Hvad er DirectX level grafikkort?
Fra : Thomsen

Dato : 05-04-05 23:47

Hej
Hvad er et DirectX level grafikkort?
Det står som grafikkort-krav på mit Half-Life 2 spil,
som jeg ikke kan få til at køre på min bærbar.

Er det 128 MB grafikkort eller derover?

mvh Ole

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-04-05 00:10

Forskellige grafikkort understøtter forskellige versioner af DirectX...

Den nyeste directX er 9.0 og understøttes af alle nyere kort, mens ældre
kort som Geforce 4, Radeon 8500 osv. kun understøtter directX 8 og
dermed ikke kan vise lige så avancerede effekter som de øvrige.

Hvilket grafikkort sidder der i din laptop som ik kan køre HL2?

Fra : Thomsen

Dato : 06-04-05 07:06

De informationer jeg kan finde er:
Producent: NVIDIA
Chipset: Geforce 440 GO.
Kunne ikke umiddelbart finde hvor mange MB det køre med.

Det sidder i en Dell C840

Fra : Zulu

Dato : 06-04-05 08:21

Thomsen wrote:
> De informationer jeg kan finde er:
> Producent: NVIDIA
> Chipset: Geforce 440 GO.
> Kunne ikke umiddelbart finde hvor mange MB det køre med.

Antallet af MB ram er underordnet i denne sammenhæng.
Dit grafikkort understøtter kun DirectX7, men du brude kunne spille HL2 med
det.

Zulu

Fra : Thomsen

Dato : 06-04-05 08:39

Okay det lyder godt, så må mine HL2-problemer (sort skærm eller
stillestående grafik) ligge et andet sted.
Men når man f.eks står med en maskine med et "onboard" 64 MB grafikkort,
hører jeg fra de fleste at der ikke er nok RAM til mange at de nye spil.
Jeg står og skal købe en billig stationær maskine og der har de fleste som
udgangspunkt
dette onboard grafikkort.
Er det fordi den tager sine ram fra harddisken, at der kan opstå nogle
"spilleproblemer"?

Ole

Fra : Zulu

Dato : 06-04-05 10:07

Thomsen wrote:
> [...]
> der har de fleste som udgangspunkt
> dette onboard grafikkort.
> Er det fordi den tager sine ram fra harddisken, at der kan opstå nogle

Nej, det deler ram med resten af systemet. Hvis du fx har 512 MB ram og
onboard grafikkort med 64MB, vil grafikchippen tage de 64 MB ud af de 512
MB, således at resten af PC'en har 448 MB tilbage.
Dette er dog ikke det der er det største problem mht. til grafikydelse.
Problemet er at den grafikchip, der sidder onboard på motherboardet ikke er
særligt hurtig og ikke har særligt mange funktioner. Den vil ofte, i
hastighed og opbygning, svare til et 3-4 år gammelt stand-alone grafikkort.
Hvor mange MB ram et grafikkort har er ikke en væsentlig faktor i hvor
hurtigt det er, det er selve grafikchippen (GPU), det kommer an på.

Zulu

Fra : Thomsen

Dato : 06-04-05 11:38

Tak for svaret.
Nok lidt svært at svare på.... men kan man sig noget generelt, hvad angår
muligheden for at spille med
et onboard 64 MB grafikkort. Er det noget møg med de fleste spil?

Ole

Fra : Zulu

Dato : 06-04-05 12:14

Thomsen wrote:
> Tak for svaret.
> Nok lidt svært at svare på.... men kan man sig noget generelt, hvad
> angår muligheden for at spille med
> et onboard 64 MB grafikkort. Er det noget møg med de fleste spil?

Spil, der er et par gamle, vil du sikkert kunne køre fint, men regn ikke med
at kunne spille de nyeste spil i andet end aller, aller laveste opløsning,
og sikkert ikke uden at det hakker.
Der findes dog onboard-løsninger, der er bedre end andre.
ATi har et par løsninger med onboard-grafikkort, der svarer til Radeon 9200.

Zulu

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-04-05 11:11

Zulu wrote:

> Antallet af MB ram er underordnet i denne sammenhæng.
> Dit grafikkort understøtter kun DirectX7, men du brude kunne spille HL2 med
> det.
>
> Zulu

Et Geforce 440 Go burde understøtte directX 8 mener jeg...

men prøv at installere den nyeste driver og så ellers den nyeste directX
9.0c

Hvis det er fordi dell kun har lagt en gammel driver ud til dette kort,
så hent en ny på http://laptopvideo2go.com/

f.eks. 74,84 (står med rødt) - hvis den ikke vil installere så hent den
"Modded INF" som hører til

Fra : Zulu

Dato : 06-04-05 11:23

Esben von Buchwald wrote:

> Et Geforce 440 Go burde understøtte directX 8 mener jeg...

Geforce4 Go ~ Geforce4 MX = DX7

Læs også her:
http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=3&var1=88&var2=0

Fra http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=1583&p=6:
" More specifically, the GeForce4 MX features no DirectX 8 pixel shaders and
only limited support for vertex shaders. The chip does support NVIDIA's
Shading Rasterizer (NSR) from the original GeForce2 but that's definitely a
step back from the programmable nature of the GeForce3 core. "

Zulu

Fra : Thomsen

Dato : 06-04-05 11:40

Tak for tippet. Jeg vil prøve at opgradere driveren når jeg kommer hjem.

Fra : Thomsen

Dato : 06-04-05 17:44

Mener du 71,84.
Prøvede at indstallere driveren men fik en masse farvede striber i højre
side af skærmen
Hvad kan være galt?

Ole

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-04-05 16:51

On Wed, 06 Apr 2005 01:09:49 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

> [...]
>kort som Geforce 4, Radeon 8500 osv. kun understøtter directX 8 og
>dermed ikke kan vise lige så avancerede effekter som de øvrige.

ved du om geforce fx 5900 xt understøtter directX 9.0 ? er det et
program man skal hente nogen steder ? eller henter windows update det
for en ?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-04-05 20:13

Punish the deed, not the breed. wrote:
> ved du om geforce fx 5900 xt understøtter directX 9.0?

Det gør det ifølge dette link:
http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=421&catid=2
- Kunne ikke finde informationen hos Nvidia selv.

> er det et program man skal hente nogen steder?

Ja.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 07-04-05 16:04

On Wed, 6 Apr 2005 21:12:49 +0200, Mikael Nørrelund Andersen
<noerrelund@pc.dk> wrote:

> [...]
>http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=421&catid=2
>- Kunne ikke finde informationen hos Nvidia selv.

tak, for linket, så kan det jo lidt endnu mit grafikkort men gad vide
hvornår der kommer en ny direktx som det ikke kan understøtte ?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-04-05 18:04

Punish the deed, not the breed. wrote:
> hvornår der kommer en ny direktx som det ikke kan understøtte ?

Så må vi altså over i news:dk.edb.hardware.grafikkort ...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-04-05 21:15

Thomsen skrev:

> Hvad er et DirectX level grafikkort?

Det ved de en masse om i dk.edb.hardware.grafikkort

Fra : Thomsen

Dato : 07-04-05 07:46

Troede ellers at jeg havde fundet alle edb-relevante newsgroups...men det
blir jo ved

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-04-05 17:03

http://www.usenet.dk/grupper.pl - findes den findes den her