Lidt gode råd og vejledning.. tak
Fra : Morten Decker

Dato : 22-03-05 20:36

Hejsa

Det er efterhånden et par år siden jeg sidst har "bygget" PC'ere men
skal det nu til det igen. Problemet er at jeg intet aner hvilke
processore, motherboard der er noget værd, hvad de forskellige
teknologier betyder for hastighed, stabilitet osv.. Synes fanme der er
kommet mange valg bare mht til CPU i forhold til 2 år siden.

Har siddet og stykket lidt sammen på edbpriser til en server jeg skal
lave til mig selv. Planen var at jeg skal hoste mit eget domæne og
måske et par stykker til, køre noget fil server og ja bruge den til at
lege på dvs der skal også udvikles på den f.eks. i VS.NET .
Ved godt at det nok ikke er smart at køre udviklingsserver og
web-server på samme maskine hverken set fra et sikkerhedsmæssigt eller
stabilitetsmæssigt synspunkt, men der er ikke råd til at dele de to
opgaver, desværre..
Summa sumarum jeg skal bruge noget RAM, noget stabilitet og meget
gerne en meget stille computer, dvs noget kabinet og diverse blæsere
der ikke larmer så meget. Og nej jeg ved godt at kabinetter ikke
larmer ...
Hva skal jeg købe ??
Nej,da jeg godt ved at I ikke gider stykke en PC sammen til mig så har
jeg brygget det her sammen på en halv times tid på edbpriser, aner
ikke om det er skidt eller meget skidt, men det er et udgangspunkt til
nogen input, tak :)
Prisniveauet skal helst holde sig på det som jeg har fundet frem til
nedenfor. Og så mangler jeg da vidst også en køler på nedenstående
liste, der må I meget gerne også komme med et forslag.
Harddisk       789 kr
Western Digital Caviar SE WD2000JD 200 GB      200 GB HDD / 7200 rpm
/ 8 MB / 8.9 ms / 150 MBps / S-ATA (7- pin seriel ATA) / Intern 3.5 /
34 dBA

Motherboard      794 kr
ASUS K8V Deluxe      Socket 754 / VIA K8T800 / 800 MHz / RAID / ATX
/ LAN / LYD / SPDIF / 1xAGP / 5xPCI-32 / 3xDDR-RAM...

RAM         1326
Apacer 2 x 512 MB   1 x 512 MB (512 MB) / DDR SDRAM / PC2700 / 333 MHz
/ ? Bit / ? ns / Pc

Kabinet         847
Antec LifeStyle SONATA   Kabinet / ATX / PSU 380 Watt / 2x3.5" Ekstern
/ 3x5.25" Ekstern / 4x3.5" Intern / Sort / 9.5 Kg /...

Processer      999
Athlon 64 3000+   Athlon 64 2 GHz / Socket 754 / 128 KB L1 / 512 KB L2 /
1.5 V / 70 °C

Total         4755

Mange tak for hjælpen, håber ikke jeg kan finde lign. tråd der er 10
dage gammel, har kigget og i så fald der er en undskyld..

mvh

Morten Decker

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-03-05 21:04

Morten Decker <morten@m_decker.dk> wrote:

> [...]
>processore, motherboard der er noget værd, hvad de forskellige
>teknologier betyder for hastighed, stabilitet osv..

...cut hardware sammensætning mv

Ikke nogen ringe sammensætning - Eneste jeg bider mærke i, er valget af
bundkort med AGP-slot. Find i stedet et bundkort med PCI-Express...

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 12-04-05 18:41

> Ikke nogen ringe sammensætning - Eneste jeg bider mærke i, er valget af
> bundkort med AGP-slot. Find i stedet et bundkort med PCI-Express...

Hvis det er en server er det vel lige meget.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-03-05 21:47

Morten Decker wrote:

> RAM 1326
> Apacer 2 x 512 MB 1 x 512 MB (512 MB) / DDR SDRAM / PC2700 / 333 MHz
> / ? Bit / ? ns / Pc

PC2700.. ? Det er imho et lidt usmart valg.

Fra : Morten Decker

Dato : 22-03-05 22:21

>PC2700.. ? Det er imho et lidt usmart valg.

Hvad er et bedre alternativ og hvorfor? Som sagt så har jeg været
"væk" noget tid så lige en update på hvorfor PC2700 (hvad det end så
er) er usmart?

>Ikke nogen ringe sammensætning - Eneste jeg bider mærke i, er valget af
>bundkort med AGP-slot. Find i stedet et bundkort med PCI-Express...

Jeg har et gammelt geforce 4 som jeg regner med at beholde og derfor
regner jeg med at jeg skal bruge et motherboard med AGP og ikke
PCI-Express eller er jeg helt galt på den?
Skal jeg måske overveje at finde et andet grafik kort for udnyttelse
af PCI-Express. Aner ikke hvad det er!!

/Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-03-05 23:25

> [...]
>PCI-Express eller er jeg helt galt på den?

>Skal jeg måske overveje at finde et andet grafik kort for udnyttelse

Det er selvfølgelig oplagt at genbruge et gammelt grafikkort...

Men AGP er forældet teknologi, al udvikling går i dag på PCI-Express...

Det er et svært valg - Når det gælder edb bør man generelt kun købe det
man har brug for lige her-og-nu. Udviklingen går så hurtigt at det du
køber i dag, alligevel er håbløst forældet om tre måneder

Men jeg tror nu at jeg ville fremtidssikre mit computerkøb med PCI-E...

<mlr>

Fra : Henrik

Dato : 22-03-05 23:35

On Tue, 22 Mar 2005 20:35:56 +0100, Morten Decker <morten@m_decker.dk>
wrote:

Tag feks. udgangspunkt i dette bundkort:
Med den nye 939-platform, med grafikkort og PCI-E hvis det ikke er
nok.

Sæt denne cpu i: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116575,
samt en stille Zalman-blæser feks.

Dertil 2 x 512/1024 mb pc3200 ram, en sata-disk, og du har fået en god
start.

Mvh
Henrik

Fra : Morten Decker

Dato : 23-03-05 12:02

Tak for svarene, nu er jeg da blevet lidt klogere :) Så erdet bare at
vente til pengepungen kan holde til en ny investering..

/Morten