awk fieldseperator?
Fra : Thomas Albech

Dato : 29-05-01 12:10

Hej NG!

Jeg har brug for at erstatte min nuværende fieldseperator (FS) som er et
blankt tegn med et kolon. Hvordan gøres det... Jeg har set på -F i man awk,
men lige lidt hjalp det.

Her er den kommando jeg bruger nu:

ls -l | awk '{print $5FS$9}'

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-05-01 14:09

Thomas Albech wrote:
> Jeg har brug for at erstatte min nuværende fieldseperator (FS) som er et
> blankt tegn med et kolon. Hvordan gøres det... Jeg har set på -F i man awk,
> men lige lidt hjalp det.

FS er "input field separator", du har brug for at ændre OFS, "output
field separator".

> ls -l | awk '{print $5FS$9}'

Men det nemmeste for dig vil være:

ls -l | awk '{print $5 ":" $9}'

--
Lars Kongshøj

Fra : Torben Simonsen

Dato : 29-05-01 15:26

"Thomas Albech" <thomas@albech.dk> writes:

> Jeg har brug for at erstatte min nuværende fieldseperator (FS) som er
> et blankt tegn med et kolon. Hvordan gøres det... Jeg har set på -F i
> man awk, men lige lidt hjalp det.

Med -F sætter du din *input* field separator. Du kan f.eks. adskille
felter i /etc/passwd med "awk -F: ...".

Hvis du vil indsætte vilkårlige adskilletegn i dit *output* så skriver
du bare tegnene i din print-sætning.

> Her er den kommando jeg bruger nu:
>
> ls -l | awk '{print $5FS$9}'

ls -l | awk '{ print $5 ":" $9 }'

.... eller misforstår jeg, hvad det er du vil?

--
-- Torben.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 29-05-01 16:36

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> writes:

> [...]
....>

> ls -l | awk '{ print $5 ":" $9 }'
>
> ... eller misforstår jeg, hvad det er du vil?

Ellers er den kanoniske måde at sætte OFS på vist

ls -l | awk 'BEGIN{OFS=":"};{ print $5,$9 }'

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N