memtest86 fejl i ram tror jeg..
Fra : MuLLe

Dato : 30-03-05 08:05

Hej NG.

Min pc går kold tit, den går ligesom i selvsving.
Står med eks.vis lyd og svinger, og skal så genstartes.
Det er aldrig til at vide hvornår den gør det, men i et program gør den det
hele tiden.
Det er i C&C ZH, og det er sikkeret hver gang.
I starten var det kun nogle gange, men nu hele tiden.

Jeg vil gerne teste mine ram, med ramtest86.
Men jeg kan ikke finde ud af hvordan det program virker.
Den skriver at jeg skal insætte en formateret disk, som den også skriver på.
men når jeg kigger på den, så er der intet på den.
og den kan heller ikke starte op.
Er der en der kan fortælle mig, hvordan det virker.
Eller fortælle mig, om der er et andet program jeg kan bruge.

Håber på lidt hjælp, da min pc'er er total ubruglig.
MvH MuLLe

Fra : MuLLe

Dato : 30-03-05 08:13

Forresten mit udstyr:
Bundkort: Asus A8V-DELUXE
Processor: AMD Athlon 64 3000+ 1,8GHz 90 nm
RAM: 2 x Kingston 512mb DDR 3200

MuLLe

Fra : Anders F

Dato : 30-03-05 09:26

"MuLLe" <mullde_berg@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> men når jeg kigger på den, så er der intet på den.
> og den kan heller ikke starte op.
> Er der en der kan fortælle mig, hvordan det virker.

Den burde rigtigt nok lave en bootdisk som du skulle kunne boote på....
Har brugt det meget (ligesom GoldMem programmet) - det plejer at virke fint.
Har du prøvet at boote på disken?

Mvh.
Anders

Fra : Peter T.

Dato : 30-03-05 09:48

MuLLe leverede følgende historie fra de varme lande:

> skriver på. men når jeg kigger på den, så er der intet på den.

Det er korrekt. Du kan ikke se indholdet på disketten, da memtest86 lægger
sig på den i et nonDOS-format.

> og den kan heller ikke starte op.

Hvilken bootsekvens har du sat op i bios? Fordi A: (floppydrev) SKAL komme
før cdrom og harddisk i bootrækkefølgen!
Ellers kan du prøve med en anden diskette. Nye disketter koster somregel
20-40 kr for 10 stk.

> Er der en der kan fortælle mig, hvordan det virker.

Når den virker korrekt, booter systemet op på floppydisken. Efter 3-4
sekunder går programmet automatisk (svjh) i gang med at tjekke din ram.
Dette tager lidt tid afhænging af hardwarekonfiguration, så der er tid til
at lave kaffe og bage en pizza.
Jeg vil i øvrigt anbefale, at du lader programmet tjekke dine ramstænger
flere gange, da memtest86 - ifølge det jeg har hørt/læst - ikke er helt
fejlfrit (omend det bedste ramtest-program på markedet pt.).

--
Udsolgt!

Fra : Anders F

Dato : 30-03-05 13:02

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message
> [...]
> flere gange, da memtest86 - ifølge det jeg har hørt/læst - ikke er helt
> fejlfrit (omend det bedste ramtest-program på markedet pt.).

Jeg har set (krydstale relaterede) fejl som MemTest86 aldrig fangede -
hvorimod GoldMem gjorde (sikkert i nogle af dennes "random" tests). I en
almindelig PC vil begge dog næsten garanteret finde defekte ram-blokke!

Mvh.
Anders

Fra : MuLLe

Dato : 30-03-05 17:13

"Peter T." wrote
> Det er korrekt. Du kan ikke se indholdet på disketten, da memtest86
> lægger
> sig på den i et nonDOS-format.

ja og det fandt jeg så lige ud af tak for det.

> [...]
> før cdrom og harddisk i bootrækkefølgen!
> Ellers kan du prøve med en anden diskette. Nye disketter koster somregel

Den er sat op til at boote på disk, jeg ved ikke lige hvad der gik galt.
Men nu har jeg fundet ud af det, og har kørt testen.

> Dette tager lidt tid afhænging af hardwarekonfiguration, så der er tid til
> at lave kaffe og bage en pizza.

Tak for kaffe, og basser (hjemmelavet) er det tager sku' da noget tid

> Jeg vil i øvrigt anbefale, at du lader programmet tjekke dine ramstænger
> flere gange, da memtest86 - ifølge det jeg har hørt/læst - ikke er helt
> fejlfrit (omend det bedste ramtest-program på markedet pt.).

Jeg har testet 3 gange, og den fandt ingen fejl.
Jeg fatter bare ikke hvad der så er i vejen med mit system.
Den skriver dette i testen:
Settings: RAM: 200Mhz (DDR400)/CAS: 3-3-3-8/Dual channel (128 bits)
Chipset: viaK8T800PRO ECC: Disabled
Betyder det at mine ram kun køre med 200Mhz, for det er da 400 mhz ram er
det ikke?
hvad betyder CAS og ECC?

Kan i hjælpe mig med det, og 1000 tak for de andre svar.
MuLLe

Fra : MuLLe

Dato : 30-03-05 19:29

> [...]
> Chipset: viaK8T800PRO ECC: Disabled
> Betyder det at mine ram kun køre med 200Mhz, for det er da 400 mhz ram er

Er der slet ikke nogen der kan forklare mig hvad dette betyder....
Køre mine ram 200Mhz.?
Hvad er 3-3-3-8 ?
Hvad er ECC ?

Jeg vil simpelhen være glad hvis der er nogen der kan hjælpe.

system:

Fra : Peter T.

Dato : 31-03-05 07:15

MuLLe leverede følgende historie fra de varme lande:

> Er der slet ikke nogen der kan forklare mig hvad dette betyder....

De ved det ret sikkert i bundkort-gruppen.

--
Folk er sære... de brokker sig over prisen på 1 l. benzin,
men betaler gladeligt 14 kr for en ½ l. postevand.

Fra : Khawk

Dato : 31-03-05 13:18

"MuLLe" <mullde_berg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der slet ikke nogen der kan forklare mig hvad dette betyder....
> Køre mine ram 200Mhz.?
> Hvad er 3-3-3-8 ?
> Hvad er ECC ?
Nej, dine ram kører ikke 200 Mhz. Det er bare fordi, at det er DDR-ram at
der sådan.
3-3-3-8 er timing på dine ram Så vidt jeg husker er det noget i spil med
CAS:3, tRCD: 3, tRP:3 og Tras:8
Lavere er altid bedre med undtagelse af Tras, hvor den så vidt jeg husker,
helst skal stå til 11, hvis man har Nforce2 chipset. Jeg ved ikke med andre
chipset.
ECC er fejlkorrektion. Her kræves det at både bundkort og ram understøtter
det. Bruges så vidt jeg ved altid i servere på grund af højere krav til
datasikkerhed og stabilitet, men det bruges sjældent på hjemmecomputere på
grund af højere pris på ECC-ram og lavere ydelse.

mvh

Kim

Fra : MuLLe

Dato : 31-03-05 16:48

"Khawk" wrote...
> [...]
> datasikkerhed og stabilitet, men det bruges sjældent på hjemmecomputere på
> grund af højere pris på ECC-ram og lavere ydelse.

Mange tak for dine svar, så blev jeg så meget klogere.

"Anders F" wrote
> Prøv evt. GoldMem...
> Det er ikke godt at vide.
> Et godt trick er imidlertid lige at løfte alle stikforbindelser af (bare
> lige for at motionere kontakterne): Dvs. ram, kort og evt. processor...
> Tager en stor del af de rigtigt underlige fejl
Det vil jeg gøre, tak for det.
Så håber jeg bare at jeg finder mine fejl.

Mange hilsner MuLLe

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 17:27

MuLLe skrev:

> Køre mine ram 200Mhz.?

Ja. Men der læses/skrives på både stigende og faldende flank af
clocksignalet (det er et firkantsignal).

Her er et par firkantsignaler:
http://tkhifi.homepage.dk/pwmartikel/pwmforklaring.gif

> Hvad er 3-3-3-8 ?

Oplysninger om timing. Hvis maskinen ikke er overclocket har du ikke
noget at bruge disse oplysninger til.

> Hvad er ECC ?

Står for Error Correction Code. ECC-RAM kan rette RAM-fejl, men det
koster også derefter. Du er ikke et øjeblik i tvivl om om du har købt
ECC-RAM til din maskine

Mht. dine problemer - check temperatur og køling.

Fra : Anders F

Dato : 31-03-05 14:38

> [...]

lige for at motionere kontakterne): Dvs. ram, kort og evt. processor...
Tager en stor del af de rigtigt underlige fejl

/A