Dell SKAL vide hvad du bruger deres hw til~
Fra : ph

Dato : 16-03-05 21:10

Halløj!

Var på nettet og ville gerne købe ny bærbar.

Efter nøje overvejelse fik jeg stykket en bærbar sammen på Dell.dk.

Efter indtastning af Navn, adresse, betalingsmåde m.m. blev jeg afkrævet
svar på hvem der skulle anvende den bærbare, hvad den skulle anvendes til og
hvor den skulle anvendes. Oplysninger Dell kræver fordi de er et amerikansk
firma der formenlig føler deres nationale sikkerhed kan trues hvis jeg
anvender min nye PC til gerninger mod dem.

De gør i hvert tilfælde grundigt opmærksom på at de er et amerikansk firma
der følger amerikanske eksportlove ved salg af computere.

Jeg undlod blot at udfylde rubrikkerne, da jeg ligesom de fleste andre
europæerer ikke er fjendtlig indstillet overfor USA, men ikke ønsker at
vidergive personlige oplysninger der ikke kommer andre ved, og ikke ønsker
at blive kontrolleret af USA.

Dette resulterede i at min ordre blev annuleret elektronisk og
bestillings-sessionen stoppede.

Ingen handel med Dell med mindre du fortæller dem hvad din PC skal bruges
til.

For mig en ubehagelig behandling af mig som potentiel internetkunde. Jeg vil
kigge mig omkring efter andre leverandører, der ikke behandler mig som
potentiel fjende.

Mvh Peter

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 16-03-05 22:32

<snip en historie om et amerikansk firma>

Ja, de amerikanerne har et forrykt syn på sig selv!

Emil

Fra : Søren Christensen

Dato : 16-03-05 22:53

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vil
> kigge mig omkring efter andre leverandører, der ikke behandler mig som

Er det ikke noget med at du skal svare på om du har planer om at bruge Pc'en
som redskab til
at udføre terror mod Usa?

Venligst

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 16-03-05 22:57

On Wed, 16 Mar 2005 22:52:54 +0100, "Søren Christensen"
<master.clio@12move.dk> wrote:

>Er det ikke noget med at du skal svare på om du har planer om at bruge Pc'en
>som redskab til
>at udføre terror mod Usa?

Kunne det ikke laves ved hjælp af et ja/nej-spørgsmål og dertilhørende
afkrydsningsboks?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

simlock.dk tilbyder unlock af alle udgaver af Samsung D500

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-03-05 00:31

Lasse Hedegaard wrote:

> Kunne det ikke laves ved hjælp af et ja/nej-spørgsmål og dertilhørende
> afkrydsningsboks?

[ ] Er du medlem af Al-queda ?
[ ] Skal denne pc bruges til terrorvirksomhed
[ ] Mener du at kristendommen langsomt skal udryddes ?
[ ] Har du planer om at overtage verdens herredømmet ?

Det vil så bevirke at hverken Bin Laden, Told & Skat, Tove Ferguson eller
George Bush kan købe en Dell pc.

Fra : ph

Dato : 17-03-05 07:23

> [...]
> [ ] Har du planer om at overtage verdens herredømmet ?
>
> Det vil så bevirke at hverken Bin Laden, Told & Skat, Tove Ferguson eller
LOL - den var fed. Den må du sende Dell!

Man frygter jo at big-brother's-watching-you pricippet vil eskalere:

[ ] Erklærer du hermed at PC'en ikke skal bruges til børneporno
[ ] Erklærer du hermed at altid at bruge dobbelt bogføringsprincipper i
Excel
[ ] Lover du, at du ikke vil hacke dig ind i nogen amerikanske virksomheder
[ ] Lover du at denne PC ikke skal bruges til at udvikle nye PC'ere der
kunne blive en konkurrence til Dell
[ ] Lover du at stemme på Anders Fogh, så vi kan være sikre på at have en
alieret i Irak i kampen mod terror
[ ] Er klar over at Amerikas bedste advokater vil stævne dig med beløb der
flår dig til sokkeholderne, hvis du prøver på noget som helst.

åh, ja - man kunne blive ved

mvh Peter

Fra : ph

Dato : 17-03-05 07:13

> Kunne det ikke laves ved hjælp af et ja/nej-spørgsmål og dertilhørende
> afkrydsningsboks?
>
> Venligst,
> Lasse Hedegaard

Det kunne det vel godt, og sådan startede det også: Fx sæt kryds her hvis
PC'en kun skal bruges af dem selv på bestillingsadressen ELLER sæt kryds her
hvis PC'en skal bruges af andre på en anden adresse.

Jeg satte jo kryds i det sidste fordi jeg nægtede at specificere noget som
ikke ragede dem, hvorefter der poppede en ny boks op: Hvis PC'en ikke skal
bruges af dem selv, skal navn og adresse angives på den der skal bruge den!
Bang! Navnefelter, adressefelter etc.! Dem nægtede jeg at udfylde, og så røg
jeg ud

mvh Peter

Fra : ph

Dato : 17-03-05 07:08

> Er det ikke noget med at du skal svare på om du har planer om at bruge
> Pc'en
> som redskab til
> at udføre terror mod Usa?
>
> Venligst

Ikke direkte, men indirekte: Jo!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-03-05 01:02

> [...]

vil
> kigge mig omkring efter andre leverandører, der ikke behandler mig som

De er nødsaget til at efterleve amerikansk lovgivning, så de ikke
efterfølgende kan gøres erstatningsansvarlige.

Hvad har du da at skjule?

Claus
--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : ph

Dato : 17-03-05 07:34

> [...]
>
> De er nødsaget til at efterleve amerikansk lovgivning, så de ikke
> efterfølgende kan gøres erstatningsansvarlige.

"Hvad har du da at skjule?" Lige præcis en bemærkning Dell nok ville
argumentere med.

Jamen INGENTING, ABSOLUT INGENTING - det er derfor der generer mig så meget
at blive mistænkeliggjort. Vi har jo en grundlov i DK, som vi i skoler og
uddannelsesinstitutioner opdrages til at holde. Og vi ved alle at vi kan
blive anholdt og dømt hvis vi bryder loven - det er den viden og det ansvar
vi bærer, for at leve i frihed i samfundet. Altså frihed under ansvar!

Politiet kunne jo også kropsvisitere os alle hver gang de mødte os på
gaden - hvad har du at skjule? - ingenting, jamen så er det vel også OK at
blive kropsvisteret!

Dells tiltag svarer til det tiltag et stort lavprisvarehus lancerede for et
½ års tid siden: Hvis du vil have din taske med ind i supermarkedet, skal
vores security-vagter have lov at kigge tasken igennem først! Det var altså
heller ikke noget der huede 90% af familien Danmark - der overvejde at
handle andet steds.

Mange hilsner Peter

Fra : JJ

Dato : 17-03-05 11:27

> [...]
altså
> heller ikke noget der huede 90% af familien Danmark - der overvejde at

Så køb dine ting i danmark hvor det er den danske lov der gælder.

Dell er jo nødsaget til at følge amerikansk lovgivning.

Fra : Esben

Dato : 18-03-05 00:12

"JJ" <something@else.dk> skrev i en meddelelse

> Så køb dine ting i danmark hvor det er den danske lov der gælder.
>
> Dell er jo nødsaget til at følge amerikansk lovgivning.

Dell har da indtil flere adresser i Danmark, er det ikke dem man køber af?

--
Esben

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 22-03-05 12:53

"JJ" <something@else.dk> wrote in message

> Så køb dine ting i danmark hvor det er den danske lov der gælder.
>
> Dell er jo nødsaget til at følge amerikansk lovgivning.

Øh Dell er et dansk firma, og skal overholde danske love intet andet...
ligesom HP og IBM (der ikke spørger om disse ting.. right?!?)

Fra : Henning

Dato : 22-03-05 13:20

On Tue, 22 Mar 2005 12:52:45 +0100, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

>"JJ" <something@else.dk> wrote in message

>Øh Dell er et dansk firma, og skal overholde danske love intet andet...

Dansk firma? Det tror jeg Michael Dell bliver ked af at høre

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-03-05 16:43

> [...]
> uddannelsesinstitutioner opdrages til at holde. Og vi ved alle at vi kan

Har du overset, at verden er blevet forandret både for amerikanere og
amerikanske virksomheder efter 9/11 ??

Så tag en tudekiks!

Dernæst er du OT, politik hører ikke til en en gruppe om hardware!

Claus

Fra : ph

Dato : 17-03-05 22:08

> Har du overset, at verden er blevet forandret både for amerikanere og
> amerikanske virksomheder efter 9/11 ??

Så har du jo lige præcis ikke forstået hvad hele indlæget gik ud på, nemlig
at min holdning er at kontrol og styring lige præcis ikke gavner hverken
USA's eller verdenssikkerheden. Som om en terrorist selv ville skrive på
Dell's hjemmeside at PC'en skulle bruges til terror.

> Så tag en tudekiks!

Prøv at opføre dig lidt voksent og deltag i diskussionerne på en saglig
måde! Kunne man forstille sig at du kunne skrive ordentlig til folk, selv om
du ikke har den samme holdning, eller er det for meget forlangt.

> Dernæst er du OT, politik hører ikke til en en gruppe om hardware!

Og hvorfor er jeg pludselig først OT i dit andet indlæg. Underligt pludselig
at fyre af midt i en diskussion når man ikke har noget at byde på rent
intellektuelt.

mvh Peter

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 17-03-05 22:37

"ph" <nospam@tome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og hvorfor er jeg pludselig først OT i dit andet indlæg. Underligt
> pludselig at fyre af midt i en diskussion når man ikke har noget at byde

Hvis jeg må henvise til følgende side http://www.ebst.dk/eksportkontrol/0/30
vil i kunne se at alle virksomheder i danevang og EU har eksportkontrol og
skal overholde visse regler hvis de vil begå sig i verden som den ser ud
idag. Det med at påberåbe sig at jeg er dansk og ikke ønsker at efterleve
loven deet er nok ikke så godt hus "ukendskab til loven fritager ikke for
straf" så inden i overfalder Dell så prøv at sætte jer lidt ind i reglerne
og nej jeg arbejder ikke hos Dell men er dog underlagt og arbejder med
eksportkontrolreglerne hverdag.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 22-03-05 12:52

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote in message

> [...]
> straf" så inden i overfalder Dell så prøv at sætte jer lidt ind i reglerne
> og nej jeg arbejder ikke hos Dell men er dog underlagt og arbejder med

Er jo noget vrøvl, Dell er et dansk firma der sælger til danske kunder,
hvordan de håndtere dette er deres problem, og kom nu ikke med.. jamen det
bliver lavet i usa.. vrøvl de skal overholde een lov og det er den danske..

Fra : Henning

Dato : 22-03-05 13:20

>Er jo noget vrøvl, Dell er et dansk firma der sælger til danske kunder,

Dell er ikke et dansk firma - du kender ikke så meget til
computerbranchen?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Anders F

Dato : 21-03-05 18:26

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> wrote in message
> [...]
vil
> kigge mig omkring efter andre leverandører, der ikke behandler mig som

Så bare vent til du skal have en reservedel! Jeg brugte timer på at forklare
Dells serviceafdeling, at det var forrykt, at jeg skulle sende et defekt
TFT-panel tilbage (på min regning) for at måtte købe et nyt. Alle forsøg på
at forklare, at hvis "de onde" kunne lave en A-bombe af et defekt TFT-panel,
kunne de købe et nyt i østen (de fik endda et link) og ødelægge det. Den bed
ikke. Men jeg tror deres chef forstod argumentet om at det var vanvittigt
"ikke at kunne købe nye dæk til Volvoen, hvis man havde smidt de gamle ud".
Ligemeget hjalp det! Det var ikke en oplevelse der gav plusser i bogen for
Dell. At deres initielle reservedelspris var 2000SEK over en notebook med
samme panel i var heller ikke just imponerende - men den lykkedes det dog at
forhandle ned.

Mvh.
Anders