Desperat - godnat-problemer!
Fra : Mette Sabram

Dato : 28-05-01 21:33

Ja, jeg gjorde jo det,jeg mente var det rette for min datter, da jeg
tog hende ind i sengen i 3 ugers alderen, altid ammede hende i søvn og
sov tæt sammen med hende. Men nu!!!

Jeg holdt op med amningen da hun var 19 mdr, hvilket gik fint, men hun
sover stadig i min seng (vi bor i mine forældres soveværelse, der er
ingen anden løsning) og hun *skal* have mig ved siden af sig for at
kunne falde i søvn. Behøver jeg at sige, at det tager over 1 time for
hende at falde i søvn fra jeg går ind med hende, til hun sover?
Jeg er ved at blive desperat efter en aften!

Hun er 2 år, 2 måneder og jeg mener, at det er på tide, at hun kan
lægges ind klokken 19.30, hygge med mor i et kvarters tid, lades alene
og sove klokken 20.00 senest. Er dette helt hen i skoven og
urealistisk?

Jeg føler jeg har prøvet alt! Men selv efter en hel time, hvor hun
ligger og hygger, sutter på sutten, vender og drejer sig, står hun
alligevel ud af sengen, hvis jeg går ud af værelset.
Jeg har prøvet med det søde, med det faste, med sove-tricket, med at
side ved siden af hende, ved at holde hende fast, ved at gå, ved at
blive, ved at synge, rime, ved at være stille osv....Og hun ligger
stadig og flagrer med sine ben og sparker og sætter sutterne på tæerne
og snakker og vil have noget at DRIKKE!
SUK!
Jeg er så træt, når jeg har brugt en time+ på at lægge hende i seng.
Der var engang, hvor hun kom ind klokken 20.00 og sov et kvarter
efter. Hvis hun kommer i seng klokken 20, sover hun klokken 21.10,
hvis hun kommer ind 20.30, sover hun 21.30....
HUn sover kun 1 time i dagplejen og leger meget og bruger energi.
Klokken 19 er kun træt og vil hygge i sengen, men så kommer hun over
det døde punkt...hun står op af sig selv klokken 06.30 senest!

Jeg er færdig!!

Er der nogle, der har et godt råd til, hvordan jeg får hende til at
1) Sove klokken 20.00
2) Falde i søvn selv, efter lidt hygge med mor inde i sengen?

Tak for alle jeres gode råd:)!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-05-01 21:43

"Mette Sabram" <mette@sabram.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lægges ind klokken 19.30, hygge med mor i et kvarters tid, lades alene
> og sove klokken 20.00 senest. Er dette helt hen i skoven og

Mon ikke det er på tide, at hun ikke sover i børnehaven/vuggestuen mere?

Hun lyder nærmest, som om hun kunne køre dagen igennem i ét stræk.
Er det en mulighed?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 28-05-01 21:58

Hej

On 28 May 2001 13:33:18 -0700, mette@sabram.dk (Mette Sabram) wrote:

>HUn sover kun 1 time i dagplejen og leger meget og bruger energi.
>Klokken 19 er kun træt og vil hygge i sengen, men så kommer hun over
>det døde punkt...hun står op af sig selv klokken 06.30 senest!

Skal det forstås at hun lægge sig og slapper af kl 19, jeg havde
nemlig det problem når mine kom hjem skulle de holdes igang indtil
senge tid for bare 5 min slap af på sofaen og der røg min nattesøvn
så hvis hun gør det så få hende igang med noget andet så hun er
træt når hun skal sove.

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-05-01 22:16

"Mette Sabram" <mette@sabram.dk> wrote in message
> Ja, jeg gjorde jo det,jeg mente var det rette for min datter, da jeg
> tog hende ind i sengen i 3 ugers alderen, altid ammede hende i søvn og
> sov tæt sammen med hende. Men nu!!!

hvilket også er helt fint hvis du spørger mig.... personligt gjorde jeg
det også... men da amningen aftog ( desværre alt for tidligt) blev han
puttet i sin egen seng bagefter...

> Jeg holdt op med amningen da hun var 19 mdr, hvilket gik fint, men hun
> sover stadig i min seng (vi bor i mine forældres soveværelse, der er
> ingen anden løsning)

heller ikke en lille seng til hende som er _hendes_? eller en madras på
gulvet?
har hun i det mindste sin egen dyne?

> [...]
> hende at falde i søvn fra jeg går ind med hende, til hun sover?
> Jeg er ved at blive desperat efter en aften!

jeg er ked af at sige det.... en dag vil du savne det

> [...]
> lægges ind klokken 19.30, hygge med mor i et kvarters tid, lades alene
> og sove klokken 20.00 senest. Er dette helt hen i skoven og

sådan som jeg opfatter hendes rytme så JA......

> [...]
> blive, ved at synge, rime, ved at være stille osv....Og hun ligger
> stadig og flagrer med sine ben og sparker og sætter sutterne på tæerne

har du prøvet et helt fast ritual i en periode??? hvor der simpelthen er
fastlagt at først gør vi sådan.. så gør vi sådan... så gør vi sådan og
SÅ skal vi i seng....?? gerne nogle lidt hyggelige ting som hun nyder...
feks at børste tænder på bamsen.. eller synge den samme sang....hver
aften... og her snakker jeg over en længere periode??

> [...]
> Klokken 19 er kun træt og vil hygge i sengen, men så kommer hun over
> det døde punkt...hun står op af sig selv klokken 06.30 senest!

er du sikker på at hun bare ikke er træt nok endnu når klokken er 20?
hvornår står i op om morgenen og passer det i forhold til hvornår i skal
ud af døren?
har du prøvet at trække den til kl 21? eller 21.30? hvis ja står hun så
tilsvarende senere op?
hvad jeg ikke helt forstår er hvorfor hun _skal_være i seng og sove kl
20??
som jeg opfatter det lidt, er hun bompet når kl er 19.... så bliver hun
vel nærmest "overtræt" og vil ikke overgive sig før kl 21-21.30?

> Jeg er færdig!!

kan jeg godt forstå....

> Er der nogle, der har et godt råd til, hvordan jeg får hende til at
> 1) Sove klokken 20.00

jeg mener det er tvivlsomt at det kan lade sig gøre... måske hvis i
dropper hendes middagslur.... men mit bud er simpelthen at du putter
hende senere i seng... hun er jo tilsyneladende ikke "sovetræt".. men
nusse/hyggetræt..... efter en lang dag væk fra mor er det da også noget
af det mest hyggelige....

> 2) Falde i søvn selv, efter lidt hygge med mor inde i sengen?

kommer af sig selv når hende soverytme er tilpasset hendes behov.....

> Tak for alle jeres gode råd:)!

uh... jamen velbekomme.....der kommer lige lidt flere.... opstilt i
orden...

1: indføre faste godnat ritualer i begge kan leve med
2: rykke sengetiden til et senere tidspunkt, hvor hun er "sove"træt....
3: ligge den primære nussetid uden for sengen, så hun ikke længere
forbinder sengen som hyggenusse sted.. men som et sovested....
4: når du har sagt godnat så _gå_!! og kom _kun_ tilbage hvis det er for
at understrege at det altså betyder GODNAT.... så hun altså ikke
manipulerer dig til at putte igen...

det var lige mit besyv
--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : Mette Sabram

Dato : 29-05-01 07:53

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in message news:<%ezQ6.8765$rB3.768817@news010.worldonline.dk>...

> heller ikke en lille seng til hende som er _hendes_? eller en madras på
> gulvet?
> har hun i det mindste sin egen dyne?

Ja, naturligvis! Soveværelset er meget lille, og mine forældre sover i
kontoret på to madrasser der er skubbet sammen til en dobbeltseng (kan
du sige bolignød?) - jeg har forsøgt at overtale min mor til at deres
seng kommer ind i kontoret, så min datter og jeg kan få en madras hver
til soveværelset, men det vil hun ikke! UGH!)

> jeg er ked af at sige det.... en dag vil du savne det

Det tror jeg faktisk ikke, Sabina. Jeg har fået nok. Ligesom jeg
pludselig fik NOK af amning efter 19 mdr, og det har jeg aldrig
savnet. Jeg vil heller ikke savne at kæmpe en time eller mere for at
få hende til at sove...
Det har varet længe nok!

> [...]
> feks at børste tænder på bamsen.. eller synge den samme sang....hver
> aften... og her snakker jeg over en længere periode??

Jeg har forsøgt, men fordi vi bor hos mine forældre, bliver vi nødt
til at være flexible, og det er ikke altid jeg kan få gennemført
rutinen (slukke fjernsyn f.eks, eller have ro til at læse bøger/hygge
i stuen). 1 aften om ugen er jeg til kor, og mine forældre vil ikke
lægge hende før 21.00, så der ryger rutinen....*suk*..

Istedet har vi en minirutine i soveværelset: drikke, læse, synge,
aftenbøn, sove.

> er du sikker på at hun bare ikke er træt nok endnu når klokken er 20?
> hvornår står i op om morgenen og passer det i forhold til hvornår i skal
> ud af døren?

Hun står senest op klokken 06.30 - ofte kl. 6.00!! Så det hedder sent
i seng, tidligt op, 1 times middagssøvn, og så er man sur og træt...

> har du prøvet at trække den til kl 21? eller 21.30? hvis ja står hun så
> tilsvarende senere op?

Hvis jeg lægger hende klokken 21.30 (som forleden) sover hun 22.30. Og
så er jeg færdig! Og uanset det sene tidspunkt står hun op ved 6-tiden
alligevel...

> hvad jeg ikke helt forstår er hvorfor hun _skal_være i seng og sove kl
> 20??

Jeg er studerende, og har brug for mine aftener til 1) at læse 2) have
voksentid. Det har taget mig lidt tid at komme over skyldfølelsen over
at have brug for en børnefri aften, men det må jeg lægge på hylden.

>hun er jo tilsyneladende ikke "sovetræt".. men
> nusse/hyggetræt..... efter en lang dag væk fra mor er det da også noget
> af det mest hyggelige....

Jeg er helt enig, men hun bliver jo træt næste dag, fordi hun er i
søvn underskud. HVis jeg trak den så sent som hun ville kunne holde
sig vågen, ville hun sove klokken 23.00 - og op klokken 6!

> 1: indføre faste godnat ritualer i begge kan leve med

Det vil jeg forsøge

> 2: rykke sengetiden til et senere tidspunkt, hvor hun er "sove"træt....

Jeg har faktisk prøvet helt frem til 22.00, og det tager stadig en
time!:)

> 3: ligge den primære nussetid uden for sengen, så hun ikke længere
> forbinder sengen som hyggenusse sted.. men som et sovested....

God ide!

> 4: når du har sagt godnat så _gå_!! og kom _kun_ tilbage hvis det er for
> at understrege at det altså betyder GODNAT.... så hun altså ikke
> manipulerer dig til at putte igen...

Jeg vil forsøge!:)

> det var lige mit besyv

Tusind tak:)!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-05-01 18:39

> [...]
> seng kommer ind i kontoret, så min datter og jeg kan få en madras hver
> til soveværelset, men det vil hun ikke! UGH!)

hvad med at bytte værelse med dem??
hvorfor siger hun nej? jeg går ud fra at du har forklaret hende
situationen om at du er nødt til at have din datter ind i andre baner
ellers går du amok?

> [...]
> pludselig fik NOK af amning efter 19 mdr, og det har jeg aldrig
> savnet. Jeg vil heller ikke savne at kæmpe en time eller mere for at

jeg snaker ikke så meget om det at bruge en time på det... men det at
have den hygge situation med hende.... min søn er nu 7 år og har længe
kun ville have et godnatkys når han kom i seng.... det er også ok... men
jeg frygter den dag han nægter at kysse mig farvel i skolen
det man savner er nærheden og intimiteten med ungerne når de bliver
større.... og tro mi.. det tror jeg også du kommer til...

> [...]
> lægge hende før 21.00, så der ryger rutinen....*suk*..

> Istedet har vi en minirutine i soveværelset: drikke, læse, synge,

er det for meget forlangt at bede dig beskrive de ritualer?? osm de vil
foregå på en typisk aften?
jeg kan godt se det er svært at gøre det når man skal tage hensyn til
andre.... men jeg mener nu ikke det bør være nødvendigt at slukke
fjernsynet... det primære er jo at du koncentrerer dig om hende... det
kan i også gøre i køkkenet eller i en stol i hjørnet... eller i en
sækkestol på gulvet i soveværelset feks?
kan du ikke holde en eller to ugers "fri" fra dit korsyngeri?? til at
køre en rutine ind... så tor jeg nemlig ikke det er et problem at dine
forældre ikke holder rutinen... så længe hun ved at når det er dig der
putter hende foregår det på denne måde, lærer hun hurtigt at det er
noget andet med andre... uden at du får problemer senere...

> Hun står senest op klokken 06.30 - ofte kl. 6.00!! Så det hedder sent
> i seng, tidligt op, 1 times middagssøvn, og så er man sur og træt...

sæfølig er man det... men er man også det når det er sket på samme måde
i en uge?? eller regulerer hendes sovemønster sig efter et par dage??

> Hvis jeg lægger hende klokken 21.30 (som forleden) sover hun 22.30. Og
> så er jeg færdig! Og uanset det sene tidspunkt står hun op ved 6-tiden
> alligevel...

igen vil jeg lige spørge om hun også gør det når hun har fulgt et andet
mønster en tid?
man kan jo ikke forvente at knipse med fingrene og så har barnet en ny
rytme... den slags tager tid....

> Jeg er studerende, og har brug for mine aftener til 1) at læse 2) have
> voksentid. Det har taget mig lidt tid at komme over skyldfølelsen over
> at have brug for en børnefri aften, men det må jeg lægge på hylden.

kan du ikke få dine forældre til at aflaste en smule når du skal læse??
jeg kan godt forstå dit behov for voksen tid, og jeg siger ikke du skal
undvære det... men det nytter jo ikke noget at du gennemtrumfer noget
som ikke fungerer for hende... eller for dig.. vel?

> Jeg er helt enig, men hun bliver jo træt næste dag, fordi hun er i
> søvn underskud. HVis jeg trak den så sent som hun ville kunne holde
> sig vågen, ville hun sove klokken 23.00 - og op klokken 6!

også hvis du gjorde det hver dag??? jeg er ret sikker på at hendes
søvnmønster vil regulere sig ind efter hvornår hun bliver puttet i løbet
af nogle dage... så må man bide i det sure æble og tage de dages muggen
og sure miner med......

> Det vil jeg forsøge

eller bare udvide de ritualer i har?

> Jeg har faktisk prøvet helt frem til 22.00, og det tager stadig en
> time!:)

det mener jeg nu også vil regulere sig når hun finde sin nye rytme....

> God ide!

det har hjulpet her.... problemet er mange gange at børnene ser sengen
som et sted hvor man leger og hygger... hvorfor faan skal man dog gøre
sådan noget kedeligt noget som at sove når man kan hygge med mor i
stedet??

> Jeg vil forsøge!:)

det bliver en hård kamp den første tid... men det er det værd..... hun
vil stadig kalde på dig fra tid til anden men du må være stærk og kun gå
ind og sige godnat.. og _mene_ det.. hvis du her i starten giver efter
kan det hele jo falde til jorden.... det er dig der skal indføre det
her.... hvad andre gør har ingen betydning som sådan... det er hvad du
gør der er altafgørende...

> Tusind tak:)!

velbekom dig da

Fra : bo nielsen

Dato : 28-05-01 22:52

Hej Mette,
Jeg tror at jeg ville prøve at lave sengen til et sovested og ikke et
hyggested. Her er et forslag toil en ændret rutine, men det bliver jo altså
først rutine efter mange aftener.
1) Når klokken er 19.15 fortæller du at nu er det snart sovetid, at hun skal
lege færdig og rydde lidt op.
2) Kl. 19.30 tager hun nattøj på og børster tænder, tisser af, osv.
3) Så sætter i jer i SOFAEN med en bog, en bamse og sutten, fortæl at efter
bogen er det sovetid.
4) Snak lidt om dagen idag og hvad der venter imorgen.
5) Læs bogen.
6) læg barnet i seng med en bamse eller dukke og bogen, ikke flere ting det
opfordrer til leg, Sig godnat og gå ud af rummet.
Jeg tror det er lettere for barnet at forstå at det skal blive liggende,
hvis du forlader rummet.
NU KOMMER DET HÅRDE OG SVÆRESTE:
7) hver gang hun står op lægger du hende igen med de samme ord," godnat, du
skal sove nu, vi skal lege og hygge imorgen, når du har sovet". Det hjælper
ikke at blive vred og skælde ud, så bliver hun ked af det og du skal til at
trøste og så har hun fået opmærksomhed på det.

Jeg tror at hvis Du virkelig er opsat på at sådan skal det fungere, vil hun
hurtigt og nemt acceptere det. Men husk at være meget koncekvent, ikke
springe over en eneste gang og lad hende blive oppe før hun har lært det,
det vil sige om cirka 3 måneder.
Det hårde træk tager nok kun 14 dage, men det er meget nemt at falde tilbage
til det gamle. I starten er det nok også en god ide at stoppe med at hygge
om morgenen i sengen, altså må du stå op også søndag, men kun i de første
par uger. Det er hårdt nu, men meget nemmere om to måneder når ungen selv
går i seng.

Du er velkommen til at skubbe tidspunktet for start også fra dag til dag,
men ikke hvor lang tid i bruger på det enkelte, altså hold en tidsplan på
mellem 45 minutter og en time, når hun har fundet rytmen, kan den sagtens
kortes ned enkelte dage, men min oplevelse af hvordan min datter har det så
passer det hende fint at have mig i ca. ½ time inden sengetid, hvor
fjersynet er slukket og jeg koncentrerer mig om hende.
Jeg kan kun sige at hvis du vælger at prøve det, skal du i hvertfald holde i
14 dage, ellers bliver det meget længere tid du skal bruge næste gang.

Det kunne måske også hjælpe med en madras på gulvet eller en kommodeskuffe
til at trække ud fra under sengen, hvor hun kunne sove, så hun ikke var så
bundet af at sove med dig. Måske er der plads til en køjeseng hvor du sover
nederst og hun øverst?

Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : John Witt

Dato : 03-06-01 10:21

On Mon, 28 May 2001 23:51:36 +0200, "bo nielsen" <ninahald@anarki.dk>
wrote:

>5) Læs bogen.

Vi bruger hver dag: "Vi hygger med GONATHISTORIER".
Den bliver udgivet af Egmont Litas - Køge, hvis du vil prøve at finde
den.
Der er 142 sider med én historie på hver dobbeltside med et lille og
et stort billed til hver historie.
Hver historie tager 3-5 min at læse, og vi læser FAST 2 historier hver
dag, bagefter får hun et lille tår vand og vi siger godnat og krammer
og kysser. Så er er hun afslappet og falder gerne hurtigt i søvn.
Vi har læst hele bogen flere gange nu, men hun er også tryg ved, og
glad for, at høre historier igen hun har hørt tidligere.

Venligst,
John

Fra : Marianne Høyen

Dato : 29-05-01 17:33

Hej Mette

Hvad ville der ske, hvis du forlod hjemmet og en anden (far?) skulle putte ?
Du kan jo gå i biffen eller på møntvask eller hvad ved jeg, bare vær væk,
når hun skal sove. Flere har erfaret, at så er der pludselig ingen problemer
med at sove ind selv. Skal der en uge til, ja så skal der det.

Marianne

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 02-06-01 21:14

Jeg vil tilslutte mig Nina Hald /Bo Nielsens forslag, hvilket er også stort
set det vi gjorde med vores datter. Men lad hende vide du er i nærheden. Vi
synger for vores datter, mens vi rydder op i køkkenet efter aftensmaden. På
den måde sover hun som regel, når oprydningen er færdig. Standhaftigheden er
det aller vigtigste. Man kan godt føle sig som den dumme mor, men tanken om
et par barnefri timer inden man selv skal i seng er lokkende. Vis hende, at
du er den stærke, der bestemmer ved at ignorerer hendes charmeoffensiv, men
trøst, hvis hun er ulykkelig. Der er forskel på stædighed og at være
ulykkelig. Synet/lyden af en grædende pige er da grim, men tanken om aftenen
forude gjorde, at vi "stod det igennem".

Held og lykke fra Sifs mor