Redde en ridset cd-rom
Fra : Jacob E.

Dato : 09-03-05 19:00

Hej,

dette spørgsmål er oprindeligt stillet i dk.spil.computer.konsol, da jeg
mente det måtte være det mest oplagte sted at spørge, men grundet manglende
respons prøver jeg her - selvom det drejer sig om et PS2 spil, er det nok
relevant for alle slags cd-medier.

Jeg har fået det dejlige GTA San Andreas forærende, da den forrige ejer ikke
kunne få det til at virke på sin PS2. Det starter op, kører introen, men
stopper så og siger "disc read error" eller noget i den stil. Det er et helt
originalt spil, altså IKKE piratkopi.
Årsagen er formodentlig, at skiven har nogle få, men ret grimme ridser. Jeg
fortalte ham, at jeg havde hørt om forskellige muligheder for at reparere
skiven, men han gad ikke bruge tid og kræfter på det, og sagde at jeg måtte
beholde det, hvis jeg kunne få det til at virke.
Så nu er jeg altså opsat på at gøre et forsøg! Jeg har hørt om forskellige
metoder, bl.a. et rensesæt, som sliber skiven med en sindrig anordning. Men
jeg har også hørt, at man kan prøve med tandpasta! Kan i bekræfte dette,
og i så fald, hvordan er proceduren?
Alle gode råd er velkomne.

På forhånd tak,

Mvh Jacob

PS: Jeg har læst flere steder, at der er nogle som har haft problemer med
læsefejl med netop dette spil, ved brug af ældre PS2-konsoller. Min PS2 er
også af ældre dato, og jeg skal ikke udelukke at det også har noget at sige.
Men jeg kan alligevel ikke bytte spillet, så jeg kan lige så godt forsøge
mig med en rensning, inden det bliver erklæret for afgået ved døden.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-03-05 19:39

Jacob E. wrote:
> dette spørgsmål er oprindeligt stillet i dk.spil.computer.konsol, da
> jeg mente det måtte være det mest oplagte sted at spørge,

Man kunne jo også prøve i CDROM-gruppen ?

Dk.edb.harware er kun til emner, der ikke har sin egen gruppe - og det har
cdrom'er.

Læs på www.usenet.dk hvad de forskellige grupper er til.

Fut er sat til dk.admin.netikette

Jan