Mit onboard Realtek AC97 lydkort ser desvæ~
Fra : torben

Dato : 22-03-05 13:16

Hej.
Mit Realtek AC97 lydkort ser ud til at sløve min pc.
Det sidder på bundkortet Ep-8k5a3+.
Efter at jeg for nylig har læst at dette lydkort bruger processorkraften
fra pc'en, tænkte jeg at det måske er det der årsager alt den megen hakkeri
i mine pcspil.
Så vil jeg gerne spørge om der måske findes lydkort at købe der har egen
processor og som slet ikke tærer på pc'ens cpu.
-
Torben

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-03-05 13:22

torben wrote:
> [...]
> Så vil jeg gerne spørge om der måske findes lydkort at købe der har egen
> processor og som slet ikke tærer på pc'ens cpu.

Du kan starte med at disable lydkortet i din device manager og se om det
hjælper på spillenes performance eller om det er noget andet der er galt!

Hvis det hjælper meget på performancen, så prøv at installere nogle nye
drivere til lydkortet... og hvis det stadig hakker med nye drivere, så
tag f.eks. et SB Live eller Terratec lydkort

Fra : torben

Dato : 22-03-05 13:30

Javist, Men det essentielle i mit indlæg er:
Findes der lydkort at købe der har egen processor og som slet ikke tærer på
pc'ens cpu.?
-
Torben

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-03-05 13:42

torben wrote:
> Javist, Men det essentielle i mit indlæg er:
> Findes der lydkort at købe der har egen processor og som slet ikke tærer på
> [...]

Der er nok ingen lydkort som er 100% uafhængige af CPUen men de lydkort
som ikke er AC97 trækker væsentligt mindre på CPUen...

Til en anden gang, så skriv dit svar UNDER det der bliver citeret i
stedet for oven over... det gør det nemmere at læse!

Fra : torben

Dato : 22-03-05 14:02

> [...]

[klip]

> Til en anden gang, så skriv dit svar UNDER det der bliver citeret i
> stedet for oven over... det gør det nemmere at læse!

Prøver lidt bedre:

[klippet ind fra forrige indlæg]

> Der er nok ingen lydkort som er 100% uafhængige af CPUen men de lydkort
> som ikke er AC97 trækker væsentligt mindre på CPUen...

At de så trækker mindre på cpu'en, de andre lydkort end AC97, må vel være
fordi at lydkort så ikke behøver en egen cpu, Lyd er msåke mindre krævende
en grafik, da grafikkort har egen cpu?

> Til en anden gang, så skriv dit svar UNDER det der bliver citeret i
> stedet for oven over... det gør det nemmere at læse!

Hehe, sådan?

> Du kan starte med at disable lydkortet i din device manager og se om det
> hjælper på spillenes performance eller om det er noget andet der er galt!

Gør jeg det, vil windows så ikke komme op og bede om at installere drivere
til en ny enhed (det lydkort som er "fjernet") Skal jeg så bare sige anuller
dér.

> Hvis det hjælper meget på performancen, så prøv at installere nogle nye
> drivere til lydkortet... og hvis det stadig hakker med nye drivere, så
> tag f.eks. et SB Live eller Terratec lydkort.

Hvis det ER AC97 der sløver den Hvad med så at bruge et lydkort jeg har i
forvejen:
SoundBlaster 4.1 Digital.
Eller ER SB Live eller Terratec lydkort kort bedre end SoundBlaster 4.1
Digital.

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 22-03-05 13:53

On Tue, 22 Mar 2005 13:29:54 +0100, "torben" <spamfri@spamfri.dk>
wrote:

>Javist, Men det essentielle i mit indlæg er:
>Findes der lydkort at købe der har egen processor og som slet ikke tærer på
>pc'ens cpu.?

Lydkort er normalt ikke noget der trækker de store resourcer fra
computen - Heller ikke Realtek AC97...

Så har du problemer med spil der kører dårligt er der formentlig
problemer i din opsætning - det kan være BIOS eller windows.

Et god bud ku' f.eks være din(e) harddisk(e) - Det skal køre i UDMA
modus. Er de af en-eller-anden årsag hoppet i PIO-modus kan det
sagtens forklare at maskinen føles bov-lam...

En anden oplagt mulighed er programmer / tjenester der ligger i
baggrunden og bruger cpu-tid.

Har du RAM nok - hvor stor er din sidefil, og vokser den når du
arbejder på maskinen ?

Men ellers vil jeg foreslå du opdaterer hvad der kan opdateres af
driver - og så iøvrigt kører kører en række test-programmer for at
lokalisere hvorfor maskinen kører dårligt

Fra : torben

Dato : 22-03-05 14:36

<Madhatter@dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Lydkort er normalt ikke noget der trækker de store resourcer fra
> computen - Heller ikke Realtek AC97...

Det har jeg læst på hardinfo.dk, sådan et lille notat: hmm kan ikke finde
linken igen.

> [...]
> modus. Er de af en-eller-anden årsag hoppet i PIO-modus kan det
> sagtens forklare at maskinen føles bov-lam...

UDMA er sat til i biosen

> En anden oplagt mulighed er programmer / tjenester der ligger i
> baggrunden og bruger cpu-tid.

Jeg mener jeg har lukket alle de programmer jeg kan tillade mig at lukke.
Den der mstask.exe, den tærer meget, men den er for længst lukket ned.

> Har du RAM nok - hvor stor er din sidefil, og vokser den når du
> arbejder på maskinen ?

Hvordan/hvor kan jeg se det og hvad er en sidefil?

> Men ellers vil jeg foreslå du opdaterer hvad der kan opdateres af
> driver - og så iøvrigt kører kører en række test-programmer for at
> lokalisere hvorfor maskinen kører dårligt

Dette er en ren nyistallation med de Bedste drivere der kører bedt på min pc
installeret. Har prøvet med alle de sidste nye drivere de kører langt
langsommere. Jeg har altså skulle nedgradere en lille smule for at få et
optimalt system på pc'en.
Men med alle de sidste nye drivere indstalleret på alt, så kører den skidt.

PC:

Amd Atlon xp2200+, Ep-8K5A3+ Via KT333+8235,AGP 4x,USB2.0, Kingston 512MB
333MHz DDR PC2700 Ram, Realtek AC´97 Audio with driver ALCxxx
wdma358/ap_a358, Geforce4 Ti4200 AGP4x (Winfast A250 Le Td 128 DDR MB Ram)
Leadtek vers56-64 Wind98 marc15-2004, Direct X 8.1, OS=Windows 98SE.
Jeg mangler lige at skrive HD'en men jeg må løbe nu.kommer om et par timer.
-
Torben

Fra : Søren Christensen

Dato : 22-03-05 19:07

"torben" <spamfri@spamfri.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Leadtek vers56-64 Wind98 marc15-2004, Direct X 8.1, OS=Windows 98SE.
> Jeg mangler lige at skrive HD'en men jeg må løbe nu.kommer om et par

Øhhh hvor nye er disse Pc spil? Et Ti4200 er jo ikke ligefrem hurtigt efter
dagens standard.

Venligst

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-03-05 20:49

>UDMA er sat til i biosen

En ting er BIOS, men hvad med windows

Hop ind i 'Enhedshåndtering' og check de avancerede indstillinger for
IDE-kanalerne. Der ** skal ** stå 'ultra dma-tilstand xx' for alle drev.

Windows IDE-drivere er lavet så de 'hopper i PIO-mode' ved mindste
problem med diskene - Det har, i hvert fald tidligere, været et hyppigt
problem med VIA-baserede bundkort...

Og i PIO-mode rykker windows ikke en meter. Det kan udmærket forklare at
dine spil ikke kører ordentligt...

>Hvordan/hvor kan jeg se det og hvad er en sidefil?

Windows bruger harddisken som buffer når den 'løber tør for RAM', eller
bare når du skifter mellem forskellige programmer - Det er side-filen
(side fordi RAM'en er inddelt i page's eller sider)

Window laver i udgangspunktet en sidefil med størrelse på 1½ gang af
RAM'en. Hvis side-filen vokser markant under brug kan det tages som
udtryk for at du har for lidt RAM.

> [...]
>optimalt system på pc'en.

>Men med alle de sidste nye drivere indstalleret på alt, så kører den skidt.

Det lyder meget mystisk - Generelt bliver drivere bedre og hurtigere
efterhånden som de bliver afluset og alle fejl fjernes. Så jeg har ærlig
talt svært ved at forstå din system kører bedre på gamle drivere...

Hvad bygger du dette på - dvs hvilke benchmark test har du kørt ?

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : torben

Dato : 23-03-05 15:12

Hej.
"Michael Rasmussen" <mic@No_Spamdou.dk <mailto:mic@No_Spamdou.dk>> skrev i
en meddelelse <news:vjs0415eq994rjskn5c3r1pdqbhbk607rd@4ax.com>...

> [...]
> problem med VIA-baserede bundkort...
>
> Og i PIO-mode rykker windows ikke en meter. Det kan udmærket forklare at

[kopieret]

> Hop ind i 'Enhedshåndtering' og check de avancerede indstillinger for
> IDE-kanalerne. Der ** skal ** stå 'ultra dma-tilstand xx' for alle drev.

Meget interessant.
Men jeg kan ikke finde 'avancerede indstillinger for
IDE-kanalerne'
Hvor er det henne?

> [...]
>
> Window laver i udgangspunktet en sidefil med størrelse på 1½ gang af
> RAM'en. Hvis side-filen vokser markant under brug kan det tages som

Ja tak, men stadigvæk, hvor skal jeg se efter størrelsen for sidefilen.
Men i egenskaber for system --> ydeevne -->egenskaber for filsystem-->
cd-rom, står der: 'Windows vil bruge 1238kb fysisk hukommelse til at
optimere cd-rom ydelsen ved dataadgang'
Er det det? (Er det en stor side?)

> Det lyder meget mystisk - Generelt bliver drivere bedre og hurtigere
> efterhånden som de bliver afluset og alle fejl fjernes. Så jeg har ærlig
> talt svært ved at forstå din system kører bedre på gamle drivere...

Okey jeg skal tage dette til efterretning.

> Hvad bygger du dette på - dvs hvilke benchmark test har du kørt ?

Ingen benchmarktest.
Men der er forskellige ting:
Jeg har opdaget tydelige forandringer i spillet hitman2 og i spillet hitman
contracts på følgende måde.
Via hyperion4in1 driveren blev engang opgraderet til en højere version. Det
alene fik Hitman Contracts til at køre tydeligt markant bedre, i hitman 2
skete der ligeså små forbedringer, men ingen så markante som i HC.
Så opgraderede jeg nogle måneder senere til en endnu højere version hypion
via4in1 (den nyeste version idag) Det gjorde simpelthen det hele sløvere. Så
derfor kom der en total reinstallation af min hardisk for at lave en
Ghostimage med de basale ting. (Så nu har jeg en clean pc ghostimage CD
skive med en opdateret windows 98 se, pc'ens alle drivere inclusive de
versionsdriver hvor pc'en kørte optimalt + de mest hyppige programmer jeg
bruger. Ikke andet)
Nu skulle ,in pc køre ligeså godt som før. Men imod forventning opdagede jeg
at mit system ikke kørte optimalt alligevel som jeg havde regnet med, så en
test på Hitman 2 bekræftede at det var rigtigt, kørte ikke så godt som før,
tør derfor slet ikke teste på HC.
Men jeg har opsnuset at lyde i spil har indflydelse på hvor godt
pc'en/spillet generelt kører. Også i flysim'en Falcon4 FreeFalcon 3 er
specielt opråb fra controltower ekstremt sløvende på pc'e, dels også andre
lyde i det spil.
Men med den Ghostimage cd kan jeg eksperimentere med at smide sidste nye
drivere ovenpå. Skulle jeg få lyst til det.
Ydermere er der det med at mit grafikkort ikke skal guffe noget direct x 9.0
i sig. Det ville være unødigt. Ingen forbedringer dér fra direct x 9.0 til
_mit_grafikkort.
Og wind xp, det ramslugende OS skal jeg vente med, til jeg har mere ram at
rutte med.

-
Torben

Fra : torben

Dato : 23-03-05 19:27

Hej.

processorkraften

> Du kan starte med at disable lydkortet i din device manager og se om det
> hjælper på spillenes performance eller om det er noget andet der er galt!

Det er hermed gjort..og hvor det bare kører.
Testede lige i Hitman2.. Jeg har ikke andre spil installeret ligenu.
Men det er overmådigt tydeligt i hitman2.
Det hjælper simpelthen 400% i hitman 2 at disable lydkortet. Ingen tvivl om
det.

-
Torben

Fra : torben

Dato : 24-03-05 01:58

> [...]
> Men det er overmådigt tydeligt i hitman2.
> Det hjælper simpelthen 400% i hitman 2 at disable lydkortet. Ingen tvivl

Har skiftet lydkortet ud med et soundBlaster 4.1 Digital og slået alt fra i
biosen omkring mit AC97 Audio og disabled i windows AC'97 (men det var ikke
nødvendigt. Under genopstart findes AC97 Ikke mere i enh håndt. Godt)
Nu er det altså bare musen som jeg altid har syntes er træg.
Ligemeget hvad jeg lukker ned i windows og i msconfig.exe så er den stadig
sløv. Msnge mus jeg har prøvet er ligeså, på min pc, træge/sløve.
Skal bare lige se efter om hvordan flysim'en kører nu når jeg har andet
lydkort. Der er musen jo ikke så vigtig. Det tager bare lang tid at
installere skidtet() flisim'en

Skulle lige melde hvordan det gik.

-
Torben

Fra : torben

Dato : 24-03-05 13:51

Hej igen igen.
Melder lige:

> [...]
> Ligemeget hvad jeg lukker ned i windows og i msconfig.exe så er den stadig
> sløv. Msnge mus jeg har prøvet er ligeså, på min pc, træge/sløve.

Jeg har den optiske mus sat til nu og den virker super duper præcist. Meget
bedre nu, med musen da det(tilsyneladende) lorte lydkort er disabled. (AC97
Realtek siddende på bundkort.)
Pc'en har kanon hurtigere opstart med det nye lydkort.
Dog skal mus (musepad/måtter samt selve musen og musesoftware) være mit
næste ærinde i byen eller på nettet.

Nå men det var lige en kort meldning, som sædvane for mig.
-
torben