Hardware test - Hvordan?
Fra : Anders

Dato : 04-04-05 09:38

Så fik jeg købt mit hardware.

MicroStar ATI® Radeon XPRESS 200 Chipset 1 740,00
AMD Athlon 64 / 3000+ 1.8 GHz 90nm - BOXED 1 1.052,00
Zalman CNPS7700-CU AMD / Intel CPU Cooler 1 291,00
Kingston 512 MB DDR RAM 3200 (Mhz 400) 2 714,00
Maxtor Sata 80 GB sata150 7200 Rpm / Fluid 1 437,00

Nu skal jeg så have testet det godt og grundigt. Nogen forslag til test af
pc? ved der er nogle programmer man kan kører for at presse sin pc til det
yderste for at se hvordan den klare det, nogen forslag til en test app ?

mvh.
Anders Rademacher

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-04-05 09:53

Anders skrev:

> test af pc? ved der er nogle programmer man kan kører for at presse
> sin pc til det yderste for at se hvordan den klare det, nogen forslag
> til en test app ?

Start med 'memtest86+'.
Start derefter maskinen på en Linux LiveCD og kør en dnet-client med
høj prioritet.
http://www.distributed.net/

Til grafik-test har jeg ingen umiddelbare bud, men der er måske hjælp
at hente i dk.edb.hardware.grafikkort

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-04-05 08:14

Jesper G. Poulsen wrote:
> Til grafik-test har jeg ingen umiddelbare bud, men der er
> måske hjælp at hente i dk.edb.hardware.grafikkort

3D benchmarks bør kunne gøre det, prøv fx 3DMark05
og PCMark kan lave en benchmark på alt hardwaren.
http://www.futuremark.com/products/

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 09:23

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> 3D benchmarks bør kunne gøre det, prøv fx 3DMark05

Måske, men det kræver jo Windows. Det gør de andre testprogrammer ikke.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-04-05 19:17

Jesper G. Poulsen wrote:
> Måske, men det kræver jo Windows.
> Det gør de andre testprogrammer ikke.

Folk der ikke bruger Windows nævner det gerne,
I er jo i undertal ;)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-04-05 21:21

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Folk der ikke bruger Windows nævner det gerne,

3dmark kræver efterhånden bestemte Windows-versioner. Desuden er det
praktisk at kunne gennemteste fra en CD inden man bruger timer på at
installere et OS og en række opdateringer. Jeg vil føle et enormt
tidsspilde ved at bruge nogle timer på at installere en maskine der
ikke er stabil nok til dagligt brug.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-04-05 08:17

Jesper G. Poulsen wrote:
> 3dmark kræver efterhånden bestemte Windows-versioner.

Kender jeg ikke noget til, er du sikker?
Reference?

> Desuden er det praktisk at kunne gennemteste fra en CD inden
> man bruger timer på at installere et OS og en række opdateringer.

Det er klart, min erfaring er dog at RAM og PSU er den største synder
og de fejl kan man jo nemt teste med CD (fx med UBCD).

Mange andre fejl er dog meget svære eller helt umulige at teste uden
et OS installeret, her sværger jeg så til sådan et som Damn Small Linux
eller Knoppix.
LPT port, USB porte og lignende har jeg pt ikke fundet nogen anden
måde at teste, kender I nogen?

Jeg arbejder i en computerbutik, hvor vi selv samler og tester
maskinerne og alle vores maskiner bliver testet med Windows XP
og div. ServicePacks og opdateringer inden de forlader butikken...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-04-05 17:18

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Kender jeg ikke noget til, er du sikker?

Jeg mener at jeg havde problemer sidst jeg kiggede på det. "Du har ikke
XP, væk"...

> Mange andre fejl er dog meget svære eller helt umulige at teste uden
> et OS installeret, her sværger jeg så til sådan et som Damn Small
> Linux eller Knoppix. LPT port, USB porte og lignende har jeg pt ikke

Ja, for det behøver ikke at blive installeret. Man kan nøjes med at
boote og se om tingene virker...

> maskinerne og alle vores maskiner bliver testet med Windows XP
> og div. ServicePacks og opdateringer inden de forlader butikken...

I laver vel "automatisk installation" ?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-04-05 18:04

Jesper G. Poulsen wrote:

> I laver vel "automatisk installation" ?

Alle maskinerne er forskellige, så nej.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-05 10:30

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Alle maskinerne er forskellige, så nej.

Nå... Det er ellers ikke noget problem at lave en standard unattended
installation af Windows.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-04-05 22:02

Jesper G. Poulsen wrote:
[Automatisk installation]

> Nå... Det er ellers ikke noget problem at lave en standard
> unattended installation af Windows.

Kom gerne med et link, hvis ikke vi skal bevæge os over i
Windows gruppen.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-04-05 09:19

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Kom gerne med et link, hvis ikke vi skal bevæge os over i
> Windows gruppen.

Vi skal over i Windows-gruppen.

Jeg ved at EUC Syd laver unattended installation over netværk - og de
har et utal af forskellige hardware-setup's