Er SP-97 den bedste luftkøler til socket
Fra : Soren Pedersen

Dato : 18-04-05 22:04

Det er den her: http://thermalright.com/a_news/main_news_sp97.htm
Eller er der nogen der er bedre ?
Kortet er et Abit AN-7, så der er huller hvis det skulle være påkrævet.
Den skal køle en 2600+ XP-M, der pt. kører @2400, men jeg vil gerne have
den højere. Jeg kan bare ikke få vCore ret meget over 1.71v uden at få
temperaturproblemer.

Mvh
Søren

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-04-05 17:18

Soren Pedersen skrev:

> påkrævet. Den skal køle en 2600+ XP-M, der pt. kører @2400, men jeg
> vil gerne have den højere. Jeg kan bare ikke få vCore ret meget over
> 1.71v uden at få temperaturproblemer.

Køler du med kabinetluft eller udeluft?
Hvordan er luftudskiftningen i dit kabinet?

Fra : Soren Pedersen

Dato : 19-04-05 21:44

Jesper G. Poulsen wrote:

> Køler du med kabinetluft eller udeluft?
> Hvordan er luftudskiftningen i dit kabinet?

Det er meget lignende dette kabinet:
http://www.thermaltake.com/xaserCase/xaser3/v2000a.htm
Jeg FORMODER at luftudskiftningen er ok.
Har du nogen kommentarer til køleren ?

Mvh
Søren

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-04-05 10:51

Soren Pedersen skrev:

> http://www.thermaltake.com/xaserCase/xaser3/v2000a.htm Jeg FORMODER
> at luftudskiftningen er ok.

Noget kunne tyde på at det ikke er tilfældet.
Køler du med kabinetluft?

> Har du nogen kommentarer til køleren ?

Kender ikke køleren. Men jeg ved at Spire WhisperRock IV anvendes til
køling af diverse OC'ede Athlon XP'er. Og den er billig, så prøv om den
kan klare opgaven.

Fra : Bo Andersen

Dato : 20-04-05 21:40

> [...]
> Den skal køle en 2600+ XP-M, der pt. kører @2400, men jeg vil gerne have
> den højere. Jeg kan bare ikke få vCore ret meget over 1.71v uden at få

Jeg har en tilsvarende dog uden "heatpipes"
Kører en Barton2500+ 1,8 Ghz 333MHz FSB @ 3200+ 2,2Ghz 370FSB
Den kører stabilt i et "low noise" kabinet med kun PSU-blæseren til
luftudskiftning i kabinet.
CPU-blæseren er 92 mm papst. Også low-noise = lav luftgennenstrømning.
CPU-full_load temp 78 deg C, MOBO temp 50 deg C (Rum temp 21 deg C)
Målt med Asus-probe2

Jeg er ikke skuffet over køleren.
Venligst, Bo Andersen.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-04-05 13:30

"Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> CPU-blæseren er 92 mm papst. Også low-noise = lav luftgennenstrømning.
> CPU-full_load temp 78 deg C, MOBO temp 50 deg C (Rum temp 21 deg C)

Det var dog en noget høj temp. imo.

> Jeg er ikke skuffet over køleren.

Tja så synes jeg nu godt nok at min køler, en Spire WhisperRock IV, klarer
det bedre og den larmer heller ikke.
Har en 1800+ (1533 MHz) 266 MHz FSB @ 3100+ (2200 MHz) 400 MHz FSB.
Den holder en idle temp. på ca. 50 grader og en load temp. på ca. 67 grader.
Ok den er så lige høj nok efter min mening, men nu står min computer også en
smule indelukket.
Jeg arbejder lidt på noget ducting så jeg kan få noget køligere luft ind i
mit kabinet, men mere om det en anden god gang

Mvh
Benjamin

Fra : John Nielsen

Dato : 26-04-05 19:39

hvordan har du fået så meget ud af din 1800+
benjamin?

hilsen jm

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-04-05 20:15

"John Nielsen" <john.michael.nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> hvordan har du fået så meget ud af din 1800+
> benjamin?

Jeg er den heldige ejer af en 1800+ med den såkaldte super-stepping.
Med den kan jeg clocke et meget pænt stykke over standard hastigheden på
1533 MHz

Jeg har CPU'en sat i et Abit AN7 nForce2 Ultra 400 bundkort der er blandt de
bedste Socket A bundkort til OC.
Det eneste der lige nu holder mig fra yderligere OC er mine RAM og min
køling, jeg har faktisk været oppe og runde de 2.5 GHz ganske kortvarigt,
men der blev CPU'en altså også noget varm
Jeg har 512 MB Elixir PC3200 RAM i maskinen, og de vil helst ikke over 200
MHz hvis de kan undgå det
Kølingen er som skrevet i tidligere indlæg udført af en Spire Whisperrock IV
der klarer opgaven nogenlunde, men til vild OC er den ikke optimal.
Flg. indstillinger er lavet for at opnå min nuværende hastighed:

FSB: 200 MHz
Multiplier: 11
vcore: 1.625V (standard 1,5V)
vdimm: 2.6V
RAM timings: 2,5-3-3-11 (standard ved 400 MHz FSB 3-3-3-8)

Jeg er på udkig efter noget vandkøling så jeg kan komme videre med OC
projektet, men samtidig har jeg også fået et godt øje på en Thermalright
SLK947U køleprofil, den skulle nok kunne holde temperaturen nede selvom jeg
smider 1,7-1,8V på CPU'en, men vand er selvfølgelig det mest optimale inden
extrem-køling.

Mvh
Benjamin

Fra : John Nielsen

Dato : 26-04-05 20:47

oki sejt nok, he he, ja man kan da kun lære af det

Fra : Soren Pedersen

Dato : 27-04-05 12:04

> [...]
> smider 1,7-1,8V på CPU'en, men vand er selvfølgelig det mest optimale inden

Hvorfor SLK947U frem for SP-97 ?

Mvh
Søren

Fra : Laziter [9440]

Dato : 27-04-05 12:51

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor SLK947U frem for SP-97 ?

Tja det var egentligt et godt spørgsmål..
SLK'en har jeg fået anbefalet fra flere sider og derfor synes jeg den
begyndte at virke interessant, den har jo tilmed fået gode anmeldelser.
Men på den anden siden kan jeg også finde flere gode anmeldelser på
SP-97'eren så måske skulle jeg også tage den i betragtning.
Forskellen på køleevnen mellem de to kølere er nu ikke så stor, men et par
grader har jo meget at sige i den sidste ende når man roder med OC, og det
der heat-pipe-halløj skulle da også være fint, omend ikke andet så ser det
da fedt ud

Mvh
Benjamin