MS Windows
briani 27239
Skrivebeskyttelse af mapper?
Fra : JS

Dato : 22-04-05 09:58

Jeg har en mappe som jeg gerne vil ha at man ikke kan slette eller fjerne
indhold fra. Det eneste som må være tilladt er at kopiere fra mappen. Lidt
ligesom hvis det var en CD-ROM.

Ønsker man at slette denne mappe skal man skrive et password.

Er dette muligt?

Mvh
Johs

Fra : Jan Bendixen

Dato : 22-04-05 10:39

> [...]
> ligesom hvis det var en CD-ROM.
>
> Ønsker man at slette denne mappe skal man skrive et password.

Tja! Hvilken windows version har du?

I Windows XP pro kan du sætte rettigheder op for den
enkelte bruger. F.eks. sådan at du har fuld adgang og alle
andre (administrator undtaget) kun har læseadgang.

Hvis du har xp pro, så prøv at google lidt tilbage i
gruppen og søg på "password +mapper", det er samme
sted rettigheder til kun læseadgang sættes.

Mvh
Jan

Fra : Henrik

Dato : 22-04-05 11:58

Jan Bendixen wrote:

> [...]
> gruppen og søg på "password +mapper", det er samme
> sted rettigheder til kun læseadgang sættes.

Et tillægsspørgsmål til denne tråd.
Er Windows 2000 server et flerbrugersystem? Kan man på tilsvarende vis
angive filrettigheder?

/henrik

Fra : jda^fx

Dato : 22-04-05 12:40

On Fri, 22 Apr 2005 12:57:36 +0200, Henrik wrote:

> Et tillægsspørgsmål til denne tråd.
> Er Windows 2000 server et flerbrugersystem? Kan man på tilsvarende vis
> angive filrettigheder?
>
> /henrik

w2k server er så absolut et multibruger system. Her kan du jo sætte
massevis af brugere op i Active Directory og give dem rettigheder til de
forskellige shares på et meget detaljeret niveau. På samme måde som du kan
styre klienter der logger på et domæne og får valideret både maskinen og
den bruger der logger på.
--
jda^fx

Fra : Henrik

Dato : 22-04-05 13:04

jda^fx wrote:

> [...]
> styre klienter der logger på et domæne og får valideret både maskinen og

Ja, ok. Men jeg tænkte også på filniveauet. Mig bekendt begyndte Windows
først med ægte multibruger system ved xp-versionen. Jeg kender intet til
server-software, men er det ikke filsystemet ntfs og ikke fatxx, som er
flerbrugersystem?

Fra : jda^fx

Dato : 22-04-05 13:42

On Fri, 22 Apr 2005 14:04:16 +0200, Henrik wrote:

> Ja, ok. Men jeg tænkte også på filniveauet. Mig bekendt begyndte Windows
> først med ægte multibruger system ved xp-versionen.
Nej det kom før. Og var veludviklet i w2k, eller NT 5 som er dens versions
nr. hvor XP hedder NT 5.1, hvilket betyder at den egentlig bare er en minor
update til w2k i MS terminologi. Allerede med NT 4 server havde man jo
mulighed for ret stor grad af brugerstyring hvis man også havde NT 4
klienter. Men win9x har aldrig haft noget på den konto.

> Jeg kender intet til
> server-software, men er det ikke filsystemet ntfs og ikke fatxx, som er
> flerbrugersystem?
Måske vil det være mere rigtigt at sige at NTFS er en af forudsætningerne.
Men i et w2k server miljø har jeg nu heller aldrig hørt om nogen der har
kørt med FATxx diske på serveren(ne), lige meget hvilke klienter de så har
haft.

--
jda^fx

Fra : Henrik

Dato : 22-04-05 13:54

jda^fx wrote:

> [...]
> kørt med FATxx diske på serveren(ne), lige meget hvilke klienter de så har

ok, så har jeg fået klarhed. windows 2000 server ER alstå flerbrugersystem
med ntfs-filsystem.
Manget tak.
/henrik

Fra : jda^fx

Dato : 22-04-05 14:56

On Fri, 22 Apr 2005 14:54:17 +0200, Henrik wrote:

> ok, så har jeg fået klarhed. windows 2000 server ER alstå flerbrugersystem
> med ntfs-filsystem.
ja nemlig ja
> Manget tak.
det var så lidt

--
jda^fx

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-05 10:50

JS skrev:

> Er dette muligt?

Ja, det er det. Det kan ske på fil-niveau eller på bruger-niveau
(afhængigt af din Windows-version).

Hvilken Windows anvender du?

Fra : JS

Dato : 22-04-05 11:23

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja, det er det. Det kan ske på fil-niveau eller på bruger-niveau
> (afhængigt af din Windows-version).
>
> Hvilken Windows anvender du?

WinXP

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-05 12:02

JS skrev:

> WinXP

Så kan du sætte brugerbegrænsninger på adgangen til filer og drev. Ved
ikke om det kræver XP Pro (policies).

Fra : jda^fx

Dato : 22-04-05 12:43

On 22 Apr 2005 11:01:45 GMT, Jesper G. Poulsen wrote:

> Så kan du sætte brugerbegrænsninger på adgangen til filer og drev. Ved
> ikke om det kræver XP Pro (policies).

Her tror jeg vi endnu en gang render ind i et sted hvor vi må sige
'stakkels' til dem som har XP home. Det kræver ikke nødvendigvis policies,
men netop rettigheder og brugerstyring er et af de steder hvor homer
versionen halter
--
jda^fx

Fra : JS

Dato : 22-04-05 13:06

jda^fx wrote:

> [...]
> 'stakkels' til dem som har XP home. Det kræver ikke nødvendigvis policies,
> men netop rettigheder og brugerstyring er et af de steder hvor homer

Jeg mente XP Pro

Fra : jda^fx

Dato : 22-04-05 13:51

On Fri, 22 Apr 2005 14:06:25 +0200, JS wrote:

> Jeg mente XP Pro

Så start med at slå enkel fildeling fra: Funktioner -> mappeindstillinger
-> vis -> fjern krydset i 'Brug enkel fildeling (anbefales)' Højreklik
derefter på den mappe det drejer sig om og vælg 'deling og sikkerhed' ->
sikkerhed -> her kan du så tilføje eller fjerne de brugere det drejer sig
om, begrænse deres rettigheder til læsning, læsning og kørsel, etc. Husk at
op være opmærksom på, at det kan være lidt farligt helt at fjerne kontoen
Brugere
--
jda^fx