S.M.A.R.T
Fra : Nicolaj Larsen

Dato : 25-03-05 08:39

Spørgsmål vedrørende harddiske.

Min harddisk giver følgende:

[ WDC WD800JB-00DRB1 (WD-WMA7E5155311) ]

01 Raw Read Error Rate 51 200 200 0 OK:
Værdi er normal
03 Spin Up Time 21 100 98 4091 OK:
Værdi er normal
04 Start/Stop Count 40 99 99 1250 OK:
Værdi er normal
05 Reallocated Sector Count 140 198 198 22 OK:
Værdi er normal
07 Seek Error Rate 51 100 253 0 OK:
Værdi er normal
09 Power-On Time Count 0 92 92 5862 OK:
Passerer Altid
0A Spin Retry Count 51 100 100 0 OK:
Værdi er normal
0B Calibration Retry Count 51 100 100 0 OK:
Værdi er normal
0C Power Cycle Count 0 99 99 1236 OK:
Passerer Altid
C4 Reallocation Event Count 0 194 194 6 OK:
Passerer Altid
C5 Current Pending Sector Count 0 200 200 0 OK:
Passerer Altid
C6 Off-Line Uncorrectable Sector Count 0 200 200 0 OK:
Passerer Altid
C7 Ultra ATA CRC Error Rate 0 200 253 0 OK:
Passerer Altid
C8 Write Error Rate 51 200 200 0 OK:
Værdi er normal

Der er en ting jeg ikke forstår:

Det forstår jeg - 03 Spin Up Time 21 100 98 4091 OK: Værdi
er normal
Grænseværdien er 21, her må den ikke komme under.
Den aktuelle aflæsning er
på 100 og den værst aflæste værdi er 98. Fint
nok.

Det forstår jeg ikke - 07 Seek Error Rate 51 100 253 0 OK:
Værdi er normal
Grænseværdien er 51, her må den ikke komme
under. Den aktuelle aflæsning er
på 100, og den værste aflæsning er på 253
???? Hvordan kan den være over 100??
Jo lavere værdien bliver jo værre bliver
det jo. Hvis den aflæste værdi ind til nu er aflæst
til 100 så er den værst aflæste værdi jo
det samme.

Et program der overvåger harddiskens S.M.A.R.T status skriver følgende i
vejledningen :
Attribute values are used to represent the relative reliability of
individual performance or calibration attributes. The current attribute
value is the normalized raw attribute data. The value varies between 1 and
100. The closer the value gets to 1, the higher the possibility of a
failure. The device compares the attribute values with thresholds. When the
attribute values are larger than the thresholds, the device is operating
normally.

De skriver her at den aflæste værdi lige nu ( value ) går mellem 1 og 100,
hvordan kan mine aflæsninger så vise en værdi på 200 ????

Håber der er nogle der kan komme med en forklaring som både jeg og andre kan
lære lidt af.

Hilsen
Nic.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 25-03-05 10:33

Nicolaj Larsen wrote:
> [...]

> Jo lavere værdien bliver jo værre bliver
> det jo. Hvis den aflæste værdi ind til nu er aflæst
> til 100 så er den værst aflæste værdi jo

Det skyldes blot at den parameter aldrig har skiftet værdi of dit
program (muligvis harddisk) ikke har opdateret den værste værdi
derefter. Stol på den aktuelt udlæste værdi.

> [...]
>
> De skriver her at den aflæste værdi lige nu ( value ) går mellem 1 og 100,
> hvordan kan mine aflæsninger så vise en værdi på 200 ????

Det er meget normalt at værdierne normaliseres til mellem 1 og 253. Det
er de fleste på mine Maxtor diske. De ældre benytter dog oftest 1-100
med nogle få afvigere.

Det vigtige er jo blot at værdien ikke må kommer under tærskelværdien.

> Håber der er nogle der kan komme med en forklaring som både jeg og andre kan
> lære lidt af.

mvh Bernhard