MS Windows
briani 27239
Win XP HD problemer - hjælp !
Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 08:47

Hejsa

Jeg har en bærbar IBM T42, den har i en dvale tilstand, lavet noget rod med
min HD, men kun på C-drevet, der er nogle pletter på disken, i dens
formattering, eller noget, for der er ignen bad sectors, det er testet

Men der er nogle problemer med at læse bogle enkelte filer, som jeg får read
error på, og det er nogle som jeg gerne vil ha' reddet inden jeg kvaser den
partition helt og opretter en ny...

Er der et eller andet utillity som kan gøre sådan et stykke arbejde, rette
op på noget rod Windows har lavet, altså en software mæssig fejl...??

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ole C

Dato : 04-05-05 14:56

Carsten Jensen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Er der et eller andet utillity som kan gøre sådan et stykke arbejde,
> rette op på noget rod Windows har lavet, altså en software mæssig

Og du har prøvet en chkdsk?
Ellers kan PC Inspector måske hjælpe dig - http://www.pcinspector.de/

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 15:23

Hej Ole

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Carsten Jensen skrev blandt andet:
>

> Og du har prøvet en chkdsk?
> Ellers kan PC Inspector måske hjælpe dig - http://www.pcinspector.de/

Må tilstå at jeg ikke har prøvet chkdsk, nok mest fordi at jeg slet ikke
regner med at det er noget den kan hitte ud af, er nok mere bange for at den
gør det værre...

Men vil lige kigge på det program du anbefaler...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 15:26

Hej igen Ole
"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Carsten Jensen skrev blandt andet:
>
> Og du har prøvet en chkdsk?
> Ellers kan PC Inspector måske hjælpe dig - http://www.pcinspector.de/

Chkdsk snakker om tabte kæder, om jeg vil lave filer af dem...

Nu som jeg husker chkdsk i gamle dage, så får man en masse ubrugelige
file000 filer, så man selv skal til at prøve at finde hoved og hale i, og
det kan jeg ikke...

Og det er jo der Norton plejede at være go', den kunne fikse de ting, og
oftest havde man sine orig filer igen, og ikke alle de der trælse ubrugelige
nogle...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ole C

Dato : 04-05-05 22:54

> [...]

> Nu som jeg husker chkdsk i gamle dage, så får man en masse ubrugelige
> file000 filer, så man selv skal til at prøve at finde hoved og hale

Det er ikke det eneste chkdsk laver, men kan også rette andre fejl.

> Og det er jo der Norton plejede at være go', den kunne fikse de ting,
> og oftest havde man sine orig filer igen, og ikke alle de der trælse
> ubrugelige nogle...

Går ud fra at du mener Norton Disk Doctor - den har da også sine
begrænsninger.
--
vh
Ole C

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-05-05 15:14

"Carsten Jensen" <blue22deep_news]a[yahoo.co.uk> wrote:

>Jeg har en bærbar IBM T42, den har i en dvale tilstand, lavet noget rod med
>min HD, men kun på C-drevet, der er nogle pletter på disken, i dens
>formattering, eller noget, for der er ignen bad sectors, det er testet

Det er nok ikke windows der har lavet rod - Det lyder nærmest som om
disken er alvorlig syg...

Tag hurtigst muligt backup op af alt du kan redde, og så går du i byen
efter en ny harddisk...

>Er der et eller andet utillity som kan gøre sådan et stykke arbejde, rette
>op på noget rod Windows har lavet, altså en software mæssig fejl...??

Jo, der findes værktøjer der kan redde data - SpinRite fra www.grc.com
f.eks, men efter min erfaring kan det ikke betale sig. Når en moderne
harddisk melder om 'read errors' er det i reglen for sent....

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 15:22

Hej Michael

"Michael Rasmussen" <mic@No_Spamdou.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok ikke windows der har lavet rod - Det lyder nærmest som om
> disken er alvorlig syg...
>
> Tag hurtigst muligt backup op af alt du kan redde, og så går du i byen
> efter en ny harddisk...

Jeg er nu ret sikker på at det er windows der har lavet noget, og det er IBM
også, de kender godt til problemet, det er ikke første gang de hører om det,
der går et eller andet galt når den bærbare går i dvale, så kan den og
windows ikke altid lige finde ud af at vågne op sammen...

Jeg plejer så bare at slukke og tænde igen, så virker det, men denne gang
gik det ikke...

> Jo, der findes værktøjer der kan redde data - SpinRite fra www.grc.com
> f.eks, men efter min erfaring kan det ikke betale sig. Når en moderne
> harddisk melder om 'read errors' er det i reglen for sent....

Jeg må lige prøve det program du nævner, jeg kan ikek forstå at Norton ikke
finder noget besynderligt ved disken, at den ikke falder over de fejl, men
det må jo som jeg siger være fordi det udelukkende er en windows fejl...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ole C

Dato : 04-05-05 23:01

> [...]

> hører om det, der går et eller andet galt når den bærbare går i
> dvale, så kan den og windows ikke altid lige finde ud af at vågne op

Men fejlprocenten på IBM's harddiske har nu ligget ret højt.....

> Norton ikke finder noget besynderligt ved disken, at den ikke falder
> over de fejl, men det må jo som jeg siger være fordi det udelukkende
> er en windows fejl...

Hvis du er så overbevist om at det er en Windows-fejl, så lav da en
reparations-installation af Windows. Men siden det er en IBM, har du vel kun
en gendannelses-CD der sletter hele harddisken. Måske du kan låne en
"rigtig" Windows-CD af naboen. Det må vel være lovligt da du jo har en
lovlig Product-Key.
--
vh
Ole C

Fra : Johnn Nekman

Dato : 05-05-05 07:54

"Carsten Jensen" <blue22deep_news]a[yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]

> den og windows ikke altid lige finde ud af at vågne op sammen...
>
> Jeg plejer så bare at slukke og tænde igen, så virker det, men denne gang
Har du prøvet at genstarte i fejlsikret tilstand, ved at trykke F8 under
opstart af maskinen?

--
Mvh Johnn

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 12:24

Hejsa

Nå, hmm, det var ikke så fedt, selvom jeg ikke kunne vride en fejlmeddelelse
ud af nogen programmer på min kære disk, så er det en fysisk fejl...:(

Fik smidt partitionerne ud med DelPart, så jeg kunne lave en ny, men da jeg
så ville formattere den, kom den kun til 4%, og blev der, kom ikke videre...

Den stod og kørte rundt i det samme "spor" igen og igen, lige som når man
har en deffekt floppy, hvis der er nogle der husker dette efterhånden
fortidslevn

Så nu er den røget tilbage til butikken, som bare bytter den, og så håber
ejg jo så at den vile holde lidt længere...

Hvis der i øvrigt er nogle der har noget kendskab til disse diske, om der er
et generelt problem med dem, så må i meget gerne give lyd...

Det drejer sig om en Hitachi Travelstar 7K60 60GB

Mvh & tak for svarene
Carsten, Østerbro