MS Windows
briani 27239
Sikker opsætning af Xp
Fra : Fd

Dato : 02-05-05 19:01

Jeg efterlyser en link til hjemmeside ang at sætte Xp sikkert op. Det var
noget med en masse services der skulle afkobles.

Det har været postet her i gruppen, men kan ikke finde frem til det igen.
Heller ikke på google.

Fra : Per Nielsen

Dato : 02-05-05 19:12

Fd wrote:
> [...]
> var noget med en masse services der skulle afkobles.
> Det har været postet her i gruppen, men kan ikke finde frem til det

Var det det den her du tænkte på?

http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-05-05 19:22

"Fd" <dfdf@dfd.ff> wrote:

>Jeg efterlyser en link til hjemmeside ang at sætte Xp sikkert op. Det var
>noget med en masse services der skulle afkobles.

Selvfølgelig en mulighed.....

Men en bedre løsning er at 'gemme' din XP bag en bredbåndsrouter....

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-05 19:42

Michael Rasmussen skrev:

> Men en bedre løsning er at 'gemme' din XP bag en
> bredbåndsrouter....

Alt andet lige må det vel være bedst at gøre begge dele, hvis man
har muligheden for det.
Hvis man ikke har behov for lyttende netværkstjenester, kan man vel
lige så godt slå dem fra. Det giver ikke kun en sikrere, men også
en hurtigere computer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-05-05 20:54

Hej Thomas G. Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Alt andet lige må det vel være bedst at gøre begge dele, hvis man
> har muligheden for det.

Supscirpe, supscirpe

Faktisk ved jeg ikke engang, om det er nok _i sig selv_ at gemme sig
bag nogen router (hvilket jeg fx gør, udover naturligvis at koble [de
fleste da**] udnødvendige tjenester fra).

Spørger maskinen efter noget, får man det jo ganske uanset om man er
bag en NAT-router eller ej. (Ellers ville den router ligesom være ret
besværlig
Og det er da rart, at det er en selv, der bedt om det og ikke nogle for
brugeren usynlige programmer.

Meget apropos: Ved nogen noget om, hvornår Black Viper,
<http://www.blackviper.com/>, formodes at være i luften igen?

**Mediaplayer er et af de programmer, der giver mig hovedpine.
Jeg kan ikke hitte ud af, hvordan man helt fjerner det automatikfis:
<http://stegen.dk/temp/mediaplayer.gif>.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Morten Bowman

Dato : 02-05-05 21:17

On Mon, 02 May 2005 21:54:20 +0200, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

> [...]
>

>**Mediaplayer er et af de programmer, der giver mig hovedpine.
>Jeg kan ikke hitte ud af, hvordan man helt fjerner det automatikfis:

Jeg bruger altid denne: http://www.xp-antispy.org/
Den slår de mest oplagte fra og det er dejligt nemt.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-05-05 23:55

Hej Morten Bowman, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg bruger altid denne: http://www.xp-antispy.org/
> Den slår de mest oplagte fra og det er dejligt nemt.

Det ser da lækkert ud. Tak for det, Morten!

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-05 21:37

Rudi Stegen skrev:

> Meget apropos: Ved nogen noget om, hvornår Black Viper,
> <http://www.blackviper.com/>, formodes at være i luften igen?

Jeg undrer mig også. Den har været nede ret længe efterhånden.

> Jeg kan ikke hitte ud af, hvordan man helt fjerner det
> automatikfis: <http://stegen.dk/temp/mediaplayer.gif>.

Det ved jeg heller ikke umiddelbart, men hvis det Antispy kan,
som Morten henviser til, så var det måske værd at prøve.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 03-05-05 00:10

> Jeg undrer mig også. Den har været nede ret længe efterhånden.

Ja. På den anden side kan jeg ikke huske, hvordan det var skrevet. Hvis
det var "rå HTML", må det være lidt af et hestearbejde at lave
tilsvarende "krydslinks" på et revideret siteindhold. Der var _mange_.
Og jeg tror, det er en fritidssyssel.

> Det ved jeg heller ikke umiddelbart, men hvis det Antispy kan,
> som Morten henviser til, så var det måske værd at prøve.

Jeg vil da prøve den. Og det luner en smule, at det ikke blot er mig,
der ikke kunne finde stedet at fikse det.

Selvfølgelig er det ikke det store problem. Den er jo kun aktiv, når
Mediaplayer er startet. Og når man en gang har sagt nej tak til dens
"Der er kommet nye opdateringer/udgave/whatever", holder den kæft
indtil første gang, man starter den op efter en måneds forløb siden
sidste opstart. Tilmed bruger jeg sjældent programmet.

Men ikke desto mindre irriterer den slags mig lige så meget, som det
irriterer fx dig. Det er uæstetisk.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-05-05 00:37

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> hestearbejde at lave tilsvarende "krydslinks" på et revideret
> siteindhold. Der var _mange_. Og jeg tror, det er en

Det tror jeg også, og har han planer om en total ommøblering,
kan det snildt tage nogle måneder, hvis han da også har andet
at give sig til.

> Jeg vil da prøve den. Og det luner en smule, at det ikke blot
> er mig, der ikke kunne finde stedet at fikse det.

Jeg har tidligere ledt efter en metode til at få skidtet koblet
fra, men er så kommet væk fra det igen fordi jeg, ligesom dig,
egentlig ikke bruger Media Player ret meget. Foretrækker Zoom
Player, hvis jeg skal glo video og musik hører jeg sjældent på
PC'en.

> Men ikke desto mindre irriterer den slags mig lige så meget,
> som det irriterer fx dig. Det er uæstetisk.

Supscirpe, supscirpe ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Bowman

Dato : 04-05-05 17:48

Eller:
http://www.afterdawn.com/software/video_software/video_players/media_player_classic.cfm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-05-05 14:30

Hej Thomas G. Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

[Black Viper. Masseciteret pga. indlæggets alder]

> Det tror jeg også, og har han planer om en total ommøblering,
> kan det snildt tage nogle måneder, hvis han da også har andet
> at give sig til.

Jeg fandt forresten lidt om det og ham.

<http://web.archive.org/web/20041123023608/www.blackviper.com/index.html>
"Feel free to wander around everything that I have to offer.
With over 960 pages scattered throughout the domain, something
is bound to catch your attention."

Så ja, der er en hel del at ændre, og han er ikke blot alene om
det, men lever heller ikke af det, jf:
<http://web.archive.org/web/20041127032442/www.blackviper.com/MyStuff/AboutMe/aboutme.htm>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-05-05 22:43

Rudi Stegen skrev:

> **Mediaplayer er et af de programmer, der giver mig hovedpine.
> Jeg kan ikke hitte ud af, hvordan man helt fjerner det
> automatikfis: <http://stegen.dk/temp/mediaplayer.gif>.

Nu har du jo godt nok ikke Gpedit.msc, men:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/wmp/prevent_automatic_updates.png>.

Hvis jeg stiller den til 'Enabled' og går ind i regedit, så kan
jeg se, at den har tilføjet følgende til registreringsdatabasen,
så hvis du klippe/klistrer nedenstående ind i en reg-fil og kører
den, så burde skidtet blive slået fra.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\WindowsMediaPlayer]
"DisableAutoUpdate"=dword:00000001

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-05-05 16:34

> Nu har du jo godt nok ikke Gpedit.msc, men:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/wmp/prevent_automatic_updates.png>.

Jeg er så småt begyndt af revidere min opfattelse af Roberts
(min pc-pusher) råd, hvad angår gpedit.msc

Som måske vagt erindret rystede han på hovedet, da jeg spurgte,
om det ikke var en god ide at få XP Pro med i stedet for Home,
udelukkende pga. det fikse gpedit.msc-program

Der ér faktisk noget, jeg både har brug for, og som jeg ikke
"hurtigt bare finder ud af at ændre på anden måde".

(Til hans undskyldning skal det dog siges, at han ikke lægger
skjul på, at han adsolut primært er hardwaremand og ikke
interesserer sig for software).

Banzai!

Det vørker: <http://stegen.dk/temp/mediaplayer_new.gif>

Smukt træk, Madsen. Meget!

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-05-05 19:54

Morten Bowman skrev:

> Eller:
> http://www.afterdawn.com/software/video_software/video_players/media_player_classic.cfm

Ja, det var også en mulighed. Jeg brugte den selv en overgang før
Media Player 10 kom på gaden, for 9'eren, var jeg ikke for vild med.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-05-05 19:32

Rudi Stegen skrev:

> Jeg er så småt begyndt af revidere min opfattelse af Roberts
> (min pc-pusher) råd, hvad angår gpedit.msc

Når alt kommer til alt, så er det jo egentlig bare en mere
brugervenlig udgave af regedit.

> Det vørker: <http://stegen.dk/temp/mediaplayer_new.gif>

Tada.wav. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-05-05 14:22

> Når alt kommer til alt, så er det jo egentlig bare en mere
> brugervenlig udgave af regedit.

Ja, men _temmelig meget_ mere.

Hvis man ikke et eller andet sted læser, hvad man præcis skal tilføje
af nøgle(r) i regedit, er man på herrens mark. Det er jo fuldstændig
arbitrært, hvad der skal stå.

At slette ting/nøgler er rimelig logisk, hvad man skal lede efter og så
gøre. At ændre dem kan der indimellem være en logik at gætte efter. Men
at tilføje dem...

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-05-05 14:43

Rudi Stegen skrev:

[Gpedit er blot en mere brugervenlig udgave af regedit]
> Ja, men _temmelig meget_ mere.

Ingen tvivl om det. Den er væsentlig lettere at gå til.

Jeg har bare et besynderligt problem med den her på min nye
computer med WinXP Pro SP2. Gpedit starter, men forsvinder
så blot med det samme igen, så jeg bliver typisk nødt til at
starte den to gange for at få den til at blive hængende på
skærmen.

Meget mystisk, men det sker af gud ved hvilken grund ikke på
WinXP 64-bit Edition, som jeg har installeret på et andet drev,
så det er måske en SP2-ting, som jeg sikkert får svært ved at
finde årsagen til. Heldigvis så bruger jeg ikke Gpedit så tit,
men man hader jo når noget ikke kører som det skal.

> Hvis man ikke et eller andet sted læser, hvad man præcis skal
> tilføje af nøgle(r) i regedit, er man på herrens mark. Det er
> jo fuldstændig arbitrært, hvad der skal stå.

Ja, der er ikke just meget logik i det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-05-05 18:24

> [...]

> Meget mystisk, men det sker af gud ved hvilken grund ikke på
> WinXP 64-bit Edition, som jeg har installeret på et andet drev,

Du har uomtvistelig ret i, det er mystisk. Og jeg har jeg heller aldrig
set det omtalt før.

Men jeg tror umiddelbart ikke, det er noget SP2-noget. Kørte du ikke
også SP2 på den "gamle" maskine, hvor problemet ikke forekom?

> Heldigvis så bruger jeg ikke Gpedit så tit, men man hader jo når
> noget ikke kører som det skal.

Yeps. Jeg har to filer i min temp-folder, og de har ligget der siden
starten (eller i hvert fald indenfor de første ca. 24 timer, da jeg
ikke husker præcis, hvornår jeg først kiggede tempfolderne igennem, da
jeg fik maskinen) og kan ikke slettes.

De laves ved hver opstart (ses på datoen) og lyder navne a la
Perflib_Perfdata_7f4.dat. Hvad der står efter det sidste _ er ret
tilfældigt, bortset fra det er 3 tegn, bogstaver mellem a-z og tal 0-9.

De er konstant på 16.384 bytes hver, og ved opstart i sikker tilstand
er de der ikke. Der er faktisk _ingen_ filer på nogle diske overhovedet
ved navn "Perflib_Perfdata*" ved opstart i sikker tilstand.

Men de ligger trofast i tempfolderen igen ved opstart i normal tilstand

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : N/A

Dato : 11-05-05 23:30

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-05-05 23:30

Hej Thomas G. Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jo, det er der selvfølgelig noget om. Det kan i så fald ske at
> være en SP2-ting med lige præcis denne computer, som ikke sker
> i 64-bit Edition, og som derfor gør det svært at fejlfinde på,
> da jeg stort set har samme programmer installeret på den.

Jeg ved det naturligvis ikke, og det var/er blot et vildt skud.
Men jeg tror det alligevel. Mange sære fænomener kan opstå ved lige
netop sammensætning X, andre lider sammensætning Y under, men de
opleves ikke under sammensætning X (remember PhotoPaint 5

Tænk på hvor mange hardwarekombinationer der kan sættes sammen, og alle
ender som "en pc". (Antal forskellige chipset gange antal forskellige
BIOS gange antal... etc. Det render hurtigt og bogstaveligt op i
millioner af individuelle systemer).

Det er et mirakel, at de næsten alle fungerer ens i store træk. At de
så så hver især har deres små og ret individuelle ejendommeligheder
skulle man vel nærmest forvente og bestemt ikke blive forundret over.

> Dem døjer jeg også med. De kom også på min gamle computer og jeg
> er næsten sikker på, at de har noget med grafikkortet at gøre,
> for på den gamle computer begyndte de at komme i forbindelse med
> en installation af et nyt grafikkort og her på den nye, begyndte
> de først at komme, da jeg fik installeret driveren til dens
> grafikkort.

Det lyder fornuftigt. Det forklarer også, hvorfor de både er nye (jf.
datostemplet) for hver opstart, og at de ikke er der i fejlsikker
tilstand.

Godt tip, det havde jeg overset, da jeg i hine dage scannede nogle af
alle de artikler, google smed frem.

> Det er noger ydelseslogføring af en art jf.:
> <http://www.jsifaq.com/subG/TIP3300/rh3343.htm>, men jeg tror
> nu ikke på, at det skyldes unormal nedlukning

Det var også der, at jeg besluttede, kæden sprang for alle de fundne
artikelforfattere.
Jeg ved positivt, at mine var der længe før, maskinen havde været udsat
for nogen unormal nedlukning.

Desuden snakker nogle så tilsyneladende om, at de faktisk skal være
der. Problemet ved unormal nedlukning er iflg. denne tolkning, at de
derved kan blive forældreløse og akkumuleres. Men det gør de jo ikke
her, og som jeg forstår dig heller ikke hos dig. Der er kun to.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-05-05 21:23

Rudi Stegen skrev:

> [...]

i 64-bit Edition, og som derfor gør det svært at fejlfinde på,
da jeg stort set har samme programmer installeret på den.

Når jeg engang bliver for træt af det, prøver jeg nok at rulle
den tilbage til lige efter installationen bare lige for at se,
om den også gjorde det dér, for det fik jeg ikke tjekket før
jeg begyndte at hælde programmer på.

> [...]

en installation af et nyt grafikkort og her på den nye, begyndte
de først at komme, da jeg fik installeret driveren til dens

Det er noget ydelseslogføring af en art jf.:
<http://www.jsifaq.com/subG/TIP3300/rh3343.htm>, men jeg tror
nu ikke på, at det skyldes unormal nedlukning, som beskrevet
på ovenstående side, for jeg har ingen synlige tegn på problemer
med nedlukningen overhovedet.

Det logon-script, har jeg dog ikke fået prøvet af endnu.

MS har også en artikel om problemet på følgende side.
Godt nok ikke vedr. WinXP, men Server-versionerne af Win2000.
<http://support.microsoft.com/?kbid=285798>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-05-05 19:50

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> gange antal forskellige BIOS gange antal... etc. Det render
> hurtigt og bogstaveligt op i millioner af individuelle

Ja, set fra den side, er det i det hele taget ret fantastisk,
at det fungerer så godt som det gør.

> [...]
> tolkning, at de derved kan blive forældreløse og akkumuleres.
> Men det gør de jo ikke her, og som jeg forstår dig heller ikke

Der er også kun to her. Jeg har på et tidspunkt overvejet at
gå i gang med det store detektivarbejde med at finde den helt
nøjagtige årsag til dem, men er aldrig kommet videre end til
tanken.

Jeg kunne forestille mig, at man med et program som f.eks.
exctrlst.exe(*) har mulighed for at få slukket for den counter,
som er skyld i filerne, for engang på Win2000 brugte jeg det
program til at slå en performance counter fra, som fik min
ISDN-adapter til at gå kold. Min teori er, at det er en af
disse performance countere, som efterlader filerne i temp-
mappen, men jeg er langt fra sikker.

(*) <http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/tools/existing/exctrlst-o.asp>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-05-05 13:28

Hej Thomas G. Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

[Perflib_Perfdata_xxx.dat]

> [...]
> gå i gang med det store detektivarbejde med at finde den helt
> nøjagtige årsag til dem, men er aldrig kommet videre end til

Ditto. Da jeg i december googlede lidt efter dem og fandt ud af, at
der var en masse sider om dem, men tilsyneladende ingen om, hvad de
præcis gør - endsige om man kan likvidere dem og i givet fald
hvordan - kom det på ToDo list 2.

Liste 1 er det, jeg skal have lavet helst i dag, men i hvert fald
meget, meget gerne indenfor ikke alt for mange dage. Liste 2 er det,
der skal laves engang. Den er i familie med skrivebordets
A4-arkbunker, som støt både vokser i højde og antal helt uden min
indgriben.

Hvis Windows XP blot i det mindste var så elegant som ikke blot
Win9x'erne men også de 16-bit-programmer, jeg kører på Windows XP,
at slette dens inaktive filer i temp-folderen, ville jeg de to
Perflib_Perfdata_xxx.dat genere mig mindre.

Det er ret trættende hele tiden at gå ned i temp-folderen, markere
alt, slette - og hver gang hyppe to gange ned på Enter for at
bekræfte, at de filer ikke kan slettes og blot skal springes over.

> Jeg kunne forestille mig, at man med et program som f.eks.
> exctrlst.exe(*)
> (*)
> <http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/tools/existing/exctrlst-o.asp>

Det var smart! Det kendte jeg ikke engang.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-05-05 14:35

Rudi Stegen skrev:

> Så ja, der er en hel del at ændre, og han er ikke blot alene om
> det, men lever heller ikke af det, jf:
[Snip]

Aha. Så er det nok derfor, at siden ikke er oppe og køre endnu.

--
Hilsen
Madsen