Nægtet adgang i net
Fra : Grunt

Dato : 12-05-05 10:47

Der er tilsyneladende ingen i gruppen der ved noget om hvordan der skabes en
100% gensidig forbindelse mellem blot 2 computere forbundet via en switch (og
såmen også forbundet med krydset kabel direkte fra netkort til netkort, blot for
at se om det hjalp).

Jeg har læst bagud i gruppen og netop det problem at en af computerne bliver
nægtet adgang er i alle tilfælde ikke blevet løst i gruppen.

Fra : Steffen Moeller

Dato : 12-05-05 11:59

On Thu, 12 May 2005 11:47:18 +0200, Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote:

>Jeg har læst bagud i gruppen og netop det problem at en af computerne bliver
>nægtet adgang er i alle tilfælde ikke blevet løst i gruppen.

Det er ikke en netværkskomponent der nægter dig adgang i dette setup -
har du prøvet at spørge i den rigtige gruppe?

/steffen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-05-05 13:07

> [...]

> en 100% gensidig forbindelse mellem blot 2 computere forbundet via en
> switch (og såmen også forbundet med krydset kabel direkte fra netkort til

Jo, det er der skam. Jeg har gjort det masser af gange.

> Jeg har læst bagud i gruppen og netop det problem at en af computerne bliver
> nægtet adgang er i alle tilfælde ikke blevet løst i gruppen.

Du kan ikke have læst særlig grundigt.

-A

Fra : Grunt

Dato : 13-05-05 11:34

On Thu, 12 May 2005 14:06:38 +0200, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote
in dk.edb.netvaerk:

>Jo, det er der skam. Jeg har gjort det masser af gange.

>Du kan ikke have læst særlig grundigt.
>
>-A
Jeg kan læse dine indlæg tilbage til efter den 23-4-05 og kan ikke finde de
mange svar på mit problem du siger du har skrevet.
Så kunne du skrive det igen ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-05-05 12:15

On Fri, 13 May 2005 12:34:09 +0200, Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote:

> Jeg kan læse dine indlæg tilbage til efter den 23-4-05 og kan ikke
> finde de mange svar på mit problem du siger du har skrevet.

Jeg sagde ikke, jeg havde skrevet det mange gange. Jeg sagde, jeg
havde gjort det mange gange.

Emnet (netværk mellem to pc'er) har derimod været oppe mange gange,
senest 10maj, hvor Fillip fik det til at virke.

Jeg har godt set indlæg fra dig, hvor du skriver, at det ikke virker,
men du skriver ikke rigtig noget om, hvad du har gjort for at få det
til at virke, hvad det var præcist der ikke virkede etc.

Måske kan du have fordel af at starte forfra. Start fx med at læse
http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
og når du har gjort det, så lav et nyt indlæg.

Hav en god dag,
-A

Fra : Grunt

Dato : 13-05-05 13:38

On Fri, 13 May 2005 13:15:14 +0200, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote
in dk.edb.netvaerk:

>Emnet (netværk mellem to pc'er) har derimod været oppe mange gange,
>senest 10maj, hvor Fillip fik det til at virke.

Hvor han fik købt en router for at få det til at virke. Jeg skriver jo at når en
router er indblandet så får folk det til at virke. Men problemet var en printer
og ikke nægtet forbindelse mellem pc'erne i netværket.
Subject: Hjælp til opsætning af printserver
Date: Tue, 10 May 2005 15:26:41 +0200

Og jeg læste tråden på tidspunktet og konstaterede det ikke var samme problem og
løsning jeg havde brug for.

>Jeg har godt set indlæg fra dig, hvor du skriver, at det ikke virker,
>men du skriver ikke rigtig noget om, hvad du har gjort for at få det
>til at virke, hvad det var præcist der ikke virkede etc.

Jeg må da have skrevet hvad der er galt i en del indlæg siden.:
Subject: 2 pc lan ?
Date: Thu, 21 Apr 2005 14:36:59 +0200
Der var jan inde og forsøge en hjælp og gav nogle links jeg læste en masse ud
af, men stadig intet om hvorfor eller en løsning til hvorfor en pc i netværket
ikke kan få adgang til den anden pc i netværket.

Sublerende kan fortælles at TDC siden hen har rodet lidt på deres side af
internettet og fået de 2 komputere til at dele internet via switchen.

>Måske kan du have fordel af at starte forfra. Start fx med at læse
> http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
>og når du har gjort det, så lav et nyt indlæg.

How To Ask Questions The Smart Way

?? mener du ikke jeg har spurgt rigtigt og givet de rigtige oplysninger her i
gruppen, på dansk ?

Hvad med at fortælle løsningen eller henvise til løsningen ?

Min opsætning er stadig.: Pc1 med indbygget netkort tilsluttet en 5 port switch
uden speciel uplink. Pc2 med indbygget netkort og tilsluttet samme swith.
Begge deler internet via switchen med automatisk hentning af ip/dns adresser.

Problemet er stadig at pc2 nægtes adgang til pc1 i vinduet "hele
netværket/mshome/xpc (=pc1). Alle nødvendige ting er delt på begge computere,
men kun pc1 kan se og gå ind i disse mapper m.m.

Hvis der mangler nogle oplysninger så "Ask Questions The Smart Way".

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-05-05 13:57

On Fri, 13 May 2005 14:37:45 +0200, Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote:

> ?? mener du ikke jeg har spurgt rigtigt og givet de rigtige oplysninger
> her i gruppen, på dansk ?

Ja, det mener jeg.

> Hvad med at fortælle løsningen eller henvise til løsningen ?

Jeg tror ikke, du nåede til afsnittet:
http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html#not_losing

> [...]
> port switch uden speciel uplink. Pc2 med indbygget netkort og til-
> sluttet samme swith. Begge deler internet via switchen med automa-

Hvad tildeler adresser til dine pc'er?
Hvilke adresser og subnet-masker tildeles?
Kan man pinge fra pc1 til pc2 med adresse? Og omvendt?
Kan man pinge fra pc1 til pc2 med navn? Og omvendt?
Hvilke operativsystemer er der tale om?
Er der firewalls på maskinerne? Virker det, hvis de er slået fra?
Er fil- og printerdeling slået til?
Deles der filer og/eller printere på maskinerne?

> Hvis der mangler nogle oplysninger så "Ask Questions The Smart Way".

Nu skal du prøve at huske, hvem det er der kan og hvem det er der ikke
kan få det her til at virke... Der er ingen her, der bliver betalt for
at hjælpe dig med at få dit hjemmenet til at virke, så det er dig, der
skal gøre indsatsen. Læs evt. How To Ask Questions The Smart Way igen,
hvis du ikke forstod den første gang.

-A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-05-05 14:07

> [...]

>netværket/mshome/xpc (=pc1). Alle nødvendige ting er delt på begge computere,
>men kun pc1 kan se og gå ind i disse mapper m.m.

Du kører uden router - dvs du kører fil- og udskriftdeling på offentlige
ip-adresser ?!?!

For mig lyder det som halsløs gerning:

- Du risikerer meget hurtigt at dele filer og printer med hele verden,
og det er næppe hva' du ønsker...

- Og din lokale trafik går sandsynligvis via udbyderens router, dvs den
belaster din ADSL linie. Det er næppe heller lige dit ønske...

Anyway: Du har sandsynligvis en gyldig grund til at køre uden router ???

Men lidt flere oplysninger vil givet hjælpe os på vej:

Hvor mange maskiner og hvilket operativ system kører de forskellige
maskiner ?

Hvilke ip-adresser har dine maskiner ?? - Kør kommandoen IPCONFIG /ALL
på en kommandolinie på alle maskiner, og kom tilbage hertil med
resultaterne (Tip: kør

IPCONFIG /ALL >C:\DUMMY.TXT

så ligger resultatet i filen c:\dummy.txt som du hurtigt kan kopiere
over i newsreaderen).

Kan du ping'e de enkelte maskiner, prøv både med PING <ip-adresse> og
PING <computernavn>.

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-05-05 17:23

Michael Rasmussen <mic@No_Spamdou.dk> wrote:

Hr Grunt mistede vist interessen for denne tråd

<mlr>

Fra : Grunt

Dato : 14-05-05 17:55

On Fri, 13 May 2005 18:23:01 +0200, Michael Rasmussen <mic@No_Spamdou.dk> wrote
in dk.edb.netvaerk:

>Michael Rasmussen <mic@No_Spamdou.dk> wrote:
>
>Hr Grunt mistede vist interessen for denne tråd
>

><mlr>

Nåh, mener du jeg ikke har andet at lave end at underholde hr bjørn med unyttige
informationer ?
At de 2 komputere har internetforbindelse uden problemer med hvert sin ipadresse
kan jeg ikke se har noget at gøre med at de ikke kan snakke sammen, Det er tdc
der tildeler ip'er.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 14-05-05 20:43

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ipadresse
> kan jeg ikke se har noget at gøre med at de ikke kan snakke sammen, Det er

At du ikke kan se hvad det har med det at gøre, betyder ikke at det er uden
betydning, det betyder bare at du ikke ved nok om ip-netværk til at
gennemskue det.

Eftersom du ikke vil oplyse ret meget må vi gætte.

Jeg gætter på at du har en internetforbindelse med flere dynamiske ip-nr.,
og det er så samtidig dit problem - igen et gæt, men et kvalificeret et, er
at de to computere har fået ip-nr. i hvert sit subnet og dermed ikke kan
"se" hinanden.

Et lille råd:
Når du spørger nogen om hjælp, så er det oftest en god idé at give dem de
oplysninger de har behov for, for at kunne hjælpe. Hvadenten du forstår
hvorfor eller ej, hvis du forstod det ville du jo ikke spørge.

/Brian

Fra : Grunt

Dato : 14-05-05 22:06

On Sat, 14 May 2005 21:43:20 +0200, "Brian R. Jensen" <brjensen@privat.tele.dk>
wrote in dk.edb.netvaerk:

> [...]
>oplysninger de har behov for, for at kunne hjælpe. Hvadenten du forstår
>hvorfor eller ej, hvis du forstod det ville du jo ikke spørge.

Jeg har andet at lave end at lege med bjørnemarken.

jeg ved alt om at tdc har givet mig 2 ip'er i hvert sit subnet, og jeg kan ikke
gøre en skid ved det.

Det var hvad jeg skrev ik'

Fra : Mads Bahrt

Dato : 14-05-05 22:51

Grunt wrote:

> Jeg har andet at lave end at lege med bjørnemarken.
>
> jeg ved alt om at tdc har givet mig 2 ip'er i hvert sit subnet, og jeg kan ikke
> gøre en skid ved det.
>
> Det var hvad jeg skrev ik'
Hvis du læser bagud vild du se at følgende link gentagne gange er blevet
fremhævet som en løsning på dit problem:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

Fra : Grunt

Dato : 15-05-05 01:47

On Sat, 14 May 2005 23:51:07 +0200, Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in
dk.edb.netvaerk:

>Hvis du læser bagud vild du se at følgende link gentagne gange er blevet
>fremhævet som en løsning på dit problem:
>http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

niks, der er intet der, der løser problemet.

Fra : MadHatter

Dato : 15-05-05 07:18

On Sun, 15 May 2005 02:47:00 +0200, Grunt <gruntsaver@msn.com> wrote:

>niks, der er intet der, der løser problemet.

Desværre du, krystalkuglen er lidt støvet idag...

Derfor kommer du sgu' til at beskrive dit problem i detaljer,
inklusive en nøjagtiv beskrivelse af computere, switche/hubber/routere
og netværksopsætningen af disse.

Det er svært at give dig kvalificeret hjælp, når du ikke kommer med
relevante oplysninger...

..

Fra : Calle.

Dato : 15-05-05 09:08

Grunt wrote:

> Jeg har andet at lave end at lege med bjørnemarken.
>
> jeg ved alt om at tdc har givet mig 2 ip'er i hvert sit subnet, og
> jeg kan ikke gøre en skid ved det.

Jo, f.eks købe en router, eller lave nogle netværks ændringer. Det sidste
tror jeg bare ikke du ved nok om netværk til at få til at fungere
--
Calle.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 15-05-05 23:29

> Jeg har andet at lave end at lege med bjørnemarken.

Hvem er det lige der har bedt om hjælp, hvis du har andet at lave hvordan
forventer du så at nogle vil hjælpe dig?

> jeg ved alt om at tdc har givet mig 2 ip'er i hvert sit subnet, og jeg kan
> ikke
> gøre en skid ved det.

Jo du kan der er flere muligheder, de tre mest åbenlyse er:
1. Sæt en router op til at håndtere forbindelsen
2. Giv dine enheder et ekstra IP-nr. i samme subnet
3. Brug en anden protokol end TCP/IP til kommunikationen mellem de to
maskiner

> Det var hvad jeg skrev ik'

Næh, men jeg skal ikke "ulejlige", så hav et godt liv.

EOD

/Brian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-05-05 22:56

> [...]

>kan jeg ikke se har noget at gøre med at de ikke kan snakke sammen, Det er tdc

Du beklager dig voldsomt over at vi ikke løser dit problem - Men
samtidig nægter du konsekvent at give relevante oplysninger om din
netværksopsætning ?!?!

Du er godt på vej ind i mit kill-filter....

.... Plonk
<mlr>

Fra : Grunt

Dato : 15-05-05 01:48

On Sat, 14 May 2005 23:55:52 +0200, Michael Rasmussen <mic@No_Spamdou.dk> wrote
in dk.edb.netvaerk:

> [...]
>netværksopsætning ?!?!
>
>Du er godt på vej ind i mit kill-filter....

Nå de små børn har også invaderet denne gruppe. føj.

Fra : Calle.

Dato : 15-05-05 09:06

Grunt wrote:
> [...]
> sin ipadresse kan jeg ikke se har noget at gøre med at de ikke kan
> snakke sammen, Det er tdc der tildeler ip'er.

Det har da temmelig meget til fælles. De skal også ligge i samme subnet
--
Calle.

Fra : Grunt

Dato : 20-05-05 20:14

> [...]

>Jeg har læst bagud i gruppen og netop det problem at en af computerne bliver
>nægtet adgang er i alle tilfælde ikke blevet løst i gruppen.

En ret fantastisk "løsning" som ingen overhovedet ville kunne tænke sig til.