MS Windows
briani 27239
Problemer med .rar filer
Fra : Morten Islin

Dato : 27-04-05 20:23

Hej NG..

Har lige hentet en masse .rar filer som skal pakkes ud, men når jeg prøver
at pakke filerne ud så får jeg en besked om at det kun er fat NTFS der
understøtter filer over 4 Gb.

Jeg bruger Windows XP og bruger fat 32...

Hvad kan jeg gøre ved det ? jeg vil helst undgå at konvertere til fat
NTFS...

Mvh Morten

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-04-05 20:32

Morten Islin skrev:
> Jeg bruger Windows XP og bruger fat 32...
>
> Hvad kan jeg gøre ved det ? jeg vil helst undgå at konvertere til fat
> NTFS...

Intet ... Du er nødt til at konvertere til NTFS hvis du vil have din
fil pakket ud.
Hvad har du imod NTFS ?

Konverteringen foretages for øvrigt nemt og smertefrit med CONVERT
kommandoen og alle dine data bibeholdes.
--
Peter J

Fra : Morten Islin

Dato : 27-04-05 20:50

Grunden til at jeg ikke ville konvertere til NTFS er at jeg troede at alt
min data gik tabt, hvordan bruges denne kommando.. ? og er du sikker på at
det ikke har nogen indflydelse på mit windows, eller på andre data på min
maskine.. ?

mvh Morten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-04-05 21:11

Morten Islin wrote:
> [...]
> alt min data gik tabt, hvordan bruges denne kommando.. ? og er du
> sikker på at det ikke har nogen indflydelse på mit windows, eller på

Nej - ingen data vil gå tabt - alt skulle gerne virke som før.

Eneste problem er hvis en Windows 98 skal læse drevene - men det går jeg
ikke ud fra, at der er ?

Ved en kommandoprompt skriver du blot:

convert x: /fs:ntfs

hvor x: er drevbogstavet på det drev, der skal konverteres.

Hvis du gør det med dit Windows-drev, så booter den lige en gang undervejs -
men med alle andre drev, så gør den det bare.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Henning

Dato : 27-04-05 21:09

On Wed, 27 Apr 2005 21:50:27 +0200, "Morten Islin" <m.islin@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>det ikke har nogen indflydelse på mit windows, eller på andre data på min

Start - Kør - cmd. I dos-vinduet skriver du convert /? og får en
komplet forklaring.
Det er korrekt, du ikke mister data, men du kan ikke konvertere
tilbage til fat32 igen.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-04-05 22:16

Henning wrote:
> Det er korrekt, du ikke mister data, men du kan ikke konvertere
> tilbage til fat32 igen.

Man kan godt konvertere tilbage, men det kræver så et program, som f.x.
Partition Magic eller lignende, da XP ganske rigtigt ikke selv kan
konvertere modsatte vej.

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-04-05 21:37

Morten Islin skrev:
> og er du sikker på at
> det ikke har nogen indflydelse på mit windows, eller på andre data på min
> maskine.. ?

Helt sikker, har gjort det masser af gange og nogle
mærkevarer PC'er kommer preloadede med system på
en FAT32 partition og konverteres så automatisk til NTFS
under 1. opstart med samme CONVERT kommando.
Bare lidt uddybning herfra - metoden har du fået beskrevet ... :)
--
Peter J

Fra : Mads

Dato : 27-04-05 21:47

wrote:

> [...]
>det ikke har nogen indflydelse på mit windows, eller på andre data på min

Jeps, du kan roligt konvertere til NTFS. Jeg har selv gjort det
på et par af mine drev for nogen uger siden og det gik helt
smertefrit. Jeg har nu 2 NTFS drev og et enkelt lille FAT32 drev
da jeg deler filer på mit netværk med en gammel Windows 98
maskine. Og du mister ingen filer eller andet ved at konvertere.
Bagefter kan du overhovedet ikke se forskel, undtagen ved
det at du nu kan pakke de store filer ud.

mvh Mads

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-04-05 21:50

Mads skrev:

>Jeg har nu 2 NTFS drev og et enkelt lille FAT32 drev
>da jeg deler filer på mit netværk med en gammel Windows 98
>maskine.

Hvis du deler filer på et netværk, så er det fuldstændig
ligegyldigt om der bruges fat/fat 32 eller ntfs.
--
Knud

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-04-05 22:12

Mads wrote:
> smertefrit. Jeg har nu 2 NTFS drev og et enkelt lille FAT32 drev
> da jeg deler filer på mit netværk med en gammel Windows 98
> maskine. Og du mister ingen filer eller andet ved at konvertere.

Det er XP-maskinen, der sender data til 98-maskinen - så du burde ikke have
problemer med at læse på et NTFS-drev fra 98-maskinen.

Fra : Mads

Dato : 28-04-05 00:02

On Wed, 27 Apr 2005 23:12:09 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>Det er XP-maskinen, der sender data til 98-maskinen - så du burde ikke have
>problemer med at læse på et NTFS-drev fra 98-maskinen.

Måske ikke, men fortæl lige det til den gamle Win98 maskine
for den nægter altså at se de delte mapper der ligger på mine
NTFS drev. En blærbar med XP på et FAT32 drev kan dog
sagtens se de samme mapper. Jeg ved ikke hvorfor.

mvh Mads

Fra : Poul Erik

Dato : 28-04-05 09:34

On Thu, 28 Apr 2005 01:02:18 +0200, Mads <DeathTo@llSpammers.com>
wrote:

> [...]
>NTFS drev. En blærbar med XP på et FAT32 drev kan dog
>sagtens se de samme mapper. Jeg ved ikke hvorfor.

Så er der altså noget galt hos dig.

Jeg har et netværk med 3 PC'er. En Win98 (FAT32), en Win ME (FAT32) og
en Win XP (NTFS).
XP PC'en har læse og skrive rettigheder på alle PC'er. De 2 andre har
læse og skrive rettigheder hos hinanden, men kun læse rettigheder på
Win XP maksinen. Uanset dette kan de alle se drevene hos hinanden.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 11:38

Hej NG.

Tak for hjælpen, har fået lortet konverteret nu...

--
Med Venlig hilsen Morten Islin

Erstat (a) med @ i min mail, så virker den...

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 10:25

Hey NG..

Tak for svarene, jeg vil igang med at konvetere alle mine drev. tak for
hjælpen..