/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Støv i maskinen
Fra : Steffen Denize


Dato : 13-03-05 09:04

Hej,

Efter jeg i går installerede en nye RAM klods, så jeg hvor meget støv
der sidder på cpu-køler, og andre steder i maskinen.

Er der nogen der har nogle ideer om hvordan man lettest fjerner støv
uden at risikere at kortslutte enheder.

/Steffen

 
 
Ricko. (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Ricko.


Dato : 13-03-05 09:17


"Steffen Denize" <denize@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:d10s5t$138i$1@newsbin.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Efter jeg i går installerede en nye RAM klods, så jeg hvor meget støv der
> sidder på cpu-køler, og andre steder i maskinen.
>
> Er der nogen der har nogle ideer om hvordan man lettest fjerner støv uden
> at risikere at kortslutte enheder.
>
> /Steffen
pensel og støvsuger , men husk nu at tage strømmen først, har selv gjort det
hver måned i flere år på vores 5 pc vi har i hjemmet .



Steffen Denize (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Steffen Denize


Dato : 13-03-05 09:44

Ricko. wrote:

> pensel og støvsuger , men husk nu at tage strømmen først, har selv gjort det
> hver måned i flere år på vores 5 pc vi har i hjemmet .
>

Takker

Fynbo (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Fynbo


Dato : 13-03-05 10:03


"Steffen Denize" <denize@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:d10uft$13qh$1@newsbin.cybercity.dk...
> Ricko. wrote:
>
>> pensel og støvsuger , men husk nu at tage strømmen først, har selv gjort
>> det hver måned i flere år på vores 5 pc vi har i hjemmet .
>
> Takker

Husk på at der kan være statisk elektricitet i slangen til støvsugeren.

Fynbo



Mads (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 13-03-05 11:17

On Sun, 13 Mar 2005 10:02:40 +0100, "Fynbo" <invalid.m@il.dk> wrote:

>Husk på at der kan være statisk elektricitet i slangen til støvsugeren.

Ja, det sikreste er at sætte slangen omvendt på støvsugeren, så
den puster istedet for at suge. ( det kan man ihvertfald på de fleste
støvsugere )
Så skal man ikke helt så tæt på med mundstykket og det fjerner også
mere støv fra maskinen at puste det væk, fremfor at suge.
( måske en god ide at gøre det udendørs hvis der er meget støv i ) :)


Forresten, selvom en pensel er god til at fjerne støv fra blæsere og
køleribber med, så pas på. Afhængigt af hvad penslen er lavet af,
så kan den altså også holde en god ladning statisk elektricitet.

Når først gnisten er sprunget og har ristet en vigtig komponent i
maskinen er det for sent.

mvh Mads

Ricko. (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Ricko.


Dato : 13-03-05 13:48

>
> Når først gnisten er sprunget og har ristet en vigtig komponent i
> maskinen er det for sent.
>
> mvh Mads

Så må de pc som jeg har være meget hårhudet for der er aldrig sket noget med
nogle af dem , og heller ikke min nabos , han gør det samme som jeg .



Mads (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 13-03-05 13:52

On Sun, 13 Mar 2005 13:48:07 +0100, "Ricko." <ricko@livsnyter.com>
wrote:
>
>Så må de pc som jeg har være meget hårhudet for der er aldrig sket noget med
>nogle af dem , og heller ikke min nabos , han gør det samme som jeg .
>
Jamen selvfølgelig sker der ikke noget de fleste gange, præcis
ligesom der ikke sker noget de fleste gange du går over gaden
uden at se dig for. Den dag det går galt er det lidt for sent at
opdage at man skulle have passet bedre på.

mvh Mads

Hans-Jørgen Sindholt (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Hans-Jørgen Sindholt


Dato : 13-03-05 18:07


"Ricko." <ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse
news:e1d4$42343687$3e3d85f2$22698@nf4.news-service.com...
>
> Så må de pc som jeg har være meget hårhudet for der er aldrig sket noget
med
> nogle af dem , og heller ikke min nabos , han gør det samme som jeg .
>
Jeg kan tilslutte mig din kloge bemærkning, idet jeg nu igennem i hvert fald
over tyve år har støvsuget
maskiner for støv med en almindelig husholdningsstøvsuger - det har været
maskiner som Regnecentralens "Partner" -
PC-maskiner fra "Commodore" - IBM-Aptiva - forskellige modeller - "Compaq" -
"Amitech" - og aldrig er der sket
noget som helst. Ydermere fik jeg i sin tid tippet fra en velfunderet
tekniker med ret så gode relationer til IBM.

Man skal jo blot være omhyggelig med sagerne. Men det kender alle jo.

Med venlig hilsen
Hans-Jørgen.



Bjarke Andersen (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 13-03-05 14:49

Mads <DeathTo@llSpammers.com> crashed Echelon writing
news:fd4831tshenkv57i7if3f3mhvq473oeuil@4ax.com:

> Ja, det sikreste er at sætte slangen omvendt på støvsugeren, så
> den puster istedet for at suge. ( det kan man ihvertfald på de fleste
> støvsugere )

Hmm, tror det er mere end slangen, der skal sættes omvendt for at puste,
mundstykket er vel heller ikke det rigtige i den anden ende ;)

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Mads (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 13-03-05 16:23

On 13 Mar 2005 13:49:21 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Hmm, tror det er mere end slangen, der skal sættes omvendt for at puste,
>mundstykket er vel heller ikke det rigtige i den anden ende ;)

Ja ja, de fleste forstod nu nok hvad jeg mente.

MuLLe (13-03-2005)
Kommentar
Fra : MuLLe


Dato : 13-03-05 11:48

"Steffen Denize" wrote.
> Hej,
>
> Efter jeg i går installerede en nye RAM klods, så jeg hvor meget støv der
> sidder på cpu-køler, og andre steder i maskinen.
> Er der nogen der har nogle ideer om hvordan man lettest fjerner støv uden
> at risikere at kortslutte enheder.
Hejsa

Det bedste du kan gøre, er at købe højtryks luft på dåse.
Det er en spraydåse, med højtryk.
Ta' maskinen med ud, go gi' den en go' omgang.

MvH MuLLe



Sander (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Sander


Dato : 13-03-05 14:42

Jeg bruger hobby kompressoren ude i skuret,
det får støvet væk, blot skal man huske at
blæserne skal forhindres i at køre rundt mens
man blæser på dem, da lejerne ikke kan holde
til de omdrejninger de kan komme op på.

Sander.

"MuLLe" <mullde_berg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42341ac4$0$288$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Steffen Denize" wrote.
>> Hej,
>>
>> Efter jeg i går installerede en nye RAM klods, så jeg hvor meget støv der
>> sidder på cpu-køler, og andre steder i maskinen.
>> Er der nogen der har nogle ideer om hvordan man lettest fjerner støv uden
>> at risikere at kortslutte enheder.
> Hejsa
>
> Det bedste du kan gøre, er at købe højtryks luft på dåse.
> Det er en spraydåse, med højtryk.
> Ta' maskinen med ud, go gi' den en go' omgang.
>
> MvH MuLLe
>
>



Mads (13-03-2005)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 13-03-05 16:28

On Sun, 13 Mar 2005 14:42:17 +0100, "Sander" <noller2@webspeed.dk>
wrote:

>Jeg bruger hobby kompressoren ude i skuret,
>det får støvet væk, blot skal man huske at
>blæserne skal forhindres i at køre rundt mens
>man blæser på dem, da lejerne ikke kan holde
>til de omdrejninger de kan komme op på.

Hvad med vand og olie partikler i trykluften ?
Har du vand og olie udskiller/filter på den ?

Ved de fleste hobby kompressorer kan det ikke undgåes
at der kommer lidt olie med i trykluften og denne olie
sætter sig inde i din PC hvor så det næste lag støv vil
klæbe fast.

Der dannes også kondensvand i en kompressor og
vandpartiklerne kan forårsage kortslutninger i den
sarte elektronik.

Det er to problemer der undgåes ved at bruge trykluft
på dåse. Vel at mærke trykluft beregnet til rensning
af elektronik.

mvh Mads

Jesper G. Poulsen (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 03-04-05 20:31

Mads skrev:

> Hvad med vand og olie partikler i trykluften ?

Irrelevant. Olie er ikke elektrisk ledende og vandet tørrer ind af sig
selv (fordamper).


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Kaj Jespersen (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Kaj Jespersen


Dato : 03-04-05 20:44

On 03 Apr 2005 19:30:33 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Irrelevant. Olie er ikke elektrisk ledende og vandet tørrer ind af sig
>selv (fordamper).

Irrelevant? Jøsses da, du har sgu da ikke en skid
forstand på elektronik. Det er da en ting der er helt
sikker nu.

Prøv lige at bruge begge hjerneceller på samme tid,
så kan du sikkert også regne ud hvad selv små
dråber af vand og olie kan gøre af skade.

mvh Kaj Jespersen
Elektronikingenør

aggregator.remove@th~ (04-04-2005)
Kommentar
Fra : aggregator.remove@th~


Dato : 04-04-05 07:56

MuLLe wrote:
>> Efter jeg i går installerede en nye RAM klods, så jeg hvor meget støv
>> der sidder på cpu-køler, og andre steder i maskinen.
[...]
> Det bedste du kan gøre, er at købe højtryks luft på dåse. Det er en
> spraydåse, med højtryk.

Hvad med at bruge denne meget nymoderne og højteknologiske opfindelse...
jeg tror den hedder "støvsuger".
;)

Hvis man har nogenlunde styr på sine bevægelser, kan man bare føre
støvsugerhovedet forbi stederne med støv og suge næsten det hele væk.

--
If you pull the pin, mr. Grenade would no longer be your friend.

Brian S Jensen (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 04-04-05 09:03


<aggregator.remove@this.nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnd51p7t.6rs.aggregator.remove@ask.diku.dk...
> MuLLe wrote:
>>> Efter jeg i går installerede en nye RAM klods, så jeg hvor meget støv
>>> der sidder på cpu-køler, og andre steder i maskinen.
> [...]
>> Det bedste du kan gøre, er at købe højtryks luft på dåse. Det er en
>> spraydåse, med højtryk.
>
> Hvad med at bruge denne meget nymoderne og højteknologiske opfindelse...
> jeg tror den hedder "støvsuger".
> ;)
>
> Hvis man har nogenlunde styr på sine bevægelser, kan man bare føre
> støvsugerhovedet forbi stederne med støv og suge næsten det hele væk.
>
> --

Du kan ikke gøre en computer nær så ren med en støvsuger som med
trykluft.

Og med hensyn til vand og olie, så har jeg aldrig været ude for problemer
som følge af det - og jeg har trods alt brugt det professionelt i en årrække

Giv den en gang luft - med lad væ'r med at falde for "fristelsen" og høre
hvor meget blæseren kan larme når du giver den meget luft - de små
stakkels lejer kan IKKE holde til det

Mvh.
Brian S Jensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste