Varm CPU...
Fra : Thomas

Dato : 14-03-05 10:49

Hej.

Jeg har netop købt en brugt maskine af en kammerat og sad og konfigurede den
osv...
Under div. BIOS opsætninger ville jeg være god ved den og satte "Shut-down"
temp. på CPU'en til 60 grader, da jeg huskede fra min anden P4 maskine at
den vist kun bliver 49 grader varm.
Men det viser sig så at den både lukker ned ved 60, 65 og ved max. som er 70
grader...Hmmm

Jeg kikker så på CPU temperaturen og ser den er 84 grader, og nu er
spørgsmålet så.... Må den blive så varm ?

Det er en AMD2600+ CPU og bundkortet et Matsonic ms-8147c. kt400 fsb333 skt
a3.
Cpu køler socket a spire falconrock ll
Det hele burde være monteret korrekt med kølepasta osv.. Men jeg har dog
ikke selv gjort det, så alt er under mistanke.

Håber nogen kan svare på om dette er ok eller ej...

Anyone ?

Thomas.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-03-05 10:58

> Det er en AMD2600+ CPU og bundkortet et Matsonic ms-8147c. kt400 fsb333 skt
> a3.

Kan du sige om det er en Barton eller TBreed core?

Under alle omstændigheder er 84 grader for højt. Indgangsvinkler:

* Hvis køleren vender forkert så rører den næsten ikke coren => meget varm
cpu.
* Hvis man har pladret 5 mm kølepasta på, så _isolerer_ dette faktisk =>
varm cpu.
* Det kan være at BIOS/dioden måler forkert. Hvis du er 100 procent sikker
på at køler har god kontakt med cpu, hvor varm bliver køleren så nede ved
cpuen? Eller bedre endnu, hvor varm bliver cpuen lige efter en autoshutdown?
(PAS på dine fingre!!)

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-03-05 11:01

> Kan du sige om det er en Barton eller TBreed core?

Lige for at følge op. Min Barton 2600+ ligger på 30 grader idle og 38 grader
ved 3D spil.

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 14-03-05 12:40

> Kan du sige om det er en Barton eller TBreed core?

Det er en Barton 333m

> Under alle omstændigheder er 84 grader for højt. Indgangsvinkler:
>
> * Hvis køleren vender forkert så rører den næsten ikke coren => meget varm
> cpu.

Som udgangspunkt vælger jeg at tro at vennen som har monteret det har gjort
det korrekt, men vil selvfølgelig kikke efter selv hvis jeg ikke finder
andre løsninger.

> * Hvis man har pladret 5 mm kølepasta på, så _isolerer_ dette faktisk =>
> varm cpu.

Der er kun monteret et tyndt lag...

> [...]
> på at køler har god kontakt med cpu, hvor varm bliver køleren så nede ved
> cpuen? Eller bedre endnu, hvor varm bliver cpuen lige efter en

Selve køleren bliver kun lige håndlun, og det virker ikke som om at der
overhoved er fare på færde,
Hvis selve CPU'en ikke er meget varmere end køleklodsen, så virker det
fuldstændigt ok, men forklare jo selvfølgelig ikke hvorfor jeg ser den høje
værdi inden i BIOS overvågningen.
Lige efter start fra kold, siger den 67 grader og efter et par minutter er
den oppe på ihvertfald 80 grader... Hmmm
Men en hånd på køleklodsen føles mere som dine 35-40 grader... Skummelt.

Jeg håber det er en målefejl, men føler mig ikke sikker......

> Thomas

Thomas.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-03-05 12:46

> Selve køleren bliver kun lige håndlun, og det virker ikke som om at der
> overhoved er fare på færde,

Såfremt køler og cpu har god kontakt. Høj cpu temp og lav kølertemp kan jo
godt betyde at køleren ikke aftager varmen! Hvilket så skyldes en mangelfuld
montering. Tjek det for en sikkerhedsskyld; pas på ikke at knække kernen
hvis du tager køleren af.

Thomas

Fra : Ulrik Løye

Dato : 14-03-05 14:15

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> Såfremt køler og cpu har god kontakt. Høj cpu temp og lav kølertemp kan jo
> godt betyde at køleren ikke aftager varmen! Hvilket så skyldes en
> mangelfuld
> montering.

Det kan også være at temperaturproben rør CPUen... derved vil den måle
højere temperaturer og vil allerede kort efter start vise en meget høj
temperatur.

/u

Fra : Thomas

Dato : 15-03-05 06:49

> Det kan også være at temperaturproben rør CPUen... derved vil den måle
> højere temperaturer og vil allerede kort efter start vise en meget høj
> temperatur.
>
> /u

Hej.

Jeg har haft det hele adskilt og givet den ny kølepasta, og ved at forsøge
med lidt forskellig tykkelse på laget, så har jeg nu en drifttemp. på
omkring 70 grader. Bedre men stadig varmt.

Vil jeg selv kunne konstaterer om denne måleprobe er monteret forkert ?..
Kan jeg se den ?

Jeg syntes i øvrigt at selve køleklodsen sidder lidt løst på CPU'en. Den kan
uden besvær bevæges lidt rundt imens den er spændt fast på CPU'en, og jeg
formoder at den ville køle lidt bedre hvis den sad lidt strammere. Jeg er
dog heller ikke meget for at begynde at bukke clipsen, da jeg er i tvivl om
hvorvidt at CPU'en kan holde til et fastere greb.
Men alt kølepastaen har dog et klart tryk efter CPU flangsen.

Thomas.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-03-05 06:57

> Vil jeg selv kunne konstaterer om denne måleprobe er monteret forkert ?..
> Kan jeg se den ?

Hvis der er en tempprobe på bundkortet, så sidder den lige under cpuen (inde
i soklen). Den er grå/sort og på størrelse med 1-2 knappenålshoveder. Den må
ikke være bukket så meget op at den rører undersiden af cpuen. Hvis ikke der
nogen på bundkortet så er det en intern probe i cpuen der bliver aflæst.

> [...]
> hvorvidt at CPU'en kan holde til et fastere greb.
> Men alt kølepastaen har dog et klart tryk efter CPU flangsen.

Har du en anden køler (fra et "known-good" system) du kan afprøve i dit
system?

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 15-03-05 07:42

> [...]

der
> nogen på bundkortet så er det en intern probe i cpuen der bliver aflæst.

Ok.. Jeg kan lige kikke efter om det ser rigtigt ud..

> Har du en anden køler (fra et "known-good" system) du kan afprøve i dit
> system?

Desværre ikke, men måske man skulle købe en og prøve. Den kan vel umuligt
være så dyr...

> Thomas

Takker for hjælpen,
Thomas.

Fra : Jens G

Dato : 15-03-05 16:09

On Mon, 14 Mar 2005 10:48:55 +0100, "Thomas"
<oz1jte@REMOVETHISmail.dk> wrote:

>Jeg kikker så på CPU temperaturen og ser den er 84 grader, og nu er
>spørgsmålet så.... Må den blive så varm ?

Kan den være sat til at vise Fahrenheit istedet for Celsius?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært