Ny computer, er det ok?
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-04-05 21:13

Min lillebror har bedt mig om at samle en pc til ham, og dette er hvad
jeg er kommet frem til:

CPU:       Athlon 64 3200+            1.397
Bundkort:    A8V-E Deluxe            852
Hardisk:    Seagate 7200.8   250GB         972
Mus:      Logitech MX 1000         456
Brænder:   LG GSA 4163B Super Multi DVD brænder   402
Kabinet:   RaidMax Cobra 822 (420W)      430
Lydkort:   Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS   413
Skærm:      SyncMaster 957 P         1.307
Grafikkort:   Club-3D GeForce 6600GT         1.310
RAM:      Kingston ValueRAM 2 x 512 MB      746

Er der nogen der har nogen kommentarer til dette setup?`
Det skal bruges til spil og internet mest.

Får jeg alt det jeg skal bruge af kabler, eller skal jeg huske at
investere i noget af den slags?

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : René \(A+\)

Dato : 11-04-05 21:43

Ja og nej! Hvorfor har du valgt et lydkort, når bundkortet har, så vidt jeg
er orienteret, en udmærket lyddel? Du har glemt en CPU cooler. Jeg kan
anbefale Zalmann i ren kobber til ca. 350,00. De penge du sparer på et
lydkort, brug dem på 2 S-ATA diske, og udnyt derved RAID controlleren. Det
er hurtigere! Prisen for RAM er vel pr. stk?
Ellers udmærket konfiguration!
Good luck.
René
(A+)

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-04-05 22:17

On Mon, 11 Apr 2005 22:43:27 +0200, "René \(A+\)" <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
>lydkort, brug dem på 2 S-ATA diske, og udnyt derved RAID controlleren. Det
>er hurtigere! Prisen for RAM er vel pr. stk?

Havde ikke tænkt at vælge lydkort oprindeligt, men kiggede på nogen
anmeldelser af Audigy og det virkede som om kvaliteten var bedre end på
indbyggede lydkort.

Der følger en CPU-køler med, men den er måske ikke god nok?

Prisen for RAM er for begge klodser. Først kiggede jeg på Corsair XMS
2*512 til 1500 kroner, men min broder mente det blev for dyrt og så
fandt jeg de to Kingston til den pris på edbpriser.

Hvor meget mærker man forskellen på RAID eller ej?
Jeg har aldrig selv kørt med RAID, og har ikke oplevet min harddisk som
langsom. Men min egen er heller ikke S-ATA

Fra : Brian Lund

Dato : 12-04-05 06:27

> Havde ikke tænkt at vælge lydkort oprindeligt, men kiggede på nogen
> anmeldelser af Audigy og det virkede som om kvaliteten var bedre end på
> indbyggede lydkort.

Medmindre han sidder og nærlytter musikken er der ingen umiddelbar fordel
ved at købe et Audigy :)

> Der følger en CPU-køler med, men den er måske ikke god nok?

Jo den er udemærket, behold den medmindre støjniveauet er vigtigt, dermed
ikke sagt at box køleren støjer vildt...

> Prisen for RAM er for begge klodser. Først kiggede jeg på Corsair XMS
> 2*512 til 1500 kroner, men min broder mente det blev for dyrt og så
> fandt jeg de to Kingston til den pris på edbpriser.

Kingston ValueRAM er et udemærket valg når det bare skal køre, og ikke være
overclocket, billig pris :)

> Hvor meget mærker man forskellen på RAID eller ej?
> Jeg har aldrig selv kørt med RAID, og har ikke oplevet min harddisk som
> langsom. Men min egen er heller ikke S-ATA.

Hvis du kører dem i stripe, altså 2 diske som ét drev er der større chance
for at miste data, hvis den ene går ned, mister du alt... Noget af det kan
nok reddes med special programmer, men hvorfor bikse med det...
Hvis du kører dem som mirror (2x160 GB som én 160 GB) har du større data
sikkerhed, men så er spørgsmålet om man vil betale ekstra for det :)

Jeg kører heller ikke selv RAID, og jeg synes da også at det går rigeligt
hurtigt, det er vist kun hvis man er meget meget krævende at der er en grund
til at køre RAID, medmindre man vil have det for "blære-effekten"...

Brian

Fra : Henrik

Dato : 11-04-05 22:16

On Mon, 11 Apr 2005 22:12:31 +0200, Stefan Bruhn
<spamfilter@ghashul.dk> wrote:

>CPU:       Athlon 64 3200+            1.397
Skal helst være en 90nm.

>Hardisk:    Seagate 7200.8   250GB         972
Diskettedrev hvis det er sata.

Højttalere?

Mvh
Henrik

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-04-05 22:21

On Mon, 11 Apr 2005 23:15:33 +0200, Henrik <henrik@NOSPAMrestore.dk>
wrote:

>Skal helst være en 90nm.

Det mener jeg nok den er. Det er også socket 939.

>Diskettedrev hvis det er sata.

Diskettedrev? Hvad er der specielt ved sata der gør man skal bruge det?

Fra : FedeDorit

Dato : 11-04-05 22:43

> Diskettedrev? Hvad er der specielt ved sata der gør man skal bruge det?
>
> --
> Mvh. Stefan

SATA drivere er 99.9% sikkert på diskette.....derfor !

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 12-04-05 06:03

On Mon, 11 Apr 2005 23:43:00 +0200, "FedeDorit" <123@123.dk> wrote:

>SATA drivere er 99.9% sikkert på diskette.....derfor !

Jeg troede ellers lige jeg kunne spare den 50'er! :)
Mente ellers at diskettedrev var 100% outdated, jeg har da ikke brugt
mit i den tid jeg har haft min egen maskine...

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-04-05 13:36

Stefan Bruhn skrev den 12-04-2005 07:03:

> Jeg troede ellers lige jeg kunne spare den 50'er! :)
> Mente ellers at diskettedrev var 100% outdated, jeg har da ikke brugt
> mit i den tid jeg har haft min egen maskine...

Mon ikke at du kan låne en kammerats lige til opbygningen af den nye
maskine?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 12-04-05 16:09

On Tue, 12 Apr 2005 14:35:49 +0200, Carsten Riis <.@.> wrote:

>Mon ikke at du kan låne en kammerats lige til opbygningen af den nye
>maskine?

Jow, jeg kan bare nakke et fra min egen maskine.

Fra : Søren Christensen

Dato : 13-04-05 20:51

"FedeDorit" <123@123.dk> skrev i en meddelelse

> "Stefan Bruhn" <spamfilter@ghashul.dk> skrev i en meddelelse

> SATA drivere er 99.9% sikkert på diskette.....derfor !

Hvis man har en Windows installations Cd med SP2 så er det vidst ikke
nødvendigt.

Venligst

Fra : Henrik

Dato : 12-04-05 00:20

On Mon, 11 Apr 2005 23:20:55 +0200, Stefan Bruhn

>Det mener jeg nok den er. Det er også socket 939.

Så er det jo 200% OK.

Mvh
Henrik

Fra : Henning

Dato : 12-04-05 07:40

On Mon, 11 Apr 2005 22:12:31 +0200, Stefan Bruhn
<spamfilter@ghashul.dk> wrote:

>Min lillebror har bedt mig om at samle en pc til ham, og dette er hvad
>jeg er kommet frem til:

Er det hele fra samme forhandler, eller skal du lægger 75,- oveni for
hver del? Husk på at du hurtigt løber i problemer, hvis du køber mange
forskellige steder, og tingene ikke fungerer sammen.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 12-04-05 16:15

On Tue, 12 Apr 2005 08:40:09 +0200, Henning <nomail@all.invalid> wrote:

>Er det hele fra samme forhandler, eller skal du lægger 75,- oveni for
>hver del? Husk på at du hurtigt løber i problemer, hvis du køber mange
>forskellige steder, og tingene ikke fungerer sammen.

Jeg har ikke fundet et sted der har det hele, men det bliver vidst ikke
mere end 2-3 forskellige steder.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-04-05 13:33

Stefan Bruhn skrev:

> Brænder:   LG GSA 4163B Super Multi DVD brænder   402

NEC 3500A får gode kommentarer med på vejen i dk.edb.hardware.drev.dvd