grrr... xfree86 4.0.1 i debian
Fra : Lars Gaardsoe

Dato : 05-12-00 14:54

grrr...

Jeg bruger debian woody har upgraderet til xfree86_4.0.1, men jeg har
problemer med pakker nyere end 4.0.1-5. Alle xserver-common over 5
virker ikke. Når forsøger at starte x, så skriver den:

X: cannot stat /etc/X11/X (No such file or dir) aborting.

Hvad sker der, og hvordan retter jeg fejlen. Jeg er god træt af det, jeg
kan bla. ikke bruge @ under (godt man har mutt), min Alt Gr virker ikke!

Alle forslag er velkomne!

/larsg

Fra : Leo Laursen

Dato : 05-12-00 15:52

I artikel <3A2CF3FC.C02EC64B@but.auc.dk>, skrev "Lars Gaardsoe"
<0032lga@but.auc.dk>:

> [...]
> virker ikke. Når forsøger at starte x, så skriver den:
>
> X: cannot stat /etc/X11/X (No such file or dir) aborting.

Det er rettet. Den sidste nye er 4.0.1-9
/etc/X11/X er et link til /usr/bin/X11/XFree86

> Hvad sker der, og hvordan retter jeg fejlen. Jeg er god træt af det,
> jeg kan bla. ikke bruge @ under (godt man har mutt), min Alt Gr virker
> ikke!

/etc/X11/XF86Config-4 tilføjede jeg under
Section "InputDevice", følgende linie
Option "XkbLayout" "dk"

Leo

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-12-00 17:09

On Tue, 05 Dec 2000 14:51:45 GMT, Leo Laursen wrote:

> /etc/X11/XF86Config-4 tilføjede jeg under Section "InputDevice",
> følgende linie Option "XkbLayout" "dk"

Jeg blev nød til at tilføje to linier til /etc/X11/Xmodmap før left
alt virkede som meta (i emacs og så'n):

! My metakey:
keysym Alt_L = Meta_L Alt_L
remove mod4 = Meta_L

(fundet ved eksperiment, jeg er for gammel og doven til at gide at
sætte mig ind i hvordan de ting bør/skal fungere rigtigt - de skal
bare virke, basta!)

Mvh.

--
"Mr. Jinx and miss Lucy they jumped in a lake Adam Sjøgren
I'm not that eager to make a mistake asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Gaardsøe

Dato : 06-12-00 14:22

Tak for tippet, men jeg har heller ingen fil, der hedder
/usr/X11R6/bin/XFree86 !! jeg prøvede i stedet at sætte en link til
/usr/X11R6/bin/X , men så får jeg fejlen:

var: allowed_users, value: rootonly
var: nice_value, value: -10.

(kan heller ikke startx som root)

Jeg håber du/I kan hjælpe mig endnu engang!

/larsg

Fra : Leo Laursen

Dato : 06-12-00 15:25

I artikel <3A2E3D6B.E98CFF67@mail1.stofanet.dk>, skrev "Lars
=?iso-8859-1?Q?Gaards=F8e?=" <pr0tester@mail1.stofanet.dk>:

> [...]
> /usr/X11R6/bin/X , men så får jeg fejlen:
>
> var: allowed_users, value: rootonly var: nice_value, value: -10.

Hvilken version af Xfree86-4.0.1 prøver du med ? Jeg mener at huske det
var i 4.0.1-5 der var problemer; men det var rettet i -6 eller -7. En
opgradering løste alle problemer hos mig.
Leo

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 22:26

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-12-00 22:26

On Wed, 06 Dec 2000 22:16:47 +0000, e wrote:

> Kan problemet være ar jeg bare brugte apt til at opgradere med, det
> eneste jeg gjorde bagefter var at flytte XF86Config til
> /etc/XF86Config. Mange folk taler om XF86Config-4, det hedder den
> ikke på mit system.

Da jeg opgraderede til XFree 4 fornylig (med (c)apt) kom dyret og
sagde at 4'eren har en lidt anderledes konfigurationsfil, så der
skulle en ny til - derefter kom nogle spørgsmål og en ny fil blev
lavet i /etc/X11/XF86Config-4.

Mvh.

Fra : Leo Laursen

Dato : 06-12-00 22:49

I artikel <3A2EBACF.E6A838F1@mail1.stofanet.dk>, skrev "Lars
=?iso-8859-1?Q?Gaards=F8e?=" <pr0tester@mail1.stofanet.dk>:

> Jeg bruger 4.0.1-5 og har prøvet at opgradere til 6,7,8 og 9, alle
> giver det samme problem.

Hmmm... mystiskt, jeg er sikker på at problemet kun varede 1 dag her.

> Kan problemet være ar jeg bare brugte apt til at opgradere med,
Det skulle ikke være et problem

> det eneste jeg gjorde bagefter var at flytte XF86Config til
> /etc/XF86Config. Mange folk taler om XF86Config-4, det hedder den ikke
> på mit system.

Prøv at installere den nyeste version, og brug dexter til at generere
"/etc/X11/XF86Config-4". Det er den første mulighed "X" leder efter
men den har en lang liste af alternativer, og skulle være
bagudkompatibel.

Jeg ved ikke om det har noget på sig; men jeg tror jeg i min panik over
at det ikke virkede bl.a. lavede
"touch /usr/X11R6/bin/XFree86" og
"ln -s /usr/X11R6/bin/XFree86 /etc/X11/X"
Det burde ikke gøre nogen forskel; men jeg er også overtroisk

Har du noget 3.3.6 rest liggende, som f.eks. en xserver ?
Der er dselect ret overskuelig.

Leo

Fra : Leo Laursen

Dato : 07-12-00 13:50

Leo Laursen
> Lars Gaardsoe

> Hmmm... mystiskt, jeg er sikker på at problemet kun varede 1 dag her.

Nu opgraderede jeg lige til 4.0.1-10, og så kunne jeg kun køre startx
som root. Det viste sig at der i "/etc/X11/Xwrapper.config" stod
"allowed_users=rootonly" hvilket tidligere har virket fint. Efter at
have rettet det til "allowed_users=console" kører det fint. En 3.
mulighed er "allowed_users=anybody"
Måske kan det hjælpe dig; sikkerheds implikationer hender jeg ikke
noget til.
Leo

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-12-00 13:52

"Leo Laursen" <l.laursen@mail1.stofanet.dk> writes:

> Nu opgraderede jeg lige til 4.0.1-10, og så kunne jeg kun køre startx
> som root. Det viste sig at der i "/etc/X11/Xwrapper.config" stod

Der er vist også nogle problemer med -10. Der er en tråd på
debian-devel, som I vel alle sammen læser, når I køre unstable.

--
"If I had been brought up in a different time [...] perhaps I'd
be totally comfortable in ML and would find C unsafe, a little

Fra : Leo Laursen

Dato : 07-12-00 14:08

I artikel <xnoelzk1jj3.fsf@fjalar.diku.dk>, skrev "Peter Makholm"
<peter@makholm.net>:

> Der er vist også nogle problemer med -10.

Har det noget at gøre med kerneversionen? Jeg mener at nice værdierne
er blevet ændret i 2.4.0-pre.
Jeg undrede mig svagt, men har ikke observeret problemer.

> Der er en tråd på
> debian-devel, som I vel alle sammen læser, når I køre unstable.

God reklame, det må jeg til. tak
Leo

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-12-00 14:14

"Leo Laursen" <l.laursen@mail1.stofanet.dk> writes:

> God reklame, det må jeg til. tak

Nok en dårlig reklame for Debian. Utroligt så brugligt resultat, når
det organiseret på en så flammende varm mailliste. (Nej, der er vist
temmeligt roligt i øjeblikket, men bare vent til CosmicRays forslag
til en general resolution kommer op igen.)