ustabilitet / sammenbrud på p4 maskine
Fra : Peter Holm

Dato : 12-05-05 14:51

kan en CPU være skyld i stabilitetsproblemer, hvis den ikke er for varm
altså?
Specifikt er der tale om en P4 2.4 på max 40°c.

Rammen er testet i anden maskine og gir ingen problemer der.
HD'en er skiftet.
Kablerne er skiftet.

Historien kort:
Maskinen begynder at genstarte af sig selv ofte.
Efter 10 genstart er der en fejl så den slet ikke kan starte.
Windows geninstalleres og kører 1 dags tids. Herefter starter den igen med
at boote.
Rammen testes OK
Kabler skiftes.
HD'en skiftes og der installeres ny windows.
Maskinen kører OK et par timer, så starter den igen med at boote.
Efter 4 boots er den igen død og kan ikke starte op.

Jeg synes ikke det minder og PSU-problemer som jeg har oplevet dem
tidligere.
Jeg hælder derfor til en fgejl på bundkortet eller som først skrevet fejl i
CPU.

Hvad er mit næste træk? jeg overvejer at købe nyt mobo til den.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-05-05 21:18

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i CPU.
>
> Hvad er mit næste træk? jeg overvejer at købe nyt mobo til den.

Hvis du har en psu liggende så prøv at skifte den.
Jeg har fornylig haft en pc til reparation, som var ustabil.
Den starterde måske 15 gange i træk, hvorefter den ikke villle starte. Det
kunne være 1 gang og det kunne være 15 gange, den intet ville, for så
pludselig at virke igen.
Det var psu som var ustabil, idet den har kørt helt fejlfrit efter at psu
blev skiftet.
Den havde ikke helt samme symptomer som din, idet når den var startet kørte
den altid upåklageligt. Fejlen opstod kun ved boot.

Kurt

Fra : Peter Holm

Dato : 12-05-05 21:30

> [...]
> Den havde ikke helt samme symptomer som din, idet når den var startet
> kørte den altid upåklageligt. Fejlen opstod kun ved boot.

jeg har bestilt et nyt mobo der kommer i i morgen.
Synes ikke helt det ligner klassiske psu-symptomer, men det er helt sikkert
næste tiltag hvis det nye mobo agerer lisåm det gamle.

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : enrico

Dato : 13-05-05 08:30

On Thu, 12 May 2005 15:50:41 +0200, "Peter Holm"
<phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

>kan en CPU være skyld i stabilitetsproblemer, hvis den ikke er for varm
>altså?

Jeg er absolut ikke hardwarekyndig, men jeg havde en lignende fejl.

Min strømforsyning var underdimensioneret. Jeg fik 400 watt i og alt
kører nu.

Det var måske en fejlmulighed?

-enrico

Fra : Peter Holm

Dato : 13-05-05 22:00

enrico wrote:

> Jeg er absolut ikke hardwarekyndig, men jeg havde en lignende fejl.
>
> Min strømforsyning var underdimensioneret. Jeg fik 400 watt i og alt
> [...]

så er sagen lukket.
Jeg skiftede både mobo og psu, men havde stadig samme fejl. Men det nye
asrock mobo kunne fortælle, at fejlen var harddisk-relateret. Det er jo
skønt med den slags hjælp. Please change your harddrive! Ja, det skrev den
faktisk, da den ikke længere ville starte. Som befalet, så gjort.
Så skiftede jeg til endnu en spritny seagate 120gb. NU kører det. Jeg er
sikker på at det var harddisken all the way.
Nogen der mangler et billigt Soltek P4 brædt og en funktionsdygtig 300w psu
? :)

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : FF