det lydder rigtig godt, hvad de skriver om det, faktisk er det en ret
god testside syntes jeg, der er ikke rigtigt nogen i Danmark der er
lige så gode som denne testside, eller måske har jeg bare ikke fundet
den endnu