Medion scanner ikke hvidt
Fra : KO

Dato : 09-04-05 07:08

Købte en Medion scanner i Aldi i sidste uge, da de var på tilbud. Men hvis
jeg scanner f.eks. en side med meget hvidt, får det hvide farve et blå/gråt
skær!! Er det en dårlig scanner? Den er også utrolig langsom om at komme
igang!!

Overvejer kraftigt at returnerer den. Aldi har jo 30 dages returret.

Fra : Brian Lund

Dato : 10-04-05 04:12

> [...]
> igang!!
>
> Overvejer kraftigt at returnerer den. Aldi har jo 30 dages returret.

Hvis den er rigtig billig er det sikkert med LED lys, og der er ikke
kompenseret for den lidt forkerte farve lyset fra sådanne giver...

Så den er sikkert ikke bedre end det du har oplevet...

Brian

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-05 15:07

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev

> Hvis den er rigtig billig er det sikkert med LED lys, og der er ikke
> kompenseret for den lidt forkerte farve lyset fra sådanne giver...

Det har den ikke, det er en rigtig lampe, og det er i øvrigt en glimrende
scanner. Jeg har selv en, som virker fremragende.

Hans problem skal findes et andet sted....

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-05 15:09

"KO" <kimSLET.mailDETTE@c.dk> skrev

> [...]
> igang!!
> Overvejer kraftigt at returnerer den. Aldi har jo 30 dages returret.

Jeg har købt flere af disse medion scannere, og har selv en, som fungerer
fortrinligt, ligessom jeg har både familie og venner som har dem. Der må
være noget andet galt et sted, den burde heller ikke være så langsom.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-05 15:10

> [...]

blå/gråt
> skær!! Er det en dårlig scanner? Den er også utrolig langsom om at komme

Er du sikker på, at du vælger de rigtige indstillinger til det, du scanner?

Hvad scanner du, og hvilke indstillinger bruger du?

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : KO

Dato : 10-04-05 18:46

> [...]

> scanner?
>
> Hvad scanner du, og hvilke indstillinger bruger du?

OK. Rart at hører det er en fin scanner. Min første af slagsen.

Har scannet et stykke A4 papir, hvorpå der er tekst, og et anden A4 med en
tegning. De er begge S/H. Det scannede blev som beskrevet med en blålig
tone, i stedet for den hvide.

Har bare installeret driveren. Trykker på scannerknappen på selve scanneren,
og så tænker den i lang tid. Når den laver scanningen går det hurtigt.
Derefter åbnes et vindue ala browservindue, med billedet i en *.tiff fil.

Skal man indstille printeren eller bruge noget software til at lave
scanningen med?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-04-05 14:15

> [...]

> tegning. De er begge S/H. Det scannede blev som beskrevet med en blålig

Det er sikkert fordi du scanner dem som farvebillede. Jeg har ikke lige
driveren installeret her på min server, så jeg kan ikke huske de termer, de
bruger på dansk.

Men når du skal scanne tekst og tegninger, så skal du vælge det, der sikkert
hedder stregtegning, *ikke* foto. Heller ikke SH foto.

SH bruger du kun til rigtige SH billeder, og farvebilleder bruger du kun til
rigtige farvebilleder. Alt andet vælger du stregtegning. Dernæst skal du gå
på nettet og læse lidt om DPI eller opløsning. Det er væsentligt, at du har
styr på det. Læs evt tilbage på googlegroups i f.eks. grafikgruppen. Der er
det *meget* ofte debatteret

> Skal man indstille printeren eller bruge noget software til at lave
> scanningen med?

Nej, du skal ikke bruge noget andet software, det er scannerens driver som
gør det hele selv. ´Man kalder den også for en Twaindriver. Men du skal
naturligvis gå ind i twaindriveren og så vælge de rigtige indstillinger,
scanneren ved jo ikke, hvad du vil scanne, så den starter bare som standard
farvebillede tilstand.

Klik i scannerpanelet under indstillinger, så kommer der en skærm med alle
indstillingerne til scanneren. Det kan virke voldsomt, men der er ingen vej
udenom

Uanset hvilket billedeprogram, du bruger, så er det scannerens software der
bliver brugt til at styre scanneren, og så sneder den bare billedet videre
til det billedeprogram, du har valgt.

Der er en dansk manual med, har du læst den?

Hvis det er dit første forsøg med scannere, så kig her. Der er muligvis
hjælp at hente: http://www.knowware.dk/download/multi_download.htm

Alternativt findes der billighæfter om scannere, dem kan jeg varmt anbefale
dig at købe. Der er altså nogle ting, man skal vide, hvis man vil have gode
scanninger. Det er ikke voldsomt kompliceret, men man skal lige have styr på
det grundliggende.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Brian Lund

Dato : 11-04-05 14:19

> [...]
sikkert
> hedder stregtegning, *ikke* foto. Heller ikke SH foto.

Eh, hvis der kommer et blåstik på et hvidt ark papir vil der altså også gøre
det på de billeder han scanner ind!
Du kan jo prøve på din, og se om der kommer farvestik, hvis ikke må KO's
scanner jo være defekt :)

Brian

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-04-05 14:39

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev

> Eh, hvis der kommer et blåstik på et hvidt ark papir vil der altså også
gøre
> det på de billeder han scanner ind!

Nej, det er ikke rigtigt. Stregtegning scanner bl.a. efter højkontraster, og
har en helt anden måde at scanne på end farve. Det er jo præcis derfor, der
er forskellige måder at scanne på. Ellers kunne man jo bare scanne det hele
på samme måde.

Der er jo en årsag til, at man netop skelner mellem farve, gråtoner og
stregtegning.....

> Du kan jo prøve på din, og se om der kommer farvestik, hvis ikke må KO's
> scanner jo være defekt :)

Scanner man stregtegning i farvemode, så kommer der farvestik på alle
(reflektions) scannere, også de to jeg har lige nu, samt de scannere jeg har
haft de sidste femten år.

Claus
--
Ting til salg!