MS Windows
briani 27239
Spyware?
Fra : goofy

Dato : 19-04-05 23:14

Hej NG
Jeg har en mappe liggende under windows som hedder "srchasst"
heri ligge 2 undermapper " chars og mui "
I mappen Chars er der 3 filer med et sjovt lille hoved ude til
venstre.

Jeg har prøvet at " google" og den sagde at det var spyware, og
anbefalede spyhunter, men hverken den eller adaware - spybot
finder den.
Er det spyware?
i så tilfælde kan jeg jo bare slette den, men jeg har bare ikke
oplevet at spyware ligefrem laver mapper.

Er der nogen der kan hjælpe?

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 19-04-05 23:49

Hej goofy, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg har en mappe liggende under windows som hedder "srchasst"
> heri ligge 2 undermapper " chars og mui "

De hører med til Windows XP (i hvert fald XP SP).

> I mappen Chars er der 3 filer med et sjovt lille hoved ude til
> venstre.

Højreklik på dem og se "Egenskaber".

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 19-04-05 23:50

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> (i hvert fald XP SP)

SP2, skulle der selvfølgelig have stået. Jeg går i seng...

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : goofy

Dato : 20-04-05 05:55

Hejsa

> De hører med til Windows XP (i hvert fald XP SP).
Takker for svaret, så er jeg mere rolig

> Højreklik på dem og se "Egenskaber".

Det vil jeg prøve

Steen

Fra : John

Dato : 20-04-05 00:39

"goofy" skrev i en meddelelse

> Jeg har en mappe liggende under windows som hedder "srchasst"
> Er der nogen der kan hjælpe?

Symantec:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/spyware.cwsaddclass.html

CWShredder skulle kunne ondulere den:
http://majorgeeks.com/download.php?det=3019

Mvh John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-04-05 01:06

Hej John, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Symantec:
> http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/spyware.cwsaddclass.html

Jo, men det er en .html/.htm-fil og/eller en .exe-fil med navnet
srchasst. _Folderen_ srchasst er noget, der skal være der, da den
og dens indhold hører med til Windows XP.

Der er mere hos Microsoft om, hvad den folder og dens indhold
bruges til, hvis man er interesseret. Fx
<http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prgg_det_qgtk.asp>

> CWShredder skulle kunne ondulere den:
> http://majorgeeks.com/download.php?det=3019

I så fald skal man dæleme være forsigtig med CWShredder, da
den måske også kan ondulere vitale dele af ens styresystem

Lige netop srchasst-folderen og dens indhold er vist blot noget
søgesystem i XP. Men det er altså en del af Windows XP og bør
være der.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : John

Dato : 20-04-05 11:05

"Rudi Stegen" skrev i en meddelelse

> I så fald skal man dæleme være forsigtig med CWShredder, da
> den måske også kan ondulere vitale dele af ens styresystem

Hehe..det var også sent for mig...:)

En søgning på srchasst hos Symantec dømmer 'CoolWebSearch' spyware, og _dén_
(spywaren) skulle CWShredder kunne ordne.. har ikke hørt om 'ulykker' med
CWShredder :)

Peter Kruse har den udvidede forklaring:
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2596182/

Mvh John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-04-05 18:15

> Hehe..det var også sent for mig...:)

Ja, jeg kender det.

Mit letkøbte joke skyldtes også mest vendingen: "CWShredder skulle
kunne ondulere den," som fremkaldte et billede i hovedet på mig:

Forestil dig en fyr smide en hijack ud ved navn windows.exe

Nogle opdager så, at de faktisk har en folder ved navn windows, hvorfor
de skriver ind, at de har en sådan folder, og der ligger en fandens
masse underlige subfoldere og filer i den.

Og så svaret: "Program-X skulle kunne ondulere den."

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : John

Dato : 20-04-05 18:35

> [...]

> kunne ondulere den," som fremkaldte et billede i hovedet på mig:
>
> Forestil dig en fyr smide en hijack ud ved navn windows.exe

Hehe..tak for reply Rudi, og.. jeg forstår udmærket din pointe! Jeg skriver
jo altid kortfattet, og nogle gange måske også for kortfattet, så tingene
kan misforstås.

Mvh John