MS Windows
briani 27239
argghh windows hjemmenetværk driver mig ti~
Fra : Jakob

Dato : 14-04-05 09:51

jeg må lige ud med noget galde. Win har fand... ikke forstået at lave
det særligt intuitivt når der skal kobles flere computere sammen i et
hjemmenetværk...

Jeg har 2 maskiner der er i en brugergruppe, og på en eller anden måde
lykkedes det for mig at dele dem så jeg nu kan se deres harddiske fra
begge maskiner, så langt så godt.

Nu har jeg en tredie maskine med win2k (de andre er winxp) som jeg også
vil have tilføjet. De sidder alle tre på samme scwitch i en router. Jeg
har tilføjet win2k maskinen til en brugergruppe af samme navn og jeg kan
også se maskinen fra winxp maskinen, men jeg kan ikke få adgang selvom
jeg har delt drevene på win2k maskinen.

Det jeg gerne ville kunne var at bruge den printer der er tilsluttet
win2k maskinen fra alle 3 maskiner men det kan jeg heller ikke få til at
funge. Jeg har delt printeren, og jeg søger efter en netværksprinter fra
de andre men den kan jeg heller ikke finde. Jeg kan godt nok se den
maskine den er tilsluttet når jeg søger efter printere, men ikke komme i
kontakt med den....

Derfor vil jeg meget gerne have nogle tips til hvordan et sådant lille
netværk sættes op korrekt, meget gerne nogle links til emnet.

Det skal siges at jeg har zonealarm på alle maskiner. Da jeg smed de to
winxp maskiner på nettet lavede jeg en trusted zone til dem, og det
fungede, det gør det heller ikke med den tredie,, suk.....

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 14-04-05 10:05

Du skal bruge din winXP cd til at installere xp netværks drivere på din
win2k maskine, så virker det.

Morten

Fra : Jakob

Dato : 14-04-05 11:05

In article <425e326f$0$79465$14726298@news.sunsite.dk>, no@thanks.dk
says...
> Du skal bruge din winXP cd til at installere xp netværks drivere på din
> win2k maskine, så virker det.

OK det var sgu logisk...... Men tak for tippet. Hvordan gør jeg lige det
i praksis, hvis jeg smider cd'en i får jeg vel bare mulighed for at
installere systemet..

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 14-04-05 11:26

hvis jeg smider cd'en i får jeg vel bare mulighed for at
installere systemet..

Prøv

Mon ikke der kommer en række valgmuligheder?

Morten

Fra : Aksel

Dato : 14-04-05 11:13

Derfor vil jeg meget gerne have nogle tips til hvordan et sådant lille
netværk sættes op korrekt, meget gerne nogle links til emnet.

Når du installerer netværk på den første XP maskine kan du få
installationsprogrammet til at lave en installationsdiskette, den bruger du
så når du skal installere på de andre, det plejer at fungere perfekt.

Hilsen Aksel

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 14-04-05 11:50

Jakob skrev:
> jeg må lige ud med noget galde. Win har fand... ikke forstået at lave
> det særligt intuitivt når der skal kobles flere computere sammen i et
> hjemmenetværk...

Hvorfor tror du at gruppen:
news:dk.edb.netvaerk findes.

--
Lars Fragstrup

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-05 12:32

Lars Fragstrup skrev:

> Hvorfor tror du at gruppen:
> news:dk.edb.netvaerk findes.

Hvorfor tror du at vi andre har skrottet MSOE til brug i nyhedsgrupper?
Kun MSOE kan gå i selvsving og sende det samme indlæg mere end én
gang...

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-05 12:35

Jakob skrev:

> Nu har jeg en tredie maskine med win2k (de andre er winxp) som jeg

XP Home eller XP Pro?

Win2k er ikke ligeglad med hvem der vil logge ind og benytte sig af de
ressourcer der deles ud. Det letteste er at aktivere gæstekontoen på
Win2k. Den sikre løsning er at sætte de korrekte brugere op. Her
spiller det ind om der er tale om XP Home eller XP Pro.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 14-04-05 12:44

In article <xn0e0zr6d4fyy6v004@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> XP Home eller XP Pro?

Ahh ok, der er xp pro på begge maskiner.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 14-04-05 12:47

In article <xn0e0zr6d4fyy6v004@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

Den sikre løsning er at sætte de korrekte brugere op. Her
> spiller det ind om der er tale om XP Home eller XP Pro.

Vil du så foreslå at jeg starter forfra. Jeg må sige jeg er ikke helt
sikker på hvordan jeg fik det til at virke første gang, men det kan da
godt være at jeg bare skal starte helt forfra.

Skal jeg så slette den brugergruppe jeg har lavet, eller hvordan er den
"korrekte" procedure at gribe det an når man har de 3 maskiner sat til
en router ??

Ideelt vil jeg gerne kunne se alle diske fra alle maskiner, og kunne
printe ud på den printer der er sat til win2k maskinen fra alle
maskiner.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-05 13:36

Jakob skrev:

> Vil du så foreslå at jeg starter forfra. Jeg må sige jeg er ikke helt

Det er jeg ikke helt sikker på

> Skal jeg så slette den brugergruppe jeg har lavet, eller hvordan er

Brugergruppe?
- Undskyld, men jeg er ikke vant til dansk Windows...

> den "korrekte" procedure at gribe det an når man har de 3 maskiner
> sat til en router ??

Der er 3 muligheder.

1. Gæstekontoen åbnes (sikkerhedshul. såfremt der kommer fremmede
maskiner på netværket).
2. Samtlige brugere er oprettet på samtlige maskiner.
3. Administrator logger på den enkelte maskine. Kræver at brugerne på
de andre maskiner har alle administratorpasswords (ikke heldigt).

I mit hjemmenet med 2 maskiner der begge er mine, har jeg ingen
problemer med '3'.

> Ideelt vil jeg gerne kunne se alle diske fra alle maskiner, og kunne
> printe ud på den printer der er sat til win2k maskinen fra alle
> maskiner.

Jeg vil tro at '2' passer bedst til din situation.

Windows XP Pro og Windows 2000 Pro opfører sig ens på netværk. Windows
XP Home opfører sig som Windows 9x på et netværk.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 14-04-05 14:50

In article <xn0e0zss84i5jor000@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Det er jeg ikke helt sikker på

> Brugergruppe?
> - Undskyld, men jeg er ikke vant til dansk Windows...

Mener det hedder workgroup i engelsk version.

> [...]
> problemer med '3'.

> Jeg vil tro at '2' passer bedst til din situation.

Men skal jeg så oprette brugerne på maskinerne, og tildele alle brugere
på en fælles workgroup, og derefter dele alle drev eller hvordan ?

Tillægsspørgsmål, hvis jeg deler drevene vil nogen der kommer på mit
netværk udefra så have fri adgang til dem også eller er det kun de
oprettede brugere ??

Men tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-05 15:11

Jakob skrev:

> Mener det hedder workgroup i engelsk version.

En workgroup er en arbejdsgruppe og arbejdsgruppen er irrelevant.

> Men skal jeg så oprette brugerne på maskinerne, og tildele alle

Ja, på alle maskiner.

> Tillægsspørgsmål, hvis jeg deler drevene vil nogen der kommer på mit
> netværk udefra så have fri adgang til dem også eller er det kun de
> oprettede brugere ??

De drev der deles ud, skal deles ud til de brugere der har adgang til
dem. Nye brugere får ikke automatisk adgang.

> Men tak for hjælpen.

Velbekomme.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to