Den Blå Avis priser?
Fra : M.I

Dato : 15-03-05 21:22

Hej

Hvordan kan de groteske priser på den blå avis (og egentlig også qxl) lade
sig gøre, og hvad opretholder dem og salget? De bærbare fx, der i DBA
sælges, og som er 1/2 - 2 år gamle, sælges ofte til en pris, der er
tilsvarende eller endda over, hvad man kan få en ny for med samme eller
bedre specifikationer og teknologi. Og byder man en mere reel pris, bliver
man ikke specielt populær. Jeg kan forstå sælgers motivation bag prisen og
at det er surt at tabe penge på edb, men jeg kan ikke forstå købers, når man
får smidt reklamer i hovedet (tdc, fona, elgiganten osv), der tydeligt
fortæller markedspriserne, eller det kun kræver et simpelt opslag på nettet
for at se, at man tager sig selv i r.....
Nogen ideer?

M.I

Fra : JRS -8260

Dato : 15-03-05 22:02

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nettet
> for at se, at man tager sig selv i r.....

Tager du højde for fabrikat og model? Der er jo temmelig stor forskel på en
Lifetec og en Compaq evo eller IBM.. Nu nævner du selv nogle butikker hvor
man får reklamer ind af døren fra. Det er ikke lige de steder der er kendt
for kvalitets bærbare...
MEN, vil da give dig ret i, at priserne på dba og især QXL er lidt tossede.
Men så galt synes jeg nu heller ikke det er..

MVH
JRS

Fra : Torben Hedstrøm

Dato : 17-03-05 16:23

Tjah... Det er et generelt problem. Det er som om folk i amlmindelighed
har svært ved at forstå at IT-udstyr ikke er en investering !.

Står selv og skal købe en bærbar til studiet, og har p.t. støvet en 4-5
annoncer fra DBA sammen, som så får et bud noget under det de officielt
forlanger. Jeg har kiggget i et stykke tid nu, og det er tydeligt at de
samme annoncer er i uge efter uge... så det er vel bare et spørgsmål om,
om de er møre nok ...

Jeg mener... specielt når man snakker bærbar, hvor mange ting ikke
umiddelbart kan udskiftes, og hvor der er ting som batteri der bliver
slidt, er det mig en gåde hvordan folk kan tro at de får deres ting
solgt til de priser...

Torben.

Fra : Woodi

Dato : 16-03-05 00:05

> [...]
> fortæller markedspriserne, eller det kun kræver et simpelt opslag på
> nettet for at se, at man tager sig selv i r.....

Du har opdaget det
men vi er helt enige - alle tror, at netop det de nu skiller sig af med ??
er verdens bedste..

Vh. Woodi.

Fra : JJ

Dato : 16-03-05 11:18

> [...]
nettet
> for at se, at man tager sig selv i r.....

Ville da selv gøre det samme, under metoden "Går den, så går den"........

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 16-03-05 11:26

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvordan kan de groteske priser på den blå avis (og egentlig også qxl) lade
> sig gøre, og hvad opretholder dem og salget?

Der både nogle fysiske og psygiske forkelle i måden at handle på.

På QXL er der en vis sikkerhed i f.eks. karaktersystemet m.v. Desuden er der
nogle mennesker der kan lide denne form med auktion mv. Man kan også gøre en
god handel som køber ind imellem.

På DBA kan man vente på, at den "rigtige" køber dukker op. Desuden har man
flere anslag fra folk, der f.eks. ikke har/bryder sig om nethandel.

Her i NG´erne er priserne måske lidt lave. Til gengæld har man en hurtig
handel, og kan for det meste stole på sælger/køber på grund af den meget
hurtige justits der er her.

Jeg ser derfor ikke nogen modsætning i de forskellige priser.

Indenfor især EDB udstyr, er der dog en tendens til at sælger relaterer sig
til de enorme summer tingene som regel har kostet fra ny. Her i NGérne
opdager man hurtigt at man som sælger at man ikke kan bruge denne
argumentation.

PH

Fra : M.I

Dato : 09-04-05 11:34

>"Ville da selv gøre det samme, under metoden "Går den, så går den"........"

Ja, den er jeg med på selv. Så jeg forstår jo godt priserne og ubuddet, men
som sagt ikke, at de bliver afsat/efterspurgt.

> [...]
> sig til de enorme summer tingene som regel har kostet fra ny. Her i
> NGérne opdager man hurtigt at man som sælger at man ikke kan bruge denne

Ja, ok

Jeg ser også det attraktive i QXL systemet mht sikkerhed, men uanset hvordan
det vendes og drejes er det stadig ikke mere attraktivt eller sikkert end at
købe en maskine hos en forhandler med fuld garanti, 14 dages terurret og
reelle priser. Og der er langt mellem de gode handler, og ikke særligt langt
mellem ustyrligt groteske overpriser på QXL. Og de handlende er jo
øjensynligt mennesker, der kan begå sig på internettet, og dermed også begå
sig hen på edbpriser.dk, de store edb varehuse etc. eller bare lave et
opslag på
google.dk på varen og dens pris.

Jeg kan se et lille marked i den trykte DBA for ja netop de, der er lidt
konservative mht nethandel, og hælder til en mere kræmmer-agtig metode. Men
alligevel får de også reklamer ind af brevsprækken med gode de nyeste tilbud
på udmærkede bærbare (Bilka, AZ etc) eller op i hovedet gennem tv. Så
alligevel.
En helt anden sag er hvad DBA efterhånden tager for at man kan se
annoncerne. Men det er jo et andet indlæg.

Der er jo ikke noget underligt i at relatere gensalgsprisen til nyprisen, da
alt handel jo går ud på at formindske tab, hvis det ikke kan undgås. Men det
forklarer stadig ikke, hvorfor varen bliver afsat til overpris, når der står
en køber på den anden side med den modsatte motovation og med fri eller
direkte pålagt adgang til prisvidensbank alle steder fra. Så derfor ser jeg
stadig et modsætningsforhold.

Ærgeligt der er så lang imellem de bærbare her i NG, ihvert fald i min
region

M.I