Ny computer (for gamer)
Fra : dk_sz

Dato : 25-04-05 11:54

Kan i komme med nogle gode råd?
(er ved at hjælpe en ven)

Der er jo en del at overskue vedr:
Athlon64 socket 754 / 939
Pentium4 socket 478 / 775
(specielt hvilket cpu/bundkort man skal vælge!)

Hvis jeg er interesseret i:
* Lidt fremtids sikring
* 800mhz FSB
* PCI Express (mener det også erstatter AGP?)
* indbygget lan på bundkort (ikke trådløs)
* indbygget lyd hvis ok billig/hurtig/god (nForce'ish?)
* Har allerede ~1år gammelt godt/stort agp grafik kort som skal kunne
bruges!
* 1024 memory (som udnytter bundkort / fsb -- dual channel'ish nok
foretrukket)
* Helst uden flaskehalse på bundkort!
* Helst ok kabinet inkl. strømforsyning (vil tro 350 er nok... Mmm...)
* Også gerne lidt prisvenlig!

Hvad vil i så foreslå som udgangspunkt?

mvh
Thomas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-04-05 12:18

"dk_sz" <dk_sz@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Athlon64 socket 754 / 939

Socket 939 er den som der vil komme nye processorer til, socket 754 er den
som mobile CPUer bliver lavet til, så høj ydelse eller lavt strømforbrug?

Desuden er der forskel på memorycontrolleren på begge.

> Pentium4 socket 478 / 775

Er ikke lige P4 menneske.

> * 800mhz FSB

Kun Intel som giver dette.

> * PCI Express (mener det også erstatter AGP?)

Erstatter AGP og pt. ingen bundkort hvor der både er AGP og PCI-E, så her
skal foretages et valg.

> * indbygget lan på bundkort (ikke trådløs)

Næsten uundgåeligt

> * indbygget lyd hvis ok billig/hurtig/god (nForce'ish?)

Nforce MCP på et Nforce 3/4 bundkort.

> * Har allerede ~1år gammelt godt/stort agp grafik kort som skal kunne
> bruges!

Så må du vælge et AGP bundkort hvilket der ikke kommer mange nye flere af.

> * 1024 memory (som udnytter bundkort / fsb -- dual channel'ish nok
> foretrukket)

AMD.

--
Bjarke Andersen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-04-05 20:28

Bjarke Andersen wrote:

> Er ikke lige P4 menneske.

Socket 478 er på vej ud og 775 er den nye socket.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : krisse

Dato : 25-04-05 14:53

Det lyder udemærket det du skriver om - selv er jeg mest til P4, men det
er vel en smags sag.

Hvis du søger maksimal ydelse så sørg endelig for at få en SATA150 RAID
controller på MB og smid et par 10k RPM Raptors fra Western Digital op i
den - det koster lige en tudse ekstra, men hold kæft hvor kan det
mærkes. Ville uden tøven ofre 1ghz på min CPU til fordel for sådan et
par monster diske.
Hvis du har mulighed for det vil jeg også anbefale kun at have Windows
liggende på dine Raptors og så evt. købe et par 200gb+ diske, raide dem,
og smide dine spil/musik/film a osv på dem.

Det var vidst det bedste råd jeg lige havde. Bare sørg for du får nogle
hurtige RAM (Corsair et et godt valg her) så er du kørende. :)

Raptors (30gb): http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=24656
Corsair (DDR3200 CL2): http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67444

dk_sz wrote:
> [...]
> foretrukket)
> * Helst uden flaskehalse på bundkort!
> * Helst ok kabinet inkl. strømforsyning (vil tro 350 er nok... Mmm...)

Posted Via Usenet.com Premium Usenet Newsgroup Services
** SPEED ** RETENTION ** COMPLETION ** ANONYMITY **
http://www.usenet.com

Fra : Karsten Jensen

Dato : 27-04-05 13:40

On Mon, 25 Apr 2005 15:53:09 +0200, krisse <andreas@skielboe.dk>
wrote:

> [...]
>liggende på dine Raptors og så evt. købe et par 200gb+ diske, raide dem,
>og smide dine spil/musik/film a osv på dem.

Ja, jeg kører også med denne løsning - nogenlunde i hvertfald. har to
stk. WD på 36 GB 10.000 rpm - den ene til windows - den anden til
programmer - og så en WD på 250 GB til dokumenter (alle sata (og ingen
RAID)) osv. + 2 IDE diske som ekstra lagerplads. Men jeg er i tvivl om
hvor jeg bør lægge swapfilen?

Fra : dk_sz

Dato : 26-04-05 22:59

> (specielt hvilket cpu/bundkort man skal vælge!)

Tak for alt input!

Har nu fundet samlet udstyr det bliver
(faktisk min ven der faldt for et tilbud hos
SHG - det ser altsammen ok/fint ud)

Valgte PCI-express mobo (og lader det
gamle gfx kort blive i den gamle computer)

mange tak igen!

mvh
Thomas