MS Windows
briani 27239
resize fotos
Fra : larsen

Dato : 10-05-05 20:10

God dag...
Jeg håber det er den rette gruppe.
Når man har fyldt et par hundrede billeder fra digitalkameraet over på
pc'en, så fylder de en hulens masse.
Er der en genvej, hvor man kan resize en hel mappe billleder på en gang?
mvh
Jan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-05-05 20:48

larsen skrev:

>Er der en genvej, hvor man kan resize en hel mappe billleder på en gang?

Irfanview, http://irfanview.com - freeware og med dansk
sprogmodul.

PS. Har du evt. supplerende spørgsmål, så er news:dk.edb.grafik
en bedre gruppe til det..
--
Knud

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 10-05-05 21:26

"larsen" <immerine@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pc'en, så fylder de en hulens masse.
> Er der en genvej, hvor man kan resize en hel mappe billleder på en gang?
Dersom du anvender Windows XP (eller anden windows-version), kan du
installere PowerToys og dertil sætte Image Resize. Det er ret så snedigt.
Prøv at kigge lidt på denne hjemmeside.
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Hans-Jørgen

Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt/

Fra : larsen

Dato : 10-05-05 21:29

Mange tak til Jer begge to.
Der er altså håb forude.
mvh
Jan

Fra : zczc

Dato : 10-05-05 22:42

> Mange tak til Jer begge to.
> Der er altså håb forude.
> mvh

Nej. Det er der ikke. Du ødelægger dine billeder!

Fra : John T.

Dato : 11-05-05 06:25

> Dersom du anvender Windows XP (eller anden windows-version), kan du
> installere PowerToys og dertil sætte Image Resize. Det er ret så snedigt.
> [...]

Jeg har installeret PowerToys, men kan sørme ikke finde ImageResize
nogen steder.
Kan du gi lidt nærmere ?
John

Fra : emj

Dato : 11-05-05 07:28

"John T." <kispus@despammed.com> skrev::

>Jeg har installeret PowerToys, men kan sørme ikke finde ImageResize
>nogen steder.

Prøv at højreklikke på en billedfil.
Så skulle du gerne kunne vælge det i menuen.

Programmet du skal bruge hedder imageresizer.exe
og hentes på
Hilsen emj

Fra : Aksel

Dato : 10-05-05 23:41

> [...]
> pc'en, så fylder de en hulens masse.
> Er der en genvej, hvor man kan resize en hel mappe billleder på en gang?

Du må ikke resize de billedfiler du har overført fra kamera, gem dem som de
er, helst med kopi på CD eller DVD, hvis du skal sende dem over nettet kan
du bruge et resize program.
Hvis du resizer dine originalbilleder er kvaliteten ødelagt og kan ikke
genskabes.

Hvis du vil bearbejde billederne er det bedst at lave en kopi og ændre dem
til .tiff eller et lignende format før du begynder, hvis billederne er i
..jpg format bliver kavliteten dårligere for hver gang de bliver gemt.

Hilsen Aksel

Fra : larsen

Dato : 11-05-05 17:42

> [...]
> kan du bruge et resize program.
> Hvis du resizer dine originalbilleder er kvaliteten ødelagt og kan ikke

Ja, det kan jeg godt forstå.

> Hvis du vil bearbejde billederne er det bedst at lave en kopi og ændre dem
> til .tiff eller et lignende format før du begynder, hvis billederne er i
> .jpg format bliver kavliteten dårligere for hver gang de bliver gemt.

Det fatter jeg ikke en brik af, filen bliver da ikke mindre for hver gang
den åbnes.

mvh
Jan

Fra : emj

Dato : 11-05-05 19:34

> hvis billederne er i
>>

>Det fatter jeg ikke en brik af, filen bliver da ikke mindre for hver gang
>den åbnes.

Nej, det bliver ikke mindre, men ...

Hvis du foretager blot den mindste redigering eller ændring af en jpg
fil og gemmer den igen som jpg, så bliver billedet grimmere og
grimmere, fordi det bliver komprimeret igen og igen.

Enten du forstår det eller ej, så er det altså facts.
JPG er et komprimeringsformat - et slutprodukt, som ikke bør
genbehandles.
Kun tabsfrie formater tåler at blive redigerede og gemt mange gange.
Tiff og PNG, samt billedbehandlingsprogrammernes egne arbejdsformater
er tabsfrie formater.

Hilsen emj

Fra : larsen

Dato : 11-05-05 19:47

> [...]
> Kun tabsfrie formater tåler at blive redigerede og gemt mange gange.
> Tiff og PNG, samt billedbehandlingsprogrammernes egne arbejdsformater

Tak...Hvorfor er der aldrog nogen der har fortalt mig det før nu?

mvh
Jan

Fra : John T.

Dato : 11-05-05 22:10

> Tak...Hvorfor er der aldrog nogen der har fortalt mig det før nu?
>
> mvh
> Jan

Sådan er det hos mig (XP)
Paint Shop Pro Photo Album åbner med det samme jeg tænder kameraet.
Ruden er delt i 2, øverst og nederst.
I øverste rude kommer billeder fra kamera.
I nederste rude kommer den mappe jeg har valgt (Kodak temp)
Billeder fra kamera trækkes med musen ned i Kodak temp,
og i den mappe kan du lave om på det hele, der kommer bare
et nyt billede hver gang, billedet får så blot et nummer (2,3,4,5)
for hver gang du lave en ændring.
De billeder, altså de originale, jeg så har i Temp-mappen bliver så trukket
med musen til
de mapper hvor de hører hjemme, så som Hus-Have-Bil o.s.v.
og det er Photo Album bare rigtig god til.
Mvh. John T

Fra : emj

Dato : 11-05-05 22:59

"John T." <kispus@despammed.com>, skrev i

>Paint Shop Pro Photo Album åbner med det samme jeg tænder kameraet.

Jeg forstår bare ikke, hvorfor du slæber dine billeder gennem et
program, for at downloade dem fra kamera til harddisk.
Hilsen emj

Fra : John T.

Dato : 12-05-05 15:36

"emj" skrev i en meddelelse
> Jeg forstår bare ikke, hvorfor du slæber dine billeder gennem et
> program, for at downloade dem fra kamera til harddisk.
> Hilsen emj

Den skal jeg nok ha klippet ud i pap !

Hvis jeg lader XP hente billederne, så skal jeg bruge musen
flere gange, og det går ikke så stærkt.
Og hvis der ligger gamle billeder i kamera, ja så skal man til at
sætte flueben i hvilke billeder der skal hentes, nej det er for besværligt
PhotoAlbum henter dem, som at blinke med øjnene.
Har lige taget tid med stop-ur:
13 sek. fra jeg tænder kamera og til jeg kan begynde
at flytte billederne til de respektive mapper -sådan !!
Men har du en endnu bedre løsning, må du gerne fortælle os det !!
John

Fra : emj

Dato : 12-05-05 22:18

>Hvis jeg lader XP hente billederne, så skal jeg bruge musen
>flere gange, og det går ikke så stærkt.

Næh, det er da bare at vælge ctrl+a på kameraet og Ctrl+v på HD,
så er det klaret.

>Og hvis der ligger gamle billeder i kamera, ja så skal man til at
>sætte flueben i hvilke billeder der skal hentes, nej det er for besværligt

Hvorfor hulen skulle man dog lade gamle billeder ligge og fylde op på
sine kort?

>PhotoAlbum henter dem, som at blinke med øjnene.
>Har lige taget tid med stop-ur:
>13 sek. fra jeg tænder kamera og til jeg kan begynde
>at flytte billederne til de respektive mapper -sådan !!

Jeg har også engang haft sådan et bette kort

>Men har du en endnu bedre løsning, må du gerne fortælle os det !!

Mon dog ikke de fleste bare overfører billederne uden at slæbe dem
igennem et program først.

Hilsen emj

Fra : John T.

Dato : 12-05-05 15:56

"emj" skrev i en meddelelse
> Hvis du foretager blot den mindste redigering eller ændring af en jpg
> fil og gemmer den igen som jpg, så bliver billedet grimmere og
> grimmere, fordi det bliver komprimeret igen og igen.

I XP pro SP2 får billedet et nyt nummer efter billedes navn
hver gang du laver om på det !!
F.eks.
Haven.jpg
Haven(2).jpg
Haven(3).jpg
o.s.v
Og man har stadig det originale !
Men gemmer han med samme navn, ja så har du ret !
Men hos mig kommer 2 og 3 tallet helt automatisk.
John

Fra : emj

Dato : 12-05-05 22:13

>I XP pro SP2 får billedet et nyt nummer efter billedes navn
>hver gang du laver om på det !!

Nej, det gør det ikke.
Hilsen emj

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 12-05-05 07:12

"larsen" <immerine@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Nu tog jeg i mit svar for givet, at spørgeren blot gerne ville finde et
program (eller en metode) til at "formindske" en guppe billeder, og at
vedkommende dermed var/er fuldt klar over kvalitetsændringerne ved den slags
processer.

Imidlertid ødelægger "Power Toys Image Resize" ikke de originale billeder.
Der laves ganske enkelt en kopi i en størrelse, man har valgt. Det turde
fremgå klart, når man anvender programmet.
Og så er det vel ofte fikst at kunne lave sine billeder (kopier) lidt
mindre, dersom man f.eks. vil sende dem via nettet.
Slutteligen kan blot skrive, at jeg netop bruger det lille program til den
slags opgaver --- ellers anvender jeg Adobe Photoshop.

Betragtningerne, der i tråden er gjort, om kvalitetsændringer og hvilke
filtyper, man bør anvende, dersom man vil "lege", kan jeg tilslutte mig, men
mon dog ikke de fleste ganske alminelige brugere af de små fikse
digitalkameraer arbejder ud fra JPEG-formatet? - Der er antageligt masser af
kameraer, som ikke kan håndtere f.eks. RAW mv.

Fra : emj

Dato : 12-05-05 22:11

"Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@FJERNESparadis.dk>, skrev i

>Imidlertid ødelægger "Power Toys Image Resize" ikke de originale billeder.
>Der laves ganske enkelt en kopi i en størrelse, man har valgt. Det turde
>fremgå klart, når man anvender programmet.

Det kommer da an på, om man beder programmet gøre det. Man kan også
vælge at der skrive oveni den oprindelige fil.

Hilsen emj

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 13-05-05 08:13

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer da an på, om man beder programmet gøre det. Man kan også
> vælge at der skrive oveni den oprindelige fil.
>
> Hilsen emj

Det er korrekt, men man skal altså selv "bede" programmet om at skrive oveni
den/de originale fil/filer.
Som "standard" - er programmet ved installation ikke sat til denne funktion,
så vidt jeg har erfaret.

Fra : emj

Dato : 13-05-05 09:34

Hans-Jørgen Sindholt skrev:

>Det er korrekt, men man skal altså selv "bede" programmet om at skrive oveni
>den/de originale fil/filer.

Det har jo intet at gøre med "at gemmei *.jpg uden komprimering" -
vel?

Resize exe komprimerer endda ret kraftigt.

Hilsen emj

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 13-05-05 15:12

> Det har jo intet at gøre med "at gemmei *.jpg uden komprimering" -
> vel?

Jeg har vist ikke berørt noget som helst om komprimering/kvalitet - og så
videre - blot omtalt muligheden med det lille program "Resize".
Da JPEG-algoritmerne, så vidt jeg er vidende om, er beregnet til
komprimering, vil det være irrelevant at tale om JPEG/JPG uden komprimering.
Man kan tale om større eller mindre kompression.
En lang række digital-kameraer kan kun gemme billeder i JPEG/JPG-format -
altså komprimeret, mens andre apparater kan gemme i TIFF - eller RAW, hvor
man måske ligefrem kan tale om "ingen kompression.

Men nu bevæger vi os jo langt væk fra denne gruppes fundats --- vi skal over
i foto-gruppen, vil jeg mene.

Fra : emj

Dato : 13-05-05 19:24

Hans-Jørgen Sindholt skrev:

> [...]
>Da JPEG-algoritmerne, så vidt jeg er vidende om, er beregnet til
>komprimering, vil det være irrelevant at tale om JPEG/JPG uden komprimering.

OK, det var nu også Aksels indlæg
jeg hentydedel til, og ikke dit. Det blevvist lidt rodet sammen.

Hilsen emj

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 13-05-05 20:09

> OK, det var nu også Aksels indlæg
> jeg hentydedel til, og ikke dit. Det blevvist lidt rodet sammen.
>
> Hilsen emj

Det anede mig.

Fra : Aksel

Dato : 12-05-05 22:23

> [...]
> digitalkameraer arbejder ud fra JPEG-formatet? - Der er antageligt masser
> af kameraer, som ikke kan håndtere f.eks. RAW mv.

Jeg tager billederne i .jpg format, og overførerdem til mappe i PC, i ny
undermappe for hver serie billeder, kopierer dem over på DVD som sikkerhed.

Når jeg skal bearbejde billederne konverterer jeg til .tif og laver alle
mine ændringer i dette format, gemmer med nyt navn hver gang jeg har lavet
noget som jeg mener er værd at arbejde videre fra (f.eks. efter fjerne røde
øjne), slutresultatet gemmer jeg som .tif og .jpg uden komprimering.

På den måde undgår jeg kvalitetstab i redigeringsprocessen ( tekniske, det
er ikke sikkert at mine ændringer altid er til det bedre).

Hvis Jan Larsen mangler plads kan han zippe billederne, det reducerer
filstørrelsen uden tab af kvalitet, men der er stor forskel på hvor meget
filstørrelsen ændres, ved motiver med store ensfarvede flader kan man
normalt spare meget plads.

Hilsen Aksel

Fra : emj

Dato : 12-05-05 23:29

Aksel skrev:

>slutresultatet gemmer jeg som .tif og .jpg uden komprimering.

Man kan da ikke gemme *.jpg uden komprimering.
Hilsen emj

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 13-05-05 15:16

> Man kan da ikke gemme *.jpg uden komprimering.
> Hilsen emj

Næh, men mon ikke vedkommende i det tidligere indlæg mener, at
JPEG/JPG-filen gemmes med mindst mulige kompression - altså som kameraet
gemmer?

Det kunne være interessant at diskutere dette i gruppen, der omhandler
sligt -- vil jeg tro.
dk.fritid.foto ----