Hvordan formatere jeg en disk?
Fra : Monty

Dato : 05-04-05 22:22

Jeg har en ekstra harddisk i min computer. Den skal formateres men hvordan
gør jeg lige det? Den skal køre i en maskine der kører win98 men jeg kan kun
få lov til at formatere til NTFS og det mener jeg ikke kan kører under
win98. Hvordan kan jeg vælge fat32?

Jeg kører xp pro.

Monty

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-04-05 23:01

"Monty" <diverse@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun få lov til at formatere til NTFS og det mener jeg ikke kan kører under

Hvis den er på mere end 32 gb kan du kun vælge ntfs i xp.
Så du skal opdele den i mindre partitioner inden du kan formattere til fat32
i xp.
Men alternativt kan du sætte den over i win98 maskinen og formattere den
der. Hvis der er win 98 på den i forvejen, skal den bare sættes, så kan du
gøre det inde i windows.
Hvis du skal installere win 98 på disken, skal du bruge en bootdiskette,
hvorfra du så bruger programmet fdisk. Fdisk kan formattere i fat32 selv om
disken er større end 32 gb.

Kurt

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-04-05 12:48

Kurt B. Andersen wrote:
> Hvis du skal installere win 98 på disken, skal du bruge en
> bootdiskette, hvorfra du så bruger programmet fdisk. Fdisk kan
> formattere i fat32 selv om disken er større end 32 gb.
> Kurt

Næsten rigtigt - fdisk laver kun partitionen - derefter bruges "format c:"
til at formattere disken.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk