hvordan går RAM i stykker?
Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-03-05 12:48

Hej i hytten!

Hvordan (og hvorfor) går en ram-klods i stykker?

Købte en helt ny stang, satte den i maskinen og den startede et par gange
men så ville den ikke mere. Ny ramklods og maskinen virker fint - ergo er
ramklodsen defekt.

Hvordan går det egentlig til? Kan bundkortet smadre en ramklods? Kan
tilsluttet hardware forårsage sådan noget? Eller er det en
mandagsproduktion, der skal tilbage til butikken?

ras

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-03-05 12:56

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> crashed Echelon
writing news:qIc0e.60$%q1.49@news.get2net.dk:

> Hvordan går det egentlig til? Kan bundkortet smadre en ramklods? Kan
> tilsluttet hardware forårsage sådan noget? Eller er det en
> mandagsproduktion, der skal tilbage til butikken?

Statisk elektricitet
Defekte lodninger eller komponenter.

--
Bjarke Andersen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-03-05 12:56

> Statisk elektricitet

- hvad kommer det af sådan inde i kabinettet?

> Defekte lodninger eller komponenter.

- på ramklodsen? Eller de øvrige komponenter?

ras

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-03-05 13:14

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> crashed Echelon
writing news:XPc0e.64$TA1.3@news.get2net.dk:

> - hvad kommer det af sådan inde i kabinettet?

Støv, dine fingre.

> - på ramklodsen? Eller de øvrige komponenter?

Ja, hvis det er en klods der har siddet i kabinettet i længere tid, kan
varme osse skade.

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter T.

Dato : 23-03-05 13:13

rasmus carlsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> - hvad kommer det af sådan inde i kabinettet?

Hvis du var statisk opladet (en opladning på 25.000 volt i kroppen er slet
ikke usædvanligt, selvom det umiddelbart lyder vanvittigt), da du satte
klodsen i, så har du muligvis selv brændt den af. Sørg altid for at aflade
dig selv ved at holde på en vandhane i et par sekunder eller lignende,
inden du leger med fin elektronik.

> - på ramklodsen? Eller de øvrige komponenter?

På ramklodsen.

--
Udsolgt!

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-03-05 13:34

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse

> - hvad kommer det af sådan inde i kabinettet?

Det kan komme fra dig selv da du satte ramklodsen i.
Ikke alle defekter opstår med det samme når elektronik bliver udsat for en
statisk udladning.
En chips består af en masse bittesmå forbindelser mellem transistorerne.
Hvis der kommer en statisk udladning kan det skabe en "åbning" mellem 2
forbindelser der ikke skal være der og så bliver der kastet små "gnister"
mellem disse 2 forbindelser hvilket laver en slags kul forbindelse og kul er
elektrisk ledende.
I starten er modstanden høj da der ikke er så meget kul, men med tiden
bliver mængden af kul større og modstanden mindre, det er her defekten
opstår, der kommer simpelthen for meget strøm igennem på det forkerte sted.

Sådan nogenlunde fik jeg det forklaret på et ESD kursus på AMU.

> - på ramklodsen? Eller de øvrige komponenter?

Det kan være begge steder, selve ramsoklen eller komponenter omkring denne
kan være dårligt loddet, ramklodsen kan også være dårligt loddet.
Alle steder hvor der sidder komponenter er der også en mulighed for at nogle
af disse kan være defekte.
Prøv at udelukke det ved at prøve din ramklods i en anden maskine, eller
prøv en anden ramklods i din egen.

Husk altid at sikre dig mod statisk elektricitet, det er som regel altid den
største synder når noget går galt i en computer.

Mvh
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 13:16

> [...]
> tilsluttet hardware forårsage sådan noget? Eller er det en
> mandagsproduktion, der skal tilbage til butikken?

Al elektronik er følsomt overfor statisk elektricitet. Forhåbentlig har du
sørget for at være grundigt "jordet", eller i mangel af bedre sætte dig med
hele computeren i skødet, samt alt hvad du skal bruge ved dig, og så ikke
nogle større bevægelser før arbejdet er færdigt.
Vi har en temmelig lav luftfugtighed for tiden, og dette fremmer opbygningen
af statisk el.

mvh
Ebbe
ps. jeg skal nok lige kraftigt understrege, at man ta'r *ikke* ram-stangen
ud af posen før man er afladet.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-03-05 13:23

"Ebbe" <es44(at)pc(dot)dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle større bevægelser før arbejdet er færdigt.
> Vi har en temmelig lav luftfugtighed for tiden, og dette fremmer

- yes alt det læste jeg mig til inden jeg gik igang med at samle maskinen.
Jeg sad på trægulvet med kabinettet på skødet ... og jo, jeg lagde lige
hånden på radiatoren inden jeg satte mig

> ps. jeg skal nok lige kraftigt understrege, at man ta'r *ikke* ram-stangen
> ud af posen før man er afladet.

- det gjorde jeg heller ikke ... men nu kan man vel aldrig vide sig helt
sikker på at den ikke har været udsat for statisk elektricitet eller hvad?
Men alt i alt bør jeg ikke være bekymret for at smide en ny klods i
maskinen - den futter altså ikke også af pga. MB eller noget i den stil.

- jeg tager klodsen til butikken og siger, at skidtet ikke virker. Den nåede
at botte en håndfuld gange men så ville den heller ikke mere. Kan HD og
cd-drev også tage skade af statisk elektricitet?

ras

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 13:34

> [...]
> at botte en håndfuld gange men så ville den heller ikke mere. Kan HD og
> cd-drev også tage skade af statisk elektricitet?

Hvis ikke du rører ved printet, som ofte er blottet på HD, er risiko ikke så
stor. Cd-drev er "pakket ind", så der skal du være mere end uheldig.

Håber det lykkes med ram-bytte ...... Statisk el kender du fra mange
ting. Du har garanteret flere gange fået et "rap" når du er gået hen over et
gulvtæppe, rejst dig fra en stol med kunsstof, eller stået ud af en bil, og
så rører ved et eller andet ledende. Det er en pestilens lige for tiden, jeg
bestiller ikke andet end at spjætte rundt her i hytten

mvh
Ebbe

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-03-05 15:32

Ebbe wrote:
> [...]
> stået ud af en bil, og så rører ved et eller andet ledende. Det er en
> pestilens lige for tiden, jeg bestiller ikke andet end at spjætte

Hey, I'm not alone Får for tiden ofte et rap over fingrene når jeg rører
ved mit PC-kabinet. Det sker som regel når jeg skal smide en skive i et af
de optiske drev. Tommelfingeren åbner drevet og de andre pølser skal så
absolut befamle siden af kabinettet. Rappet kan vel nærmest opfattes som
straf for sexchikane Desuden kan jeg også få det på min standalone
DVD-afspiller (Pioneer DV-350) tilsluttet TV'et. Jeg mener endda at jeg på
et tidspunkt fik det da jeg skulle dreje mit TV, som derefter slukkede, og
jeg tænkte godt nok upsedasse....Kan statisk elektricitet også aflades via
plastik eller aluminium? BTW, TV'et kører uden problemer. I øjeblikket
drejer jeg det med foden i stedet.........

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 15:58

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ....Kan statisk elektricitet også aflades via
> plastik eller aluminium? BTW, TV'et kører uden problemer. I øjeblikket
> drejer jeg det med foden i stedet.........

Ja, det kan det sagtens. Enten via det ledende stof, som er indstøbt i
plasticmassen, eller osse via lakeringen, som kan være ledende ( f.eks. sølv
? )
Der er nu ingen risiko for tv'et, du aflader udenfor alt det følsomme, men
det er sk...irriterende, man venter rappet nårsomhelst

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-03-05 16:27

Ebbe wrote:
> Ja, det kan det sagtens. Enten via det ledende stof, som er indstøbt i
> plasticmassen, eller osse via lakeringen, som kan være ledende (
> f.eks. sølv ? )

TV'et er et ældre (ca. 12 år) et af slagsen og sort. Om det er lakeret med
et eller andet skal jeg ikke kunne sige.

> Der er nu ingen risiko for tv'et, du aflader udenfor alt det
> følsomme, men det er sk...irriterende, man venter rappet nårsomhelst

Det underlige var bare at TV'et slukkede, og så bliver man jo lidt nervøs.
Kan problemet mon minimeres ved at gå ud og befamle vandhanen et par
sekunder inden man giver sig i kast med de ("farlige") elektroniske
apparater, som en anden skrev?

Fra : Henning

Dato : 23-03-05 16:33

>Kan problemet mon minimeres ved at gå ud og befamle vandhanen et par
>sekunder inden man giver sig i kast med de ("farlige") elektroniske

Absolut ikke - vandhanen, radiatoren eller andre installationer har
intet med dig og dine apperater at gøre. Du når alligevel at blive
ladet op igen når du går tilbage mod apperatet.
Sørg for at dine apperater er jordede via stikkontakten, det løser de
fleste problemer. TV'et kan evt. tørres over med en klud vredet op i
vand med skyllemiddel.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-03-05 18:38

Henning wrote:
> [...]
> Sørg for at dine apperater er jordede via stikkontakten, det løser de
> fleste problemer. TV'et kan evt. tørres over med en klud vredet op i

Men PSU'en får strøm fra et tre-benet stik (og kabel), har det heller ikke
noget at sige? Er det så ikke noget med at det burde være jordet, og dermed
burde risikoen for at den elektriske ladning udlades ved kabinettet være
mindre? Eller er der noget jeg mangler at vide?

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-03-05 18:40

Tillægsspørgsmål. Er skyllemiddel specielt dæmpende vedr. statisk
elektricitet? Og mærket er ligegyldigt?

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 19:08

> Tillægsspørgsmål. Er skyllemiddel specielt dæmpende vedr. statisk
> elektricitet? Og mærket er ligegyldigt?

Det virker nu bedst hvis du sprøjter det på gulvtæpper og alt af kunsstof,
tøj, møbler mm. Ikke ret fristende vel ?? Men bortset fra det, så virker
det, har selv foretaget operationen på mine bilsæder et par gange. Jeg er
åbenbart speciel "elektrisk", gnisten kan høres af dem på den anden side af
bilen, og den slår mere end jeg bryder mig om
Så nu har jeg vænnet mig til at ta' fat i dørrammen inden jeg stikker foden
ud af bilen.

Nå, vi er off topic, blot en enkelt bemærkning mere, hvis du sørger for at
ha' f. eks. en skruetrækker i hånden inden du rø'r ved emnet, så får du ikke
selv rappet.

mvh
Ebbe

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-03-05 20:49

Ebbe wrote:
> [...]
> et par gange. Jeg er åbenbart speciel "elektrisk", gnisten kan høres
> af dem på den anden side af bilen, og den slår mere end jeg bryder

Ikke specielt fristende, nej. LOL , kæresten må da være glad for at gnisten
er der i den grad

> Så nu har jeg vænnet mig til at ta' fat i dørrammen inden jeg stikker
> foden ud af bilen.

Lyder godt nok ekstremt.

> Nå, vi er off topic, blot en enkelt bemærkning mere, hvis du sørger
> for at ha' f. eks. en skruetrækker i hånden inden du rø'r ved emnet,
> så får du ikke selv rappet.

Skriver jeg mig bag øret. Thx, ebbe.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 18:43

> [...]
> burde risikoen for at den elektriske ladning udlades ved kabinettet være
> mindre? Eller er der noget jeg mangler at vide?

Det er jo dig der er opladet, derfor får du rappet når de 1500 volt, eller
hvor meget det nu er du har opbygget, lige pludselig skal udlignes
til"noget" som har jordpotentiale.

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-03-05 19:06

Ebbe wrote:
> Det er jo dig der er opladet, derfor får du rappet når de 1500 volt,
> eller hvor meget det nu er du har opbygget, lige pludselig skal
> udlignes til"noget" som har jordpotentiale.

Hvis man nu havde mulighed for at opstille en "afladningsstation" ved siden
af pjuteren, hvad skulle det så være? Eller er jeg helt ude i hampen? Det må
da være et problem der findes en løsning på.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 19:34

> [...]
> af pjuteren, hvad skulle det så være? Eller er jeg helt ude i hampen? Det

> da være et problem der findes en løsning på.

Løsningen *er* netop at sørge for at ha' "hudkontakt" med putteren, så er
der praktisk talt ingen fare. Du kan ikke blot gå hen til et eller andet
apparat og blive afladet, bare et par skridt hen ad gulvtæppet kan opbygge
en spænding på dig igen, sorry.

Jeg vil forlade emnet nu, skal ud af døren.

mvh
Ebbe

Fra : Henning

Dato : 23-03-05 13:42

tisk el.

>- yes alt det læste jeg mig til inden jeg gik igang med at samle maskinen.
>Jeg sad på trægulvet med kabinettet på skødet ... og jo, jeg lagde lige
>hånden på radiatoren inden jeg satte mig
Radiatoren? Frøs du fingrene? Du skal ikke blande trediepart ind i
billedet, du skal blot være afladet i forhold til det du arbejder med.
Om du så er opladet 5.000v i forhold til en radiator eller vandrør er
bedøvende ligegyldigt.

> [...]
>at botte en håndfuld gange men så ville den heller ikke mere. Kan HD og
>cd-drev også tage skade af statisk elektricitet?

Alt kan tage skade - fejlen viser sig måske ikke i dag eller i morgen,
men først om en måned eller to.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-03-05 14:35

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedet, du skal blot være afladet i forhold til det du arbejder med.
> Om du så er opladet 5.000v i forhold til en radiator eller vandrør er

- hvordan aflader man sig så?

ras

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-03-05 14:46

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> crashed Echelon
writing news:sge0e.85$tD3.68@news.get2net.dk:

> - hvordan aflader man sig så?

arbejder med elektronikken med antistatisk hånedledsbånd og på en
antistatisk måtte.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 15:00

> [...]
> writing news:sge0e.85$tD3.68@news.get2net.dk:

> arbejder med elektronikken med antistatisk hånedledsbånd og på en

På denne måde opnår man at have samme potentiale som det man arbejder med.
Så i mangel af remedier kan man arbejde med emnet i skødet, samt hele tiden
holde "hudkontakt" med emnet

mvh
Ebbe

Fra : Svend

Dato : 24-03-05 22:03

On 23 Mar 2005 13:45:30 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>arbejder med elektronikken med antistatisk hånedledsbånd og på en
>antistatisk måtte.

Hvor har du ret, meget ofte har jeg som ITpro set ukyndige brænde i
sær ramklodse og bundkort af med statisk elektricitet, ofte har
specielt ramklodsen en tildens til først at svigte efter ½ års brug,
men stadig p.g.a. forkert håndtering.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 22:52

On Thu, 24 Mar 2005 21:02:50 GMT skrev Svend <svend1442@hotmail.com> .

> [...]
>sær ramklodse og bundkort af med statisk elektricitet, ofte har
>specielt ramklodsen en tildens til først at svigte efter ½ års brug,

Og du har også så evigt ret. Mange chips får et lynnedslag af statisk
elektricitet. Det kan give et varigt sår på de ledningsbaner der findes i en
chip. Sådan kan en bane få reduceret sin evne til at lede med 95%, uden du
opdager det. En sådan bane er måske designet til at kunne reducere sin evne til
at fungere med 5% om året....der var jo alligevel ingen der regnede med at denne
chip skulle leve mere end et par år....vel ?

Er skaden større, og eller mere omfattende må det ikke overraske hvis
fejlhåndteret grej bryder sammen. Jeg er ingen ørn i edbmekanik, men har ALTID
sørget for minimum:

1) Maskinen er helt standalone....ingen kabler overhovedet i maskinen.

2) Ikke have tøj på med syntetiske materialer. Rent uld eller bomuld. (eller
bare i eget skind... )

3) Hav det nye grej i antistatpose lige til sidste sekund, og hav det gerne
liggende indtil da et sted på metaldelene i maskinen.

4) Undgå at pille ved alt andet end det du er i gang med. Man glemmer enormt let
hvorfor man egentligt startede hele operationen og kan blive fristet til at
checke et andet problem....nu hætten er af.....

Alt dette lært dels gennem egne erfaringer, dels fra gode kollegaer der har
vist mig film af chips hvor statisk elekticitet har spillet en rolle

Jeg havde et job som chips påsætter....jeg sidder i dag på en lukket anstalt og
hvergang jeg ser disse billeder for mit indre......øje......nej......det er for
.......stærkt........jeg må græde....gør for guds skyld ikke som mig....

Martin

Fra : Soren Pedersen

Dato : 23-03-05 14:50

> - hvordan aflader man sig så?

Det er ligegyldigt om du er afladet. Det der er vigtigt er potentialet.
Med andre ord er det ligegyldigt om du er opladet til 10 millioner
milliarder volt......Bare det du rører ved også er det. Sørg derfor i
videst mulig omfang at røre ved chassiet hele tiden mens du arbejder
inde i den.

Mvh
Søren

PS: Hvis du er opladet til 10 millioner milliarder volt skal du IKKE
røre ved vandhanen ))

Fra : Jonas Jalling

Dato : 30-03-05 08:19

Soren Pedersen wrote:
<snip>

> PS: Hvis du er opladet til 10 millioner milliarder volt skal du IKKE
> røre ved vandhanen ))
Hvem har sagt at det er vandhanen at han er opldate 10 millioner
milliarder volt i forhold til?

Jonas Jalling

Fra : Woodi

Dato : 23-03-05 13:50

> [...]
> Ebbe
> ps. jeg skal nok lige kraftigt understrege, at man ta'r *ikke* ram-stangen

Jeg har aldrig siddet med en Pc i mit skød og ej heller fået "brændt" en
Ram-blok af,
Men jeg rører heller aldrig ved noget der er af kobber/zink i hardware -
ej heller pakker det ind i plastic til opbevaring, bruger alm. printerpapir

Vh. Woodi.

Fra : Howard

Dato : 23-03-05 15:44

"Woodi" <woodimail@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men jeg rører heller aldrig ved noget der er af kobber/zink i hardware -
> ej heller pakker det ind i plastic til opbevaring, bruger alm.

Printer papir er da temlig statisk.

Carsten

Fra : Woodi

Dato : 23-03-05 19:07

"Howard" <newsgrupeFJERN@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Printer papir er da temlig statisk.
>
> Carsten

Tja - men må så åbenbart ikk have nogen som helst betydning.
Jeg har gjort det i snart 15 år.

Vh. Woodi.

Fra : Howard

Dato : 24-03-05 08:37

> [...]
>
> "Howard" <newsgrupeFJERN@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Tja - men må så åbenbart ikk have nogen som helst betydning.

Hvorfor ikke bare bruge de anti statiske plastik poser der kommer med?

Fra : Woodi

Dato : 24-03-05 17:07

> Hvorfor ikke bare bruge de anti statiske plastik poser der kommer med?

Nu er det er jo ikke alle ram-blokke der er ny købte - mange af dem er jo
fra "skrallede" pc´af..
Men ellers har du da ret, 10hi..

Vh. Woodi.