Ny PC fryser periodisk
Fra : Martin Mogensen

Dato : 30-03-05 14:51

Har netop bygget ny PC og alt virkede til at køre som smurt i olie, men nu
den seneste måned har den opført sig mærkelig - den kan pludeselig finde på
at fryse i 5 sekunder hvor alt står stille, mus, tastatur er som dødt og
kører et program som Windows Media Player stopper musikken/filmen også,
derefter kører det hele videre. Af og til kan det gentage sig efter 10
sekunder hvor den atter fryser i 5 sekunder og så kører videre. Den kan køre
en dag eller to uden at gøre det, men det er helt sikkert at den gør det
pludselig.

Mistænkte i første omgang bundkortet og opdaterede BIOS, men det har ikke
afhjulpet. Har yderligere opdateret alle drivere, også uden held. På de
tidspunkter den gør det har jeg tjekket temperaturen og den har ikke ligget
over 46 grader (Presscott CPU) så det kan nok heller ikke være
varmeproblemer.
Tør ikke længere at opdatere BIOS og firmwares af frygt for den skal fryse
midt i processen.

Min konfiguration er som følger:
Cheiftec CA-01 Bigtower m. 400 Watt Chill CP-400P-2 Advanced PSU
Asus P5AD2-E bundkort
Intel P4 560J 3.6 GHz CPU m. Zalman CNPS-7700 AlCu køler (Max. hastighed)
2 x 512 MB Kingston ValueRAM DDR2 533 MHz Dual
250 GB Western Digital S-ATA
Creative SoundBLaster Audigy 4
Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse
Plextor PX-116A DVD drev
NEC 3520A DVD brænder

Maskinen er ikke på nogen måde overclocket og den kører Windows XP Pro m.
SP2.
Kan yderligere nævne at den er ca. 1 minut om at lukke Windows ned, opstår
efter ca. en 10-15 genstart efter ren Windows installation.

Nogen der har et bud på hvad der kan være problemet? Er lydhør overfor
_alle_ tænkelige bud!

Martin

Fra : Martin Mogensen

Dato : 30-03-05 15:00

"Martin Mogensen" <mm_2kNO@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Intel P4 560J 3.6 GHz CPU m. Zalman CNPS-7700 AlCu køler (Max. hastighed)
> 2 x 512 MB Kingston ValueRAM DDR2 533 MHz Dual

Rettelse: Bundkortet er Premium versionen.

Martin

Fra : Villy Jensen

Dato : 30-03-05 15:01

> [...]
> sekunder hvor den atter fryser i 5 sekunder og så kører videre. Den kan
> køre en dag eller to uden at gøre det, men det er helt sikkert at den gør

Prøv midlertidigt at disable S.M.A.R.T. i BIOS.

Har oplevet at S.M.A.R.T. overvågning af HD's kan få WIN til at hakke som
beskrevet.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Martin Mogensen

Dato : 30-03-05 19:29

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Prøv midlertidigt at disable S.M.A.R.T. i BIOS.
>
> Har oplevet at S.M.A.R.T. overvågning af HD's kan få WIN til at hakke som
> [...]

Har nu kørt med S.M.A.R.T disabled i nogle timer og den har låst sig 2
gange, så det virkede desværre ikke i mit tilfælde. Flere gode forslag
modtages meget gerne!

Martin

Fra : Valle

Dato : 30-03-05 21:25

Hej

Du skriver ikke noget om dit grafikkort, det kan være det som har det for
varmt eller er defekt !
Har selv lige oplevet noget lignende, og da jeg så monterede et andet
grafikkort, var alle problemer ovre.

Mvh Jack

Fra : Martin Mogensen

Dato : 30-03-05 21:59

"Valle" <valle@jafnet.kd> skrev i en meddelelse
> [...]
> varmt eller er defekt !
> Har selv lige oplevet noget lignende, og da jeg så monterede et andet

Ja, glemte vist at få grafikkortet med på listen.
Det er et Asus GeForce 6600 GT 128 MB PCI-Express.
Temperaturen er på 45 grader i GPU'en og den omgivende temperatur er på 38
grader. Hvilket kort havde du problemer med og hvilket løste det?

Martin

Fra : Valle

Dato : 31-03-05 14:48

Hej igen

Det var et Asus GF Ti 4200 128 mb ram, som drillede, og det er for tiden
sendt ind til SHG, som har videre sendt det til producenten, som jeg ikke
har hørt fra endnu, så jeg kan desværre ikke sige hvad det skyldtes, men
hvis jeg var dig, ville jeg prøve at skifte kortet ud med et andet som du er
sikker på virker,det behøver jo ikke at have noget med temperaturen at gøre
!

Mvh Jack

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-03-05 14:57

Martin Mogensen wrote:
> [...]
> tastatur er som dødt og kører et program som Windows Media Player
> stopper musikken/filmen også, derefter kører det hele videre.

Har du prøvet om den også gør det i BIOS eller hvis du fx booter
op i et andet system, fx Knoppix
http://www.knoppix.net/about.php

Hvis den også fryser et af de to steder er det et hardwareproblem
og gør den ikke, er det et softwareproblem.
- Så er man da lidt længere.

Personligt har jeg selv oplevet noget lignende, der havde jeg
jeg sat harddiskene til at slukke efter er vist antal minutter uden
brug.

Hvis problemet kun opstår når du ser film, kan det være det kendte
problem med at AVI filer bruger alle ressourcer og det findes der et
fix til.

Jeg ville dog teste RAM og harddisk, jeg gætter på du har forsøgt
med en ny installation af Windows?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 31-03-05 15:00

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Hvis den også fryser et af de to steder er det et hardwareproblem
> og gør den ikke, er det et softwareproblem.

Kom lige i tanke om, at en kammerat lige har købt en maskine
magen til og hos ham var CPUen defekt. Du kan jo prøve med
en anden...

Hans problem var meget underligt. Han kunne i starten sagtens
installere Windows, men kunne ikke tilgå mappen billeder...
Maskinen frøs når han prøvede og efter et par dage hvor der blev
prøvet andre RAM, andet bundkort osv. Kunne pludselig slet ikke
installere Windows... Så prøvede vi med en anden CPU og derefter
kørte alt perfekt... Det er godt nok sjældent man ser fejl på
processorer...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Martin Mogensen

Dato : 31-03-05 20:09

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> installere Windows... Så prøvede vi med en anden CPU og derefter
> kørte alt perfekt... Det er godt nok sjældent man ser fejl på

Var din kammerats CPU en P4 560J? Hvordan gik reklamationen på den CPU? Har
lidt mistanke til at det kunne være CPU'en men kan jo ikke rigtig bevise min
påstand uden at have en anden CPU at teste med og det har jeg ikke.
Problemet opstår spontant uanset hvad maskinen laver, har prøvet at finde et
mønster men det er der ikke, udover at det ikke sker den første ½ til hele
time maskinen er tændt.

Findes der noget software der kan teste CPU og RAM for hardwarefejl?

Martin

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-04-05 06:56

Martin Mogensen wrote:
> Var din kammerats CPU en P4 560J?

Det er uden betydning, men tror det var en 3.4GHz.

> Hvordan gik reklamationen på den CPU?

Ingen problemer, den blev ombyttet med det samme.

> Har lidt mistanke til at det kunne være CPU'en men kan jo ikke
> rigtig bevise min påstand uden at have en anden CPU at teste
> med og det har jeg ikke.

Så må der testes andre ting inden der drages for hurtige konklusioner.

> Problemet opstår spontant uanset hvad maskinen
> laver, har prøvet at finde et mønster men det er der ikke, udover at
> det ikke sker den første ½ til hele time maskinen er tændt.

Det kan stadig være mange ting, har du prøvet at reinstallere på en
nyformateret harddisk?
- Bare for at udelukke softwarefejl.

> Findes der noget software der kan teste CPU og RAM for
> hardwarefejl?

RAM:
www.memtest86.com
www.memtest.org

CPU:
http://www.majorgeeks.com/download215.html

Personligt har jeg stor glæde af UBCD:
http://www.ultimatebootcd.com/

Og så er der også CheckIt, som jeg desværre ikke har kendskab til:
http://www.smithmicro.com/default.tpl?cart=111233391620443333&group=product_full&sku=CKDWINEE

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Martin Mogensen

Dato : 03-04-05 16:32

> [...]
>
> Så må der testes andre ting inden der drages for hurtige konklusioner.

> Det kan stadig være mange ting, har du prøvet at reinstallere på en

Nu har jeg lavet test af ram med memtest86+ og med CPU Hot Tester Pro
4.2.2 - ingen hardwarefejl fundet selvom maskinen frøs flere gange under
test forløbet. Derefter formatterede jeg C drevet og lavede en frisk Winows
installation, men inden der var gået 30 minutter frøs den igen.

Nu er jeg ved at løbe _helt_ tør for ideer, jeg kan jo købe mig fattig i nye
dele, uden at det hjælper, så det er ikke lige det der huer mig mest. Nu fik
jeg kun lagt drivere ind til trådløst og alm. netværk samt til grafikkortet
før den frøs og maskinen havde kørt hele dagen så den var gennemvarm - så
hvis test programmerne taler sandt er der næsten kun grafikkort og CPU
tilbage. Kan det være dårlig eller utilstrækkelig kølepasta mellem CPU og
køler?

Hvis I har flere mulige guldkorn jeg ikke har fået øje på, er I velkommen!

Martin

Fra : Villy Jensen

Dato : 03-04-05 18:03

> [...]
> test forløbet. Derefter formatterede jeg C drevet og lavede en frisk
> Winows installation, men inden der var gået 30 minutter frøs den igen.

Hvis systemet fryser i memtest86, uden at melde RAM-fejl, så er der da noget
galt med
systemet eller med
BIOS-opsætningen eller med
afkølings-forholdende
i maskinen - det har intet med WIN at gøre.

Opstår frysefejl ved test hvis du prøver i en minimal-konfiguration (HD's,
og indstikskort demonteret, og med kun CPU, RAM, FDD og et PCI-skærmkort
monteret)?

Fryser du osse, hvis du har indstillet konservative (fail-safe) settings for
RAM i BIOS?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy