Ingen aktivitet
Fra : Stefan Skjerning

Dato : 24-03-05 03:26

For et par dage siden opgraderede jeg min computer med nyt bundkort, RAM,
harddisk og grafikkort. Et nyt kabinet skulle der også til.
Efter at jeg (forhåbentlig) har fået sat det hele rigtigt sammen, er der
opstået det problem, at der slet ikke sker noget, når jeg trykker på
powerknappen.
Jeg har tjekket indvendige og udvendige ledninger og stik, der skal give
computer og indhold strøm. Spørgsmålet om der på det nye kabinet sidder en
tænd/sluk -knap, har jeg udelandt, da jeg ikke kan finde såkan en. Eller er
der sådan en på et kabinet med navnet: CODEGEN 3307-CA SORT/SØLV (300WATT
PSU) ??
Derimod frygter jeg, at jeg har kortsluttet eller ødelagt noget (selv om jeg
ikke kan mindes det). Jeg stiller mig dog selv det spørgsmål, om defekte
dele kan medføre en fuldstændig manglende aktivitet, når jeg tænder for
computeren.

Jeg er klar til at modtage dommen :-/

Fra : Anders Lund

Dato : 24-03-05 18:30

Stefan Skjerning wrote:
> opstået det problem, at der slet ikke sker noget, når jeg trykker på
> powerknappen.

Det har jeg lige oplevet i går aftes. Efter at have skiftet sikringen i
strømforsyningen, hvilket medførte at det var HFI'en som slog fra anden
gang, har jeg dømt strømforsyningen død. Computeren køre i hvert fald
fin med en anden strømforsyning.

> [...]
> der sådan en på et kabinet med navnet: CODEGEN 3307-CA SORT/SØLV (300WATT

Jeg kender ikke lige det kabinet, men har du forbundet tænd/sluk knappen
korret til bundkortet? Og har du tændt bag på strømforsyningen - og sat
den til korret volt (110/220)?

> [...]
> ikke kan mindes det). Jeg stiller mig dog selv det spørgsmål, om defekte
> dele kan medføre en fuldstændig manglende aktivitet, når jeg tænder for

Jeg vil sige at der plejer at ske "et eller andet" når man tænder,
medmindre at det er strømforsyningen.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Stefan Skjerning

Dato : 25-03-05 01:41

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kender ikke lige det kabinet, men har du forbundet tænd/sluk knappen
> korret til bundkortet? Og har du tændt bag på strømforsyningen - og sat

Når du skriver tænd/sluk knappen, mener du så powerknappen, eller den
tænd/sluk knap som jeg ikke kan finde på mit kabinet? Jeg mener i hvert
fald, at jeg har sat alt i, som det skal være (med undtagelse af to små
LED-kabler (M/B SW og Reset SW) samt et strømstik (kvadratisk med fire
ledninger) der højst sandsynligt skal bruges til noget evt. tilføjet
hardware).
Der er ikke noget bag på strømforsyningen, man kan tænde, men stikket er sat
til en alm. stikkontakt med 220 v.
Kan en strømforsyning sådan uden videre bare udskiftes?

-Stefan

Fra : Anders Lund

Dato : 25-03-05 02:09

Stefan Skjerning wrote:
> Når du skriver tænd/sluk knappen, mener du så powerknappen, eller den

Nogle strømforsyninger har en tænd/sluk knap bagpå, ved siden af 220V
stikket.

> [...]
> LED-kabler (M/B SW og Reset SW) samt et strømstik (kvadratisk med fire
> ledninger) der højst sandsynligt skal bruges til noget evt. tilføjet

Øhh, det strømstik med fire ledninger SKAL bruges, hvis der er tale om
et Pentium 4 system. Det skal der være plads til på bundkortet.

> Der er ikke noget bag på strømforsyningen, man kan tænde, men stikket er sat
> til en alm. stikkontakt med 220 v.

Ok, så er der nok ikke en sådan knap på din strømforsyning.

> Kan en strømforsyning sådan uden videre bare udskiftes?

Ja. Altså, den skal passe til systemet, men det burde de fleste eller
alle nyere ATX strømforsyninger.

Fra : Stefan Skjerning

Dato : 25-03-05 14:25

> [...]
>
> Øhh, det strømstik med fire ledninger SKAL bruges, hvis der er tale om
> et Pentium 4 system. Det skal der være plads til på bundkortet.

Jeg kan ikke se, om der er tale om en pentium 4, men på mit Asrock K7VT4APRO
bundkort er der, så vidt jeg kan se, ikke plads til stikket. (Der står
heller ikke noget om det i manualen.)

Fra : Anders Lund

Dato : 25-03-05 17:04

Stefan Skjerning wrote:
> Jeg kan ikke se, om der er tale om en pentium 4, men på mit Asrock K7VT4APRO
> bundkort er der, så vidt jeg kan se, ikke plads til stikket. (Der står
> heller ikke noget om det i manualen.)

Dit bundkort understøtter også kun AMD processorer, så det er i hvert
fald ikke Pentium 4. :)

Fra : PA

Dato : 25-03-05 10:33

"Stefan Skjerning" <stefan@nuk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> computeren.
>
> Jeg er klar til at modtage dommen :-/
>

>Sæt M/B SW på så skal du se så kommer der nok liv i den.
MVH PA

Fra : Stefan Skjerning

Dato : 25-03-05 14:19

"PA" <peralmfjern@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Stefan Skjerning" <stefan@nuk.dk> skrev i en meddelelse
RAM,

> Sæt M/B SW på så skal du se så kommer der nok liv i den.
> MVH PA

Jeg havde også gerne sat den på, hvis jeg kunne finde en plads til den. Der
står intet i bundkortmanualen, om hvor M/B SW skal sættes på
Mht. reset-LEDkablet er det en 2-pin, men der er kun anført en enkelt pin
til Reset-kablet i manualen og dermed også på bundkortet.

Ved siden af
P-led + og -
H-led + og -
samt denne ene Reset#
er der ledige pladser der har navne som "PWRBTN#", 2 x "GND" og "DUMMY".
Kan det være nogle af dem, der skal bruges?

-Stefan