Celeron D 345 3066 MHz
Fra : tommy olesen

Dato : 09-05-05 20:48

jeg har et spørgsmål om den MyCom pc Bilka havde i deres tilbudsavis i
sidste uge; Celeron D 345 3066 MHz, er dens cpu strømbesparende" (hvad man
så end lægger i ordet) og findes der nogle sammenligninger på nettet der
angiver en evt forskel i forhold til andre cpu'er - kan den på nogen måde
sammenlignes med intels M processorer til laptops, som jeg har forstået er
ret så strøm-økonomiske.

- den uvidende

Fra : Zulu

Dato : 09-05-05 21:02

tommy olesen wrote:
> [...]
> den på nogen måde sammenlignes med intels M processorer til laptops,
> som jeg har forstået er ret så strøm-økonomiske.

Du kan sammenligne max effektforbrug for en lang række CPU'er her:

http://users.erols.com/chare/elec.htm

Du kan ikke sammenligne strømforbruget med en Pentium M - måske med så er
det med en faktor 4 foran...

Jeg kan ikke huske om de nyeste Celeron har SpeedStep, så de kan clocke ned
når der ikke er behov for alle kræfterne. Det har de nyeste P4 og P-D og
alle Pentium M og mobile P4.

Zulu

Fra : tommy olesen

Dato : 09-05-05 21:58

> Du kan sammenligne max effektforbrug for en lang række CPU'er her:
>
> http://users.erols.com/chare/elec.htm
>
> Du kan ikke sammenligne strømforbruget med en Pentium M - måske med så er
> det med en faktor 4 foran...

hvis ikke, hvordan kan man så finde ud af om en pc lever om til de ønsker
man har til lavt strømforbrug ( et kig på skemaet, feks M-cpu og Celeron D
synes jeg ikke viser den store forskel på de to)

den uvidende

Fra : Zulu

Dato : 09-05-05 22:06

"tommy olesen" <thoNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> hvis ikke, hvordan kan man så finde ud af om en pc lever om til de ønsker
> man har til lavt strømforbrug ( et kig på skemaet, feks M-cpu og Celeron D
> synes jeg ikke viser den store forskel på de to)

Celeron D 3,066 GHz : 84 W max
Pentium M 750: 21 W max

Er det ikke en forskel, der er til at føle på?

Pentium M clocker ned (SpeedStep) når der ikke er brug for alle kræfterne,
og så bruger den væsentligt mindre end de 21 W. Nede omkring 11-12 stykker
så vidt jeg husker.

Derudover kommer så resten af PC'ens strømforbrug.

Zulu

Fra : tommy olesen

Dato : 09-05-05 22:27

> [...]
> og så bruger den væsentligt mindre end de 21 W. Nede omkring 11-12 stykker

ok, jeg er overbevidst - kun har jeg et (sikkert tåbelig) spørgsmål; er der
mening i at putte en en Pentium M i en almindelig (ikke laptop) pc eller er
dette en umulighed ?

den uvidende

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-05-05 23:27

> ok, jeg er overbevidst - kun har jeg et (sikkert tåbelig) spørgsmål; er der
> mening i at putte en en Pentium M i en almindelig (ikke laptop) pc eller er
> dette en umulighed ?

der findes enkelte socket 479 motherboards til Pentium M men det er ikke
jordens mest avancerede boards.

Hvis du skal have noget strømbesparende som samtidig sparker røv (og har
lækre motherboards), er der vist ingen vej uden om Athlon 64

Fra : tommy olesen

Dato : 10-05-05 09:10

> [...]
>
> Hvis du skal have noget strømbesparende som samtidig sparker røv (og har
> lækre motherboards), er der vist ingen vej uden om Athlon 64

ok, jeg vil undersøge Athlon 64'erne - takker for svarene

den uvidende

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-05-05 22:11

> [...]
> man har til lavt strømforbrug ( et kig på skemaet, feks M-cpu og Celeron D
> synes jeg ikke viser den store forskel på de to)

Ved at bygge den selv... Og så ellers smide f.eks. en AMD64 med
Winchester kerne i, den bruger 3W når den ikke laver noget, og 30 W ved
belastning

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 10-05-05 15:09

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote in message

> Ved at bygge den selv... Og så ellers smide f.eks. en AMD64 med Winchester
> kerne i, den bruger 3W når den ikke laver noget, og 30 W ved belastning

Så er den ikke belastet ret meget.

Mogens