P4 vs. P4 520
Fra : René Jensen

Dato : 30-03-05 18:12

Nogen der kan fortælle mig hvad den egentlige forskel på følgende:

1. Intel Pentium 4 2.8GHz @ 800MHz
2. Intel Pentium 4 520 2.8GHz @ 800MHz

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : CopyCat

Dato : 31-03-05 08:06

> 1. Intel Pentium 4 2.8GHz @ 800MHz
denne er bygget på Northwood kernen som er 130 nanometer teknologi

> 2. Intel Pentium 4 520 2.8GHz @ 800MHz
denne er bygget på Prescot kernen som er 90 nanometer teknologi

90 nm bruger mindre strøm end 130 nm og bliver der med mindre varm, Prescot
har sikkert også fået tilføjet nogle flere instruktioner men hvad de kan ved
jeg ikke ..

~~Frank.,

Fra : Mads

Dato : 31-03-05 08:32

On Thu, 31 Mar 2005 09:06:05 +0200, "CopyCat" <Not@vailable.Sorry>
wrote:

> [...]
>har sikkert også fået tilføjet nogle flere instruktioner men hvad de kan ved

Hvorfor har Precot så fået øgenavnet "Preshot" og ry for at
blive særdeles varm?

mvh Mads
( Der netop sidder og overvejer hvilken CPU han skal købe )

Fra : CopyCat

Dato : 31-03-05 19:07

> Hvorfor har Precot så fået øgenavnet "Preshot" og ry for at
> blive særdeles varm?

Hmm ., Beats me ...

Men teknologien siger at den skulle bruge mindre strøm .. uden at vide det
med sikkerhed så kunne der jo også være andre faktorer der spiller ind
nemlig sådan noget som hvordan at heatspreaderen er monteret på cpu'en ..

men ., jeg (MIG) tror at det er lidt en hoax med de udmeldelser som Preshot
.., der er helt sikkert nogen der har glemt at vi ligger allerede en del Mhz
over det som NW blev lanceret med nemlig 1,6 Ghz .. og dermed tror jeg ikke
at en Prescot 2,8 Ghz bliver varmere end en 2,8 Ghz Northwood .. men jeg har
ikke set dem sammenlignet så det er kun gætværk ..

man kan også sige hvis man sammenligner med de nyeste AMD64 cpu'er så bliver
intels nok en anelse mere varme ..

men ., jeg står også og skal have ny CPU ., og jeg ville helt sikkert vælge
en 530J ..

~~Frank .,,.

Fra : Mikkel Westh

Dato : 31-03-05 19:39

"CopyCat" <Not@vailable.Sorry> wrote in message

> [...]

Preshot har jeg aldrig hørt om, men jeg ved til gengæld at det passer at de
bliver varmere end NW-modellerne med tilsvarende hastighed.

> [...]
> har
> ikke set dem sammenlignet så det er kun gætværk ..

Du kan ikke sammenligne den hastighed NW og Prescott blev lanceret med. Hvis
du har valget mellem en NW og en Prescott med ens clockfrekvens, ville jeg
vælge NW.

Mvh. Mikkel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-05 01:35

> [...]

> ., der er helt sikkert nogen der har glemt at vi ligger allerede en del Mhz
> over det som NW blev lanceret med nemlig 1,6 Ghz

Northwood blev ikke lanceret med 1.6Ghz. Du må tænke på den første p4
generation med halvt så meget L1 og L2 cache og RAMBUS.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Peter Pan

Dato : 12-04-05 17:13

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse
Preshot
Mhz

> Northwood blev ikke lanceret med 1.6Ghz. Du må tænke på den første p4
> generation med halvt så meget L1 og L2 cache og RAMBUS.

De langsommeste Northwood'er kører 1,6 GHz. Og netop 1,6 GHz'eren var meget
populær, da den er meget overclocker venlig. Det var næsten som en Celeron
300A'er!

De første P4'ere kørte med Williamette kernen, som starter ved 1,3 GHz, og
slutter på 2,0 GHz.

Selve lanceringen af Northwood skete med 2,0 GHz'eren. Men både 1,6 og 1,8
kunne købes på samme tid. Ligesom Williamette blev lanceret ved 1,4 og 1,5
GHz. Men man kunne købe 1,3'eren på samme tid.

Mvh
Anders

Fra : Peter Pan

Dato : 31-03-05 21:33

"Mads" <DeathTo@llSpammers.com> skrev i en meddelelse

Prescot

> Hvorfor har Precot så fået øgenavnet "Preshot" og ry for at
> blive særdeles varm?

Fordi "Preshot" har et par millioner transistorere mere i sig end Northwood.
(NW har 55M, Presscot har 125M transistorer)
Den har nemlig 520 KB mere cache end NW har. Så der er meget mere der sluger
strøm og laver varme.

Tag evt. et kig på http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2026

Mvh
Anders