Graphics Aperture size
Fra : David

Dato : 06-04-05 18:06

Hej NG

Jeg har et Asus A7V333-X, og 512 MB ram, jeg ville så høre om jeg ikke
kunne
sætte størrelsen på emnet op på fx 256, da der står i manualen at den
skal
stå på halvdelen af rammen, hvor jeg mener at det er halvdelen af
ramblokken
i systemet, eller er jeg helt galt på den.

Med venlig hilsen
David

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Villy Jensen

Dato : 06-04-05 19:54

> [...]
> stå på halvdelen af rammen, hvor jeg mener at det er halvdelen af
> ramblokken
> i systemet, eller er jeg helt galt på den.

Jeg har nu hørt noget andet:
'Graphics Aperture' skal være det dobbelte af skærmkortets RAM-størrelse..

dvs. hvis du har 64 MB på skærmkortet > Graphics Aperture sættes til 128 MB

'men jeg ved ikke hvorfor og hvad det gør'
andet end at det har ikke noget med systemRAMstørrelse at gøre...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : John Smith

Dato : 07-04-05 13:18

David wrote:
> [...]
> stå på halvdelen af rammen, hvor jeg mener at det er halvdelen af
> ramblokken
> i systemet, eller er jeg helt galt på den.

Du er helt galt på den...

Den indstilling har også tit undret mig, så derfor tog jeg mig lidt tid
til at finde ud af hvad den dækker over. Jeg fandt ud af flg.:

Indstilingen bestemmer størrelsen af GART, som er den grafiske adresse
alokeringstabel og den bestemmer størrelsen af det der hedder AGP
aperture size. Hvilket vel kan oversættes til størrelsen af den mængde
RAM som AGP kan se i hukommelsen.
Aperture er det adresserum som bliver sat af til AGP bussen hvor GART
hukommelsestabellen er en oversættelses tabel der omsætter AGP
adresserne til reel hukommelse i RAM'en. GART'en tillader grafikkortet
at se sin del af hukommelsen, der ofte er fragmenteret, som en
kontinuerlig bid af RAM.

Aperture størrelsen bestemmer også hvor meget af systemhukommelsen der
kan afsættes til texture (bitmap) på grafikkortet.

Man skal altså bide mærke i at AGP aperture størrelsen kun er et
adresserum og ikke fysisk hukommelse. Det er meget almindeligt udbredt
at tro at AGP aperture størrelsen skal være halvdelen af den fysiske
mængde RAM - det er forkert!

Kravet til AGP hukommelse's adresser bliver mindre hvis grafikkortet har
større hukommelse, fordi grafikkortet så vil have mere fysisk hukommelse
på kortet til at lagre textures. Så hvis du opgradere dit grafikkort til
et med mere hukommelse, skal du altså afsætte mindre aperture
adresserum. Lad dig ikke vildledes til at tro at nu har du også brug for
mere RAM. Tværtigmod får du brug for mindre RAM til at lagre AGP
aperture (GART) tabellen.

Det anbefales at du holder AGP aperture størrelsen imellem 64 og 128 Mb
også selv om dit grafikkort har masser af RAM. Det giver lidt
flexibilitet hvis dit grafikkort på et tidspunkt alligevel skulle få
brug for den ekstra hukommelse til at lagre textures. Og det vil også
holde GART tabellen indenfor en rimelig størrelse.

Denne forklaring er en jeg har fundet på nettet og selv afprøvet i bla.
CS og FarCry. Jeg har kunnet notere at fra min indstilling på 256Mb
(halvdelen af RAM'en) til min nuværende indstilling på 64Mb, har jeg
fået en lille forøgelse af frameraten, men til gengæld kan spillet give
et lille ryk en gang imellem. Men nu sidder jeg også på en efterhånden
halvgammel maskine.
Til gengæld har jeg mere RAM fri til at køre programmer allround og
syntes at det er mere værd på den måde.

Mvh.
John Smith

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 07-04-05 14:59

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> RAM'en) til min nuværende indstilling på 64Mb, har jeg fået en lille
> forøgelse af frameraten, men til gengæld kan spillet give et lille ryk en

Samme har jeg set, jeg er dog ikke glad for ryk og kører med 256Mb.
mvh tp

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-04-05 20:22

Tonny Poulsen wrote:
> Samme har jeg set, jeg er dog ikke glad for ryk og kører med 256Mb.

Nu skal jeg da til at eksperimentere lidt Jeg har altid "bare" kørt med
indstillingen 64MB, men jeg er også "vildt allergisk" overfor ryk i spil. A
ka ik ha'et I den forbindelse kunne jeg da godt tænke mig at høre hvad i
to gutter kører med af grafikkort. I øjeblikket har jeg sat indstillingen
til 256MB og kører ellers med:

2x512MB PC3200 (Dual Channel)
Athlon Barton XP 3200+
GeForce 6800GT (overclocked til 350/1140) (driver 75.90)
Abit NF7-S Rev2.0