RAM ...
Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 17-03-05 15:17

Hej i hytten!

Er der nogen der kan forklare mig de grundlæggende forskelle på de
forskellige ram-typer?
Nogen hedder pc3200, andre pc2700 og endnu andre hedder /266 eller 133 ...
så er der ddr, sd og andre forkortelser, som jeg ikke begriber.

Men jeg har dog trods alt forstået, at skal man have to klodser i sin
maskine, skal de helst være ens... eller hur? Jeg har i maskinen en PC2100
og på bordet foran mig ligger både en PC3200 og en PC 2700 ... skal jeg ud
og skaffe mig endnu en, så de hedder det samme?

ras

Rasmus Carlsen
www.carlsenskontor.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-05 16:02

"Rasmus Carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Er der nogen der kan forklare mig de grundlæggende forskelle på de
>forskellige ram-typer?

Kingston har en udmærket guide der er god at få forstand af:

http://www.kingston.com/tools/umg/default.asp

<mlr>

--

Som nu flytter pension og alle forsikringer væk fra Codan

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 17-03-05 16:34

"Michael Rasmussen" <mic@No_Spamdou.dk> skrev i en meddelelse

> Kingston har en udmærket guide der er god at få forstand af:
>
> http://www.kingston.com/tools/umg/default.asp

- tak den er fin og jeg er blevet klogere ... men hvad er så forskellen på
de forskellioge mærker? Jeg har just set en no-name stang 512 PC3200 til 335
.... men jeg har også set samme specs til en højere pris.

ras

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-05 17:02

> [...]

>de forskellioge mærker? Jeg har just set en no-name stang 512 PC3200 til 335
>... men jeg har også set samme specs til en højere pris.

Den dyre producent vil formentlig påstå at han bruger bedre og hurtigere
RAM-kredse...

Og noget er der måske også om det - Selv om stængerne er samme type kan
der være stor forskel i RAM kredsenes timing, dvs CAS Latency, RAS til
CAS delay, Cycle Time og andre tekniske detaljer, det har betydning for
RAM-stangens ydelse...

Den slags kan testes med programmer som Sandra og PcMark

<mlr>

--

Som nu flytter pension og alle forsikringer væk fra Codan

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 17-03-05 17:04

> Den dyre producent vil formentlig påstå at han bruger bedre og hurtigere
> RAM-kredse...

- ok, men til almideligt brug er det vel så hip som hap ...

ras

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-05 17:12

>- ok, men til almideligt brug er det vel så hip som hap ...

Du kan nok ikke mærke den store forskel...

Og sjovt nok, Alt om Data havde en test af DDR Ram i februar nummeret.
Her var de billigste moduler også de klart bedste, Dvs hurtigst og mest
fleksible til overclocking....

<mlr>

--

Som nu flytter pension og alle forsikringer væk fra Codan

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 17-03-05 17:41

> Du kan nok ikke mærke den store forskel...

- herligt ... hvad med dyperne ... skal de vær ens for at virke i samme
maskine? Eller vil de bare begge virke som den langsomste?

ras

Fra : Woodi

Dato : 17-03-05 18:09

"Rasmus Carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> - herligt ... hvad med dyperne ... skal de vær ens for at virke i samme
> maskine? Eller vil de bare begge virke som den langsomste?

En 100MHz og en 133 MHz i samme maskine får dem begge til at kører som en
100MHz.
Hvis det altså er DIMM SDRam vi taler om. Derimod kan du ikke på de fleste
køre med en 400MHz 512MB hvis maskinen kun støtter op til f.eks 266MHz -
nogen få kan, men de kører kun som 133MHz og bliver rigtig langsom..

Vh. Woodi.

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 17-03-05 18:52

"Woodi" <woodimail@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> køre med en 400MHz 512MB hvis maskinen kun støtter op til f.eks 266MHz -
> nogen få kan, men de kører kun som 133MHz og bliver rigtig langsom..

- så denne ramklods http://www.dataengros.dk/shop1/ duer ikke på dette MB:
http://www.giga-byte.com/Motherboard/Products/ComparisonSheet_GA-8VM533.htm

ras

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-03-05 20:06

> "Woodi" <woodimail@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Jo, det skulle ikke give problemer.
Der kom lidt slør på linjen, da Woodi blandede de gamle sdram ind i det. Du
har jo hele tiden kun omtalt ddr sdram, som er noget andet.
Selv om en pc evt. er lavet til 2100 ram, så kan den sagtens køre med
hurtigere ram, hastigheden på de hurtige ram sættes bare ned. Jeg har i den
samme pc haft 2100, 2700 og 3200 ram uden problemer.
3200 ram er p.t. klart det billigste, så det bør man købe, når man skal
bruge ddr sdram. Når man så efterfølgende køber nyt mb med hurtigere
hastighed, kan man samtidig også flytte de hurtige ram og få udnyttet dem.

Kurt

Fra : rasmus carlsen

Dato : 17-03-05 20:08

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> 3200 ram er p.t. klart det billigste, så det bør man købe, når man skal
> bruge ddr sdram. Når man så efterfølgende køber nyt mb med hurtigere
> hastighed, kan man samtidig også flytte de hurtige ram og få udnyttet dem.

- ok ... jeg blev bare lidt skræmt af at ram-klodsen hed 400 mhz mens MB kun
kunne tage op til 266mhz.

Takker alle sammen!

ras

Fra : Woodi

Dato : 17-03-05 22:20

> [...]
> bruge ddr sdram. Når man så efterfølgende køber nyt mb med hurtigere
> hastighed, kan man samtidig også flytte de hurtige ram og få udnyttet dem.

Sorry - så ikke hele linien, troede og understregede da også om det var
SD Ram vi (Rasmus) snakkede om.
Men om der er SD eller DDR så er det det samme der gælder,
nemlig at ydelsen bliver aldrig større end resurserne er på bundkortet,
bare vi lige har det på det rene og dermed kan Rasmus Ram og bundkort køre
med den kombination han ovennævnte beskrev.
Jeg havde en pc" engang der understøttede op til 266MHz (troede den kunne
tage mere)
og ville sætte en 333MHz klods i og det ville den ikke tage - skærm og
maskine gik i sort.
Men tak for advisement Kurt

Vh. Woodi.

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 17-03-05 18:46

> [...]

> køre med en 400MHz 512MB hvis maskinen kun støtter op til f.eks 266MHz -
> nogen få kan, men de kører kun som 133MHz og bliver rigtig langsom..

- ok mange tak. Kan man fysisk se på ramklodsen om det er 133mhz eller
266mhz?

ras