Serial-ATA harddiske - bedre end IDE?
Fra : Morten

Dato : 09-03-05 19:08

Hejsa

Jeg overvejer at købe en Serial-ATA controller og et par SATA harddiske,
da
de skulle være lidt hurtigere end IDE - men er der andre fordele/ulember?

/Morten

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 09-03-05 20:30

> [...]
> da
> de skulle være lidt hurtigere end IDE - men er der andre fordele/ulember?

Det er kun i teorien de er hurtigere, i praksis er der vist stadigvæk ikke
lavet nogen diske der kører hurtigere på SATA end på PATA...

En fordel er mindre kabler, en ulempe er at stikkene er meget skrøbelige og
nemt går i stykker eller knækker...

Brian

Fra : JK

Dato : 09-03-05 21:01

On Wed, 9 Mar 2005 19:07:34 +0100, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>da
>de skulle være lidt hurtigere end IDE - men er der andre fordele/ulember?

Det er kun burst read, der er bedre med sata. Ret voldsomt: 3x.

Så med meget store filer er 'read' ikke bedre.

Men skrive hastigheden er ikke bedre.

John

Fra : FedeDorit

Dato : 10-03-05 15:37

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> /Morten

> Den har indtil videre sparet mig for at få 1702 spam-mails.

Ulempe:

Der skal installeres drivere til det dvs. de kan umiddelbart ikke ses i bios
og lign...