Skift af blæser i PSU?
Fra : Thomas Antonsen

Dato : 25-03-05 20:51

Hejsa,

Jeg vil gerne skifte den blæser, der sidder i PSU'en i min PC. Men da
garantien ryger ved den operation, vil jeg gerne have lidt tips inden
skruetrækker og bidetang kommer i anvendelse.

Jeg overvejer at købe en Noisecontrol blæser,
http://asp.webconsult.dk/privat/ShowProds.asp?c=8&f=62 80mm modellen, der jo
fås i 3-4 versioner. Hvordan finder jeg ud af, hvilken der paser til mit
formål - på den blæser, der sidder i PSU'en, kan man ikke se
omdrejningstallet?

Noisecontrol sælger deres blæsere med og uden en særlig temperaturstyring,
er der nogen fordel i at have en sådan temperaturstyring på en PSU fan - det
er der på en kabinetblæser, men kan ikke lige greje om PSU'en selv vil kunne
styre omdrejningerne?

Hvordan sikrer jeg mig, at jeg kobler ledningerne korrekt sammne, når nu der
er 3?

VH Thomas

Fra : Finn og Angela

Dato : 26-03-05 01:46

"Thomas Antonsen" <thomcat2.REMOVE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo fås i 3-4 versioner. Hvordan finder jeg ud af, hvilken der paser til
> mit formål - på den blæser, der sidder i PSU'en, kan man ikke se

Hvis der er en label og modelnr. kan du muligvis på Google finde Rpm
(omdrejninger) og Cfm (kubikfod pr. minut: hvor meget luft, blæseren
flytter - hvilket er vigtigere end omdrejningstallet).

Det er muligt der i din Psu (Hvilken)? er en tempstyring af blæser..

> Noisecontrol sælger deres blæsere med og uden en særlig temperaturstyring,
> er der nogen fordel i at have en sådan temperaturstyring på en PSU fan

Det er sikkert en fordel - hvis styringsområdet er brugbart (formentlig ml.
30-50C, hvis blæserstyringen er en Nmt-2)

- det
> er der på en kabinetblæser, men kan ikke lige greje om PSU'en selv vil
> kunne styre omdrejningerne?

Hvis blæseren selv er temp. styret, skal du kun bekymre dig om at få 12V.
fra Psu´en.

> Hvordan sikrer jeg mig, at jeg kobler ledningerne korrekt sammne, når nu
> der er 3?

Kig på de 2 ledninger, der går fra printet i psu op til den originale blæser
(+ og stel/ground). Der vil formentlig være en mærkning på Papstblæseren,
hvad der er hvad (ellers kan du finde en eller anden bundkortmanual, hvor
der står, hvad de 3 ben står for - nr. 3 er tachosignal til omdr.
monitoring, den behøver du formentlig ikke bruge til noget?).

Hilsen Finn

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 27-03-05 12:15

"Finn og Angela" <afc.chris_Fjern dette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bundkortmanual, hvor der står, hvad de 3 ben står for - nr. 3 er
> tachosignal til omdr. monitoring, den behøver du formentlig ikke bruge til

Ok, tak for det,

VH Thomas