melodien der blev væk (lydkort kan ikke fi~
Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 28-05-01 21:11

Hej NG,

Ja - det er ikke min dag med computere for tiden.
Poster desperat både her og i bundkort.
Har d.d. installeret et fint lydkort audiowerk2, som skal
bruges fortrinsvist til indspilning fra pladespiller og mikrofon.
Det gik smertefrit og det har sat sig på IRQ 10 - uden konflikter -
det sidder i sameksistens med et lydkort fra terratec DMX1024,
som skal bruges mest til spil (audiowerk har ikke gameport - har IRQ5)
Drivere og software er installeret.
Men når jeg vil have windowsmixer til at vælge dette som af- og
indspilningskort,
kommer det ikke frem (det er i enhedshåndteringen uden krydser eller
udråbstegn).
Hvorfor det ikke vil melde sig her aner jeg ikke - og heller ikke hvad jeg
gør for at
lokke det. Jeg har valget i windowsmixer til at vælge terratec eller en
hvilken som helst enhed).
Måske er det banalt og jeg er dum - nogen her der lige har svaret?
--
med venlig hilsen,
ingeborg

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-05-01 13:12

Hej Ingeborg

Jeg forstår ikke hvorfor du vil have to lydkort i maskinen!
Et er nok. Og Terratec DMX 1024 er da et godt valg med både ind og udgange.
Kan du ikke bare nøjes med at bruge det.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Tower

Dato : 29-05-01 15:17

ingeborg jacobsen skrev
> Har d.d. installeret et fint lydkort audiowerk2, som skal
> bruges fortrinsvist til indspilning fra pladespiller og mikrofon.

[snip]

> Men når jeg vil have windowsmixer til at vælge dette som af- og
> indspilningskort,
> kommer det ikke frem (det er i enhedshåndteringen uden krydser eller
> udråbstegn).

Mange semiprof. og professionelle lydkort understøtter ikke Windowsmixeren.
Producenten medleverer i stedet den nødvendige software; det kunne måske
også være tilfældet med audiowerk2.

-Tower

Fra : LarsS

Dato : 29-05-01 23:35

> [...]
> hvilken som helst enhed).
> Måske er det banalt og jeg er dum - nogen her der lige har svaret?

Hej Ingeborg,

Velkommen i den eksklusive klub: svaret er, som "Tower" skriver, at
"bedre" lydkort slet ikke bruger windows-mixer etc. (Det var osse en
overraskelse for mig engang...)
Ligeledes vil indspillestyrke og balance sikkert heller ikke virke, (afh.
af lydkort, jeg kender ikke audiowerk2, Terratec EWX 24/96 (ca 2kkr)
har dog gain for analog in), normalt skal volume for analog lyd (lissom
evt for digital lyd) indstilles på lydafgiver!
Og normalt er der osse kun een (stereo)linje ind og een ud, men tit
både analog (med bedre stik) og digital, evt. både optisk og coax.

Endvidere kan CD-drev som regel heller ikke tilsluttes (analogt) sådan
som på de "billige" lydkort. Her er løsningen at bruge digital CDplayer
(lyden tages fra bussen lissom når man ripper). Plextor CDPlayer (kun
for Plextor-drev), winAmp med plugin, MYAN free CDPlayer - download:
http://homepage2.nifty.com/~maid/fsw/dcdp_r106.zip
og forsk. rippere samt CDR-programmer kan bruges...

Og der kan være lyde med lav sampling-rate (windows-lyde) og spil som
et sådant lydkort ikke vil ha noget med at gøre, lissom det ikke vil melde
at "du har fået post" samtidig med at det spiller...

Med hensyn til indspilning (og afspilning) kan man som regel i lydprogr.
under indstillinger eller options vælge hvilket lydkort der skal bruges
(direkte, udenom windows!) (selv i winamp!).
Du kan "tvinge" programmer uden dette valg til at bruge det prof. lydkort
ved at vælge dette i "Multimedia" - men windows-mixer kan/vil det ikke
bruge, så jeg ville i Multimedia vælge Terratec-kortet og så i lydprog.
vælge det prof. lydkort.
(Alt dette gør at det er en god ide med 2 lydkort sådan som du har).

hilsen LarsS

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 30-05-01 07:26

Hej NG,

Tusind tak for opklaringen af mit mysterium (se tidl. posting).
Jeg er glad for de vældigt oplysende svar og glæder mig til at
bruge det nye kort til indspilning.
Så jeg vil straks afprøve jeres forslag.
Uden at skifte pci-slot som jeg ellers havde overvejet.
Mange taknemmelige hilsener,
Ingeborg

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 30-05-01 19:05

> Med hensyn til indspilning (og afspilning) kan man som regel i lydprogr.
> under indstillinger eller options vælge hvilket lydkort der skal bruges
> (direkte, udenom windows!) (selv i winamp!).

Hej Lars og NG,

Kan det passe at cool edit 2000 ikke vil bruge audiowerk2?
jeg har været inde i indstillinger, men der er kun dmx at finde.
jeg har dog ikke prøvet med winamp - hvilket jeg vil gøre nu.
--
med venlig hilsen,
ingeborg

Fra : LarsS

Dato : 30-05-01 22:05

> [...]
> jeg har været inde i indstillinger, men der er kun dmx at finde.
> jeg har dog ikke prøvet med winamp - hvilket jeg vil gøre nu.

winamp: options -> preferences (=ctrl+p) -> Plugins, Output:
mark WaveOut, press Configure: her kan "Output Device" vælges...
(det behøves nu ikke, med "wavemapper" finder windows selv ud
af det (?) men det muliggør at winamp kan afspille via audiowerk
mens Terratec-kortet laver noget helt andet...)
Men det lyder IKKE godt at cool edit ikke kan vælge audiowerk...
hvis winamp heller ikke ka.... der er vel ikke noget software/
drivere til audiowerk der mangler at blive installeret? KAN det
overhodet no'et med medleveret s/w?

/LarsS

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 31-05-01 11:43

> [...]
> hvis winamp heller ikke ka.... der er vel ikke noget software/
> drivere til audiowerk der mangler at blive installeret? KAN det

hverken cool edit, winamp eller audiowerks egen Logic Audio - (jeg endnu
ikke kender
så meget til) vil vælge andet end dmxfire.

Har været inde på emagics hjemmeside og hente driverne ned,
men de var ret gamle (ultimo 1999) og versionerne er de samme som på
min medfølgende cd-rom

Måske har jeg fundet problemets rod - dmx fire har 4 "enheder" under
"egenskaber for lyd,video og spil" game device IRQ5
joystick (ingen IRQ)
MPU-401(som er??) (ingen
IRQ)

og! pci audio accelerator (IRQ
10)
og den IRQ 10 har audiowerks også- hvilket jeg ikke i første omgang var
opmærksom
på - jeg bed mig fast i den første IRQ og var ikke klar over at DMX satte
sig på 2 IRQs.
Til gengæld kan jeg ikke får lov til at ændre på hverken hukommelses
områder eller IRQ (og er ikke ekspert til hex-tal - så jeg holder
helst mine fingre væk.)
Men det må nok være forklaringen - hvorfor det så ikke er et problem for
windows
må guderne forstå.
Nu prøver jeg at skifte lidt mellem pci - slots og vil det ikke makke ret -
så må dmx flytte for tiden -
trods alt.

Mange hilsener og tak for hjælp!,
Ingeborg

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 31-05-01 13:04

> [...]
DMX satte
> sig på 2 IRQs.

> Nu prøver jeg at skifte lidt mellem pci - slots og vil det ikke makke

det var årsagen - nu har audiowerks fået en ny slot med IRQ12 (ingen
konflikter)
og kan nu vælges af alle 3 lydprogrammer.

lettelsens suk - ingeborg