Problem med PSU, eller?
Fra : Studen

Dato : 22-04-05 23:15

Jeg har oplevet nogle mærkelige problemer, med små vziiiiip lyde fra
harddisken (tror jeg), hvorefter skærmen/systemet frøs. Jeg har troet det
var harddisken, der var ved at stille træskoene, men nu er min mistanke
faldet på strømforsyningen (jeg har skiftet HD, men problemet er der
stadig), da computeren nogle gange gange går i stå lige efter jeg har tændt
den. Dvs. jeg tænder, og den begynder at "summe", for så bare at gå kold
igen. Hvad siger eksperterne? Lyder det ikke meget sandsynligt at jeg har en
"træt" PSU? Kan problemet være noget helt andet? Jeg gider næsten ikke købe
ny PSU, hvis den ikke fejler noget.

På forhånd tak

Studen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-05 23:37

Studen skrev:

> "summe", for så bare at gå kold igen. Hvad siger eksperterne? Lyder
> det ikke meget sandsynligt at jeg har en "træt" PSU? Kan problemet

Jo.

> være noget helt andet? Jeg gider næsten ikke købe ny PSU, hvis den
> ikke fejler noget.

Mål +5V og +12V i forhold til stel (den gule og den røde ledning i
forhold til en af de sorte - kan måles i et molex-stik). De må afvige
5%, men skal helst ligge lidt over 5V hhv. 12V.

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 08:50

On Sat, 23 Apr 2005 00:14:46 +0200 skrev "Studen" <studen@gmail.com> .

> [...]
>"træt" PSU? Kan problemet være noget helt andet? Jeg gider næsten ikke købe

Hvor gammel er dit motherboard ? det kan være kondensatorer der er stået af.
Er der meget støv indvendigt ? det kan være støv og møj der laver overgang.
Har du skiftet kort i maskinen for nyligt ? det kan være der nu er komponenter i
din maskine der kræver mere end din PSU kan levere.

Der er mange muligheder for fejl, her er et par bud du kan undersøge.

VH Martin

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-04-05 06:51

Studen wrote:
> Jeg har oplevet nogle mærkelige problemer, med små vziiiiip lyde fra
> harddisken (tror jeg), hvorefter skærmen/systemet frøs.

Test den med producentens diagnosticerings software, det ligger
ofte på deres hjemmeside.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund