Fastgøring af lærred
Fra : kautaq

Dato : 28-05-01 21:25

Nu har jeg endelig fået fat i et staffeli. vist nok
et fotostaffeli, men det går nok.

Jeg har købt en ramme i samlesæt (40 x 60) med lærred.
Nu er det så at dette lærred skal fastgøres på rammen
og jeg gider ikke gøre det forkert.

Hvordan skal det gøres?
Det eneste jeg har er alm. hæfteklammemaskine, den type
man bruger til at hæfte A-4 ark sammen med. (24/6)

Hvad med foldningen bag på rammen, skal jeg skære i
lærredet eller folde det på en bestemt måde?

Jeg ved ikke en pind om det, håber på et godt svar.

Med venlig hilsen og på forhånd tak.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : max

Dato : 29-05-01 00:01

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4a81e7c4cakautaq@post2.tele.dk...
> Nu har jeg endelig fået fat i et staffeli. vist nok
> et fotostaffeli, men det går nok.
Hvor går det hen..

> Jeg har købt en ramme i samlesæt (40 x 60) med lærred.
> Nu er det så at dette lærred skal fastgøres på rammen
> og jeg gider ikke gøre det forkert.
Jamen så lad dog vær med det..

> Hvordan skal det gøres?
> Det eneste jeg har er alm. hæfteklammemaskine, den type
> man bruger til at hæfte A-4 ark sammen med. (24/6)
Hammer og små blå søm er bedre..

> Hvad med foldningen bag på rammen, skal jeg skære i
> lærredet eller folde det på en bestemt måde?
Du må ikke skære.... ja det skal foldes på en bestemt måde, ligsom at
pakke en fødselsdagsgave..

> Jeg ved ikke en pind om det, håber på et godt svar.
Det gør jeg heller ikke, men lyder det ikke fornuftigt..?

> Med venlig hilsen og på forhånd tak.
Et lille tip.. Du kan købe lærreder der er spændt op, en 50er vil jeg tro
du skal af med for en 40x60cm. Lidt mere for Belgisk hør..

> --
> Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq
mvh max
"If you try to fail, and succeed, which have you done?"Renee.

Fra : kautaq

Dato : 29-05-01 22:11

max wrote:

> Hammer og små blå søm er bedre..

Ok. Jeg må se om de findes et sted i Århus.

> Et lille tip.. Du kan købe lærreder der er spændt op, en 50er vil jeg tro
> du skal af med for en 40x60cm. Lidt mere for Belgisk hør..

Ja, det var jo også en ide.
Tak for svaret.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : 7ways

Dato : 30-11-01 12:51

Hejsa,

Man kan købe dvs. rammer med lærrede hos Harald Nyborg.
http://www.harald-nyborg.dk/
De er ikke særlig dyre.

Venlig hilsen
Stig Knudsen
www.7ways.dk

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 01-12-01 07:48

Fri, 30 Nov 2001 12:51:03 +0100, skrev "7ways" <7ways@7ways.dk> :

>Man kan købe dvs. rammer med lærrede hos Harald Nyborg.
>http://www.harald-nyborg.dk/
>De er ikke særlig dyre.

Ja, og de er ganske udmærkede og jeg bruger dem også selv.
Men hvis du vil lave malerier i specielle mål - bl.a. meget store
malerier eller malerier med "anderledes" mål (f.eks. kvadratiske eller
aflange), så må du på den selv og fremstille dine egne rammer.

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Emil

Dato : 15-07-01 00:09

On Mon, 28 May 2001, kautaq wrote:

>Jeg har købt en ramme i samlesæt (40 x 60) med lærred.
>Nu er det så at dette lærred skal fastgøres på rammen
>og jeg gider ikke gøre det forkert.
>
>Hvordan skal det gøres?

Nu har du jo nok fået ordnet tingene. Men jeg vil nu alligevel
anbefale dig at låne bogen "Akrylmaling" af Wendy Clouse (fra
1991) på biblo.
Den fortæller meget om både det praktiske og om grundlæggende
teknikker; en rigtig god begynderbog.

m.v.h. Emil

Fra : kautaq

Dato : 15-07-01 22:06

Emil wrote:

> Nu har du jo nok fået ordnet tingene.

Det har jeg nu ikke fået taget mig sammen til

> [...]
> 1991) på biblo.
> Den fortæller meget om både det praktiske og om grundlæggende

Hvis den stadig er i handlen, så køber jeg den i løbet
af ugen. Tak for oplysningen.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : max

Dato : 16-07-01 03:09

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4a9aa3ac3dkautaq@post2.tele.dk...

> Det har jeg nu ikke fået taget mig sammen til

Det er måske inspirationen der mangler *teatralsk suk*

> Hvis den stadig er i handlen, så køber jeg den i løbet
> af ugen. Tak for oplysningen.

Her sker jo ikke meget i denne ng - Så håber du holder os orienteret
mht. om du får fat i bogen og naturligvis er vi spændt på at høre om
lærredet en dag blir fint. Så har jeg måske et godt tip til hvilken
pensel du kan bruge..
mvh max
kunst sitet åbner snart

Fra : kautaq

Dato : 17-07-01 21:40

max wrote:

> Det er måske inspirationen der mangler *teatralsk suk*

Hej Max
Nu ikke så spydig. Jeg har rigeligt at gøre med at
komponere, skrive tekster, tyde gamle myter og sagn
og passe mit arbejde.

> [...]
> mht. om du får fat i bogen og naturligvis er vi spændt på at høre om
> lærredet en dag blir fint. Så har jeg måske et godt tip til hvilken

Jeg har købt en lille håndbog der hedder:
'Akryl malerens 100 bedste tips' af Judy Martin. 88 kr.
Den ser okay ud. Masser af tips, ja selv gode råd hvis
man vil gøre det hele lidt billigere.

PS. Jeg har pensler.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : max

Dato : 18-07-01 11:33

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4a9ba8e78bkautaq@post2.tele.dk...

> Hej Max
> Nu ikke så spydig. Jeg har rigeligt at gøre med at
> komponere, skrive tekster, tyde gamle myter og sagn
> og passe mit arbejde.

Jamen det ska' du da.. Det lyder ikke som om du har formået at kombinere
dine passioner med dit arbejde *noget i øjet* er dine kompositioner og
texter da så dårlige, du må hellere se at få spændt det lærred op, måske
er det der talentet sidder. "Gamle sagn og myter" forskede Asger Jorn
osse i, har du læst hans bøger.?

> Jeg har købt en lille håndbog der hedder:
> 'Akryl malerens 100 bedste tips' af Judy Martin. 88 kr.
> Den ser okay ud. Masser af tips, ja selv gode råd hvis
> man vil gøre det hele lidt billigere.

Hvordan køber du bøger - En pige kan se ok ud, en bog skal helst læses,
men det er bare min egen mening.

> PS. Jeg har pensler.

Det er fint, og du har mere end en det er perfekt... HVA VENTER DU
PÅ..!!

Fra : kautaq

Dato : 21-07-01 20:28

max wrote:

> Det er fint, og du har mere end en det er perfekt... HVA VENTER DU
> PÅ..!!

Du behøver vel ikke at råbe!
Hvad har du selv gang i?
I øvrigt Max, du ved jo ikke hvordan man fastgør et lærred til
rammen, så her er hvordan man gør:

1) Rammen samles og lærredet klippes til.
2) Slå hæfteklammer eller søm i en langside ad gangen.
3) Hæft alle 4 sider, inden hjørnerne foldes.

Kilde: Akryl malerens 100 bedste tips. Judy Martin.
Gyldendal.

I al venskabelighed og med lyst til det kreative arbejde.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Rene Jensen

Dato : 26-11-01 23:16

ad 2)

Nej, man starter med at sætte én hæfteklamme (køb en god hæfteklammepistol -
den er uundværlig) i midten af den ene blindramme. Fold lærredet over den
modstående blindramme. Stram lærredet let - enten med fingrene eller en
opspændingstang - pas på, hvis man spænder for hårdt op, kan man risikere, at
lærredet revner, når det arbejder pga. svingede luftfugtighed. Sæt dernæst en
hæfteklamme i på midten. Gentag proceduren for de to andre modstående sider.
Nu sidder der en klamme midt på alle rammens fire sider. Dernæst arbejder man
sig fra midten og udefter, idet man strammer lærredet let og sætter klammer i
et stykke ad gangen (ca. 3 cm. mellem klammerne). Dette gøres på følgende måde:
Fastgør et stykke på ca. en sjettedel af blindrammens længde på hver side af
den enlige klamme. Gentag proceduren på først den modstående side og dernæst på
de to andre sider. Bliv ved, indtil hjørnerne nås. At man arbejder fra midten
og udefter samt sørger for at "krydsspænde" (ligesom når man skifter hjul
skulle være den bedste måde til at sikre, at lærredet bliver glat og at rammen
ikke vrider sig.
Skær overskydende lærred af med en hobbykniv, et voila!.

Mvh Camilla
www.ArtCamilla.dk

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Kilde: Akryl malerens 100 bedste tips. Judy Martin.
> Gyldendal.
>
> I al venskabelighed og med lyst til det kreative arbejde.

Posted from 0xc3d7616c.mrgnxr2.ras.tele.dk [195.215.97.108]

Fra : kautaq

Dato : 01-12-01 20:52

Rene Jensen wrote:

> ikke vrider sig.
> Skær overskydende lærred af med en hobbykniv, et voila!.

Sådan!
Tak for det, Camilla. Det lyder yderst fornuftigt.

De bedste...

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 18-07-01 19:17

Tue, 17 Jul 2001 22:39:38 +0200, skrev kautaq <kautaq@post2.tele.dk> :

>Jeg har købt en lille håndbog der hedder:
>'Akryl malerens 100 bedste tips' af Judy Martin. 88 kr.
>Den ser okay ud. Masser af tips, ja selv gode råd hvis
>man vil gøre det hele lidt billigere.

Den er sikkert god !!
Jeg har selv Akvarelmalerens 100 bedste tips (i samme serie) og den er
bare alletiders og giver svar på stort set alt hvad der er værd at
vide om akvarelmaleri uden for meget udenomssnak !!
Jeg har efterhånden det indtryk, at mange andre fagbøger om tegning &
maling ofte er en selvpromovering af forfatteren / kunstneren !!??

--
Gitte Sørensen gitte@superbruger.dk

Besøg Gitte's Galleri - tegninger & akvareller
http://home.worldonline.dk/~cgsorens/galleri/galleri.htm

Fra : kautaq

Dato : 21-07-01 20:32

Gitte Sørensen wrote:

> Jeg har efterhånden det indtryk, at mange andre fagbøger om tegning &
> maling ofte er en selvpromovering af forfatteren / kunstneren !!??

Det tror jeg på.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq