[FreeBSD] PHP/MySQL fra ports fejler?
Fra : Tommy Eriksen

Dato : 04-12-00 17:12

Hejsa,

Jeg har netop opsat en ny maskine (Intel ISP1100).
Den blev installeret med 4.1.1-RELEASE og fredag aften cvsup'et til
4.2-STABLE. Ved samme lejlighed blev ports-collection opdateret.
Jeg har så, fra den nye ports-collection installeret
mysql322-server/client, apache13 og mod_php4. Det virker sådan set
også godt nok, hver for sig, men hvis PHP skal connecte til mysql'en
får jeg en fejl (unable to connect to MySQL-server through socket
/var/db/mysql/mysql.sock) - men det socket, php prøver at connecte til
virker sjovt nok fint (mysql --socket=/var/db/mysql/mysql.sock kører
perfekt).

Er der nogen af jer, der har set denne fejl?
-Og, vigtigere, er der nogen af jer, der ved, hvordan jeg fixer det?
De "tørre tal":
MySQL v3.22.32
PHP-4.0.3pl1
Apache-1.3.14

MySQL'en kører som sagt fint, hvis man bruger den medfølgende klient -
det er kun PHP, der fejler.
-Og PHP'en virker til gengæld fint i alle andre henseender.

Med venlig hilsen,
Tommy Eriksen
ICQ: 2031787

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 18:21

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 04-12-00 18:21

On Mon, 04 Dec 2000 16:23:54 GMT, alex.holst@eircom.net (Alex Holst)
wrote:

>Er du sikker paa, at mysql client benytter denne UNIX socket? Hvordan er
>file permissions for den? Maaske kan PHP ikke tilgaa den naar den kaldes som
>'nobody' paa systemet.

Hvis jeg kalder mysql-klienten med --socket-parametren kan jeg ikke
forstille mig andet end, at den bruger den socket, jeg angiver - men
jeg ved egentlig ikke, hvordan jeg kan sikre mig det.
Mht permissions:
bash-2.04# ls -l /var/db/mysql/mysql.sock
srwxrwxrwx 1 mysql mysql 0 Dec 4 15:02 /var/db/mysql/mysql.sock

/Tommy

Fra : N/A

Dato : 04-12-00 20:21

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 04-12-00 20:21

On Mon, 04 Dec 2000 18:33:09 GMT, alex.holst@eircom.net (Alex Holst)
wrote:
[...]
>Start 'mysql' og skriv 'status' ved prompten. Er du ioevrigt sikker paa, at
>safe_mysqld er blevet startet?

Yeps, den kører.
bash-2.04# mysql
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 5 to server version: 3.22.32

Type 'help' for help.

mysql> status
--------------
mysql Ver 9.38 Distrib 3.22.32, for -freebsd4.2 (i386)

Connection id: 5
Current database:
Current user: root@localhost
Server version 3.22.32
Protocol version 10
Connection Localhost via UNIX socket
UNIX socket /var/db/mysql/mysql.sock
Uptime: 5 hours 21 min 8 sec

Threads: 1 Questions: 22 Slow queries: 0 Opens: 8 Flush tables: 1
Open tables: 4

/Tommy