Eksekvering af linux-kommandoer via PHP
Fra : Nikolaj Schulz

Dato : 28-05-01 21:16

Jeg har hørt, at det er muligt at eksekvere linux-kommandoer igennem et
PHP-script.
Hvis jeg f.eks. ønsker at eksekvere følgende:

---------
"/usr/sbin/adduser $1"
---------

Hvordan gør jeg det, og er der noget særligt jeg skal være opmærksom på mht.
rettigheder, e.a. - det er ganske nyt for mig det her med
linux-eksekveringer via PHP.

Alternativt kan man eksekvere en fil, som ligger på linuxserveren - i givet
fald, hvordan ?

Mvh. Nikolaj Schulz
schulz@lauritz.dk

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-05-01 21:25

On Mon, 28 May 2001 22:15:33 +0200, "Nikolaj Schulz" <schulz@lauritz.dk>
wrote:

>Hvordan gør jeg det, og er der noget særligt jeg skal være opmærksom på mht.
>rettigheder, e.a. - det er ganske nyt for mig det her med
>linux-eksekveringer via PHP.

Kig på

www.php.net/system
www.php.net/exec

Mvh. / Regards Stefan Bruhn
--
<?$email = unserialize("a:15:{i:0;i:115;i:1;i:116;i:2;i:101;i:3;i:102
;i:4;i:97;i:5;i:110;i:6;i:64;i:7;i:98;i:8;i:114;i:9;i:117;i:10;i:104

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-05-01 21:20

"Nikolaj Schulz" <schulz@lauritz.dk> wrote in message
> Jeg har hørt, at det er muligt at eksekvere linux-kommandoer igennem et
> PHP-script.
Ja, på en linux-maskine i hvert fald... :)

Læs her: http://php.net/manual/en/ref.exec.php

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Anders Johannsen

Dato : 28-05-01 22:29

> Jeg har hørt, at det er muligt at eksekvere linux-kommandoer igennem et
> PHP-script.

Backticks er dine venner...

`rm -rf /`

/A

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 29-05-01 06:39

Anders Johannsen wrote:
> Backticks er dine venner...
>
> `rm -rf /`

Jeg prøvede det hos min lokale udbyder, og nu har webserveren ikke
svaret i flere timer...hvad gør jeg?

--
Jonas

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 29-05-01 11:38

On Tue, 29 May 2001 07:38:53 +0200, Jonas Kongslund wrote:

> Jeg prøvede det hos min lokale udbyder, og nu har webserveren ikke
> svaret i flere timer...hvad gør jeg?

Skifter til windows.

--
Søren O.

There are no stupid questions, only inquisitive idiots

Fra : Jacob Atzen

Dato : 29-05-01 11:22

Jonas Kongslund <jonas@dev.null> writes:

> Jeg prøvede det hos min lokale udbyder, og nu har webserveren ikke
> svaret i flere timer...hvad gør jeg?

Tja, hvis du har gjort præcist som ovenstående så håber du på, at han ikke
har kørt dit script som root, hvis han har sender du en meget
stor undskyldning til din udbyder og håber på han ikke sagsøger dig

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 29-05-01 19:42

Jacob Atzen wrote:
> Tja, hvis du har gjort præcist som ovenstående så håber du på, at han ikke
> har kørt dit script som root, hvis han har sender du en meget
> stor undskyldning til din udbyder og håber på han ikke sagsøger dig

You have been mildly trolled

--
Jonas [som kedede sig i morges]

Fra : Christian Iversen

Dato : 29-05-01 21:25

> You have been mildly trolled

Se DET var humor!! >:-]

--
Regards, Christian Iversen [FIDUSO]

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 29-05-01 22:45

"Christian Iversen" <iversen@it.dk> writes:

> Se DET var humor!! >:-]

Betyder troll trold? Næh. Troll hentyder til fiskning:

:troll: v.,n.

1. [From the Usenet group alt.folklore.urban] To utter a posting
on {Usenet} designed to attract predictable responses or {flame}s;
or, the post itself. Derives from the phrase "trolling for
{newbie}s" which in turn comes from mainstream "trolling", a style
of fishing in which one trails bait through a likely spot hoping
for a bite. The well-constructed troll is a post that induces
lots of newbies and flamers to make themselves look even more
clueless than they already do, while subtly conveying to the more
savvy and experienced that it is in fact a deliberate troll. If
you don't fall for the joke, you get to be in on it. See also
{YHBT}.

2. An individual who chronically trolls in sense 1; regularly
posts specious arguments, flames or personal attacks to a
newsgroup, discussion list, or in email for no other purpose than
to annoy someone or disrupt a discussion. Trolls are recognizable
by the fact that the have no real interest in learning about the
topic at hand - they simply want to utter flame bait. Like the
ugly creatures they are named after, they exhibit no redeeming
characteristics, and as such, they are recognized as a lower form
of life on the net, as in, "Oh, ignore him, he's just a troll."

3. [Berkeley] Computer lab monitor. A popular campus job for CS
students. Duties include helping newbies and ensuring that lab
policies are followed. Probably so-called because it involves
lurking in dark cavelike corners.

Some people claim that the troll (sense 1) is properly a narrower
category than {flame bait}, that a troll is categorized by
containing some assertion that is wrong but not overtly
controversial. See also {Troll-O-Meter}.

:YHBT: // [Usenet: very common] Abbreviation: You Have Been Trolled
(see {troll}, sense 1). Especially used in "YHBT. YHL. HAND.",
which is widely understood to expand to "You Have Been Trolled.
You Have Lost. Have A Nice Day". You are quite likely to see this
if you respond incautiously to a flame-provoking post that was
obviously floated as sucker bait.

(Fra "The New Hackers Dictionary", version 4.2)

--
Jens Axel Søgaard - <http://www.jensaxel.dk> - jensaxel@soegaard.net

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Fra : Jakob Færch

Dato : 30-05-01 11:59

In article <66ejhlsz.fsf@soegaard.net>,
jensaxel@soegaard.net (Jens Axel Søgaard) wrote:

> Betyder troll trold? Næh. Troll hentyder til fiskning:

Det pudsige er, at troll både betyder trold /og/ hentyder til fiskning -
også i usenet-brugen af ordet.

> 1. [...] Derives from the phrase "trolling for
> {newbie}s" which in turn comes from mainstream "trolling", a style
> of fishing in which one trails bait through a likely spot hoping
> for a bite.

Her har vi at gøre med udsagnsordet troll - og der hentydes som du
rigtigt siger til fiskning.

Fra Gyldendals Røde Dansk-Engelsk Ordbog, 11.udg. 2. opl.:
1. troll vb [...] fiske med blink [...]

> 2. An individual who chronically trolls in sense 1;

Her tales der om navneordet troll - som faktisk betyder trold.

Gyldendals lille røde siger:
2. troll sb (myt) trold

> Like the
> ugly creatures they are named after, they exhibit no redeeming
> characteristics, and as such, they are recognized as a lower form
> of life on the net

.... derfor kan en "troll" på usenet sammenlignes med en trold.

/Jakob

PS: Jeg spørger mig selv, om det her måske er en anelse off-topic

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-05-01 14:12

Jakob Færch <tq1en8p001@sneakemail.com> writes:

> PS: Jeg spørger mig selv, om det her måske er en anelse off-topic

Troll

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-05-01 14:14

Jakob Færch <tq1en8p001@sneakemail.com> writes:

> Gyldendals lille røde siger:
> 2. troll sb (myt) trold

> ... derfor kan en "troll" på usenet sammenlignes med en trold.

Hvis det er rigtigt, at "troll" kommer fra "trolling", så burde det
vel nærmere oversættes med "fisker". Med bevares en "trold" kan jo
også lave ballade

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 30-05-01 14:17

On 30 May 2001 15:14:01 +0200, jensaxel@soegaard.net (Jens Axel
Søgaard) wrote:

>Hvis det er rigtigt, at "troll" kommer fra "trolling", så burde det
>vel nærmere oversættes med "fisker".

heraf trawler paa fremmesprog

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Jakob Færch

Dato : 30-05-01 18:22

In article <itijf086.fsf@soegaard.net>,
> [...]

> Hvis det er rigtigt, at "troll" kommer fra "trolling", så burde det
> vel nærmere oversættes med "fisker". Med bevares en "trold" kan jo

Nænej - så misforstå du mig.

"To troll" kommer af trolling
"A troll" kommer af troll - dvs. trold på dansk - men nok stadig med
konnotationer af "trolling".

- og så må det vist også snart være slut med det sprogknepperi; ellers
må vi over i en .chat-gruppe (og dem læser jeg ikke fordi der er for
meget snik-snak

/Jakob

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-05-01 22:12

> [...]

> Nænej - så misforstå du mig.
>
> "To troll" kommer af trolling
> "A troll" kommer af troll - dvs. trold på dansk - men nok stadig med

Jo jo - men jeg tvivler på, at Gyldendals røde kender meget til
sprogbrugen på Usenet

> - og så må det vist også snart være slut med det sprogknepperi;
> ellers må vi over i en .chat-gruppe (og dem læser jeg ikke fordi der
> er for meget snik-snak

Hvad så med dk.kultur.sprog?

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-05-01 22:24

jensaxel@soegaard.net (Jens Axel Søgaard) writes:

> Jo jo - men jeg tvivler på, at Gyldendals røde kender meget til
> sprogbrugen på Usenet

Amen.

Det er klart at der er en sammenhæng mellem at man anvender troll om
useneteren, der troller, og navnet om det bestemte type monster. Men
grunden til at kalde usenetteren fro en troll er at han troller
(da. dørker).

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-05-01 22:44

Jens Axel Søgaard skrev:

> [...]

Ja, men du er sprunget den primære betydning over ("dørge" - en fiskemetode).

Det gør det. Som så meget andet er det brugt af engelsktalende først. Selv om
det ikke gør noget med associationen "trold" når man siger "troll", så er det
altså i betydningen "at fiske i rørte vande" der tænkes på. Se evt.
Jargonfile:

Bertel

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-05-01 23:48

Du talte galt Det var Jakob, der skrev:

> Ja, men du er sprunget den primære betydning over ("dørge" - en fiskemetode).

Njah - det var mig, der klippede betydning det væk. Dørge. Det ligger
godt i munden.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 29-05-01 11:50

Jonas Kongslund <jonas@dev.null> wrote in message

> Jeg prøvede det hos min lokale udbyder, og nu har webserveren ikke
> svaret i flere timer...hvad gør jeg?

hehe... hvilken udbyder?
Prøv at ring og spørg dem om de overhovedet har noget som helst tilbage

Du er jo ikke root på systemet, men havde du været det, ville ovennævnte
kommando have slettet alt på maskinen...

--
/Henrik
- Personlige online bookmarks - http://www.netwerk.dk