Fra LP til harddisk
Fra : Thomas Laursen

Dato : 27-04-05 11:58

Hej NG

Jeg ville høre om der er nogen af jer genier herinde, der kunne hjælpe mig.
Jeg har en gammel grammofon, med en masse LP'er til, og den kunne jeg godt
tænke mig at tilslutte min pc, og derved kopiere musikken fra LP'en ned på
min harddisk.

Mit spørgsmål er så, kan det lade sig gøre og hvis det kan hvorledes gør man
det så?

MVH
Thomas Laursen

Fra : Mads

Dato : 27-04-05 12:31

On Wed, 27 Apr 2005 12:57:59 +0200, "Thomas Laursen"
<thomaslaursenNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Mit spørgsmål er så, kan det lade sig gøre

Det kan det sagtens. Jeg har efterhånden overført
små 100 LP'er til PC'en og lagt dem på CD'er

>og hvis det kan hvorledes gør man det så?

Enten skal du have et kabel imellem forstærkerens
Line-out og PC'ens Line-in,

eller du skal have fat i en RIAA forforstærker som
så sættes imellem grammofon og PC (Line-in)

Kablet er selvfølgelig det billigste.

En RIAA forforstærker koster fra ca 500,-
( den kaldes også en "Phono Preamp" )

Derudover skal du bare bruge et program til at
optage og klippe numrene. Det kan f.eks. gøres
med Audacity som er et gratis program
http://audacity.sourceforge.net/

Om du så vil brænde musik CD'er eller konvertere
LP'erne til MP3 filer for at spare plads ved jeg ikke,
men det finder du jo nok ud af hen ad vejen.

mvh Mads

Fra : Soren Pedersen

Dato : 27-04-05 14:11

> eller du skal have fat i en RIAA forforstærker som
> så sættes imellem grammofon og PC (Line-in)
>
> Kablet er selvfølgelig det billigste.

Hvis Ikke RIAA er indbygget i grammofonen (og det er den sjældent) SKAL
han have en RIAA imellem af 2 årsager:
Vinylplader er indspillet med en meget skæv frekvensgang (hævet diskant,
dæmpet bas), og signalet fra en grammofon er svjh. på ca. 100mV, hvor en
linieindgang gerne vil have ca. 1V.

Mvh
Søren

Fra : Mads

Dato : 27-04-05 17:10

On Wed, 27 Apr 2005 15:10:31 +0200, Soren Pedersen <soren@munchweb.dk>
wrote:

>Hvis Ikke RIAA er indbygget i grammofonen (og det er den sjældent) SKAL
>han have en RIAA imellem af 2 årsager:

Læs nu lige hvad det var jeg skrev.

Jeg skrev : "Enten skal du have et kabel imellem forstærkerens
Line-out og PC'ens Line-in, eller du skal have fat i en RIAA
forforstærker som så sættes imellem grammofon og PC (Line-in)"

Altså enten bruge anlæggets forstærker eller en RIAA forforstærker.
Jeg har på intet tidspunkt skrevet at grammofonen kunne sættes
direkte til PC'en.

Vi er jo enige. Hvorfor så begynde at rette på mig, når du selv
kommer med det samme svar?

mvh Mads

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 27-04-05 12:51

On Wed, 27 Apr 2005 12:57:59 +0200, "Thomas Laursen"
<thomaslaursenNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Mit spørgsmål er så, kan det lade sig gøre og hvis det kan hvorledes gør man
>det så?

Du kan selvfølge forbinde det gamle stereoanlæg til computerens
lydkort, men jeg anbefaler en Terratec Phono PreAmp Studio USB

http://entertainen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=139

<mlr>

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-04-05 17:06

Madhatter@dk.invalid wrote:
> jeg anbefaler en Terratec Phono PreAmp Studio USB
>
> http://entertainen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=139

Det gør jeg også:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=28&Sort=Wanted&Soegeord=preamp

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-05 14:19

Thomas Laursen skrev:

> Jeg ville høre om der er nogen af jer genier herinde, der kunne
> hjælpe mig. Jeg har en gammel grammofon, med en masse LP'er til, og

De største genier er i dk.teknik.lyd

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 27-04-05 23:38

Thomas Laursen wrote:
> [...]
> min harddisk.
>
> Mit spørgsmål er så, kan det lade sig gøre og hvis det kan hvorledes gør man

Jeg vil nok anbefale dig at købe den der terratec preamp ting som de
andre nævner, men i stedet for at bruge din gamle og sikkert slidte
pladespiller, vil jeg anbefale dig at leje en hi end pladespiller et
eller andet sted, i en weekend og så ellers bare kopiere....

og sørg for at gemme det hele i WAV, FLAC, APE, SHN eller et andet
lossless format, når du nu alligevel skal kopiere dine plader ind så gør
det ordentligt!