MS Windows
briani 27239
MSCDEX og boot fra CD
Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 11-04-05 15:59

Når man booter en maskine i DOS med en diskette, så har Windows
et program, MSCDEX, som får en CDrom til at optræde som et alm.
drev på maskinen.

MSCDEX har en parameter L, som bruges til at angive hvilket
drevbogstav den første CDrom skal have. Jeg kan f.eks. skrive at
første CDrom skal have drevbogstav R.

Dette angiver jeg så i en linie i Autoexec med R: og så kan jeg
derefter fra Autoexec automatisk starte et DOS program, der
ligger på CD'en, altså i drev R. Det virker fint, når jeg booter
fra en DOS diskette.

Men hvis jeg i stedet for en diskette booter på tilsvarende måde
fra en CD så respekterer MSCDEX ikke kommandoen L. Den placerer i
stedet CDrom'en på det første ledige drevbogstav og det er jo
ikke altid kendt på forhånd. PC'er er forskellige.
Når maskinen er bootet op så viser den i en DOS skærm drevbogstav
A.

Det betyder, at når jeg lægger et DOS program på boot CD'en og
gerne vil have det startet automatisk med den Autoexec, som
ligger på CD'en, så kan maskinen ikke starte programmet af sig
selv. CDrom drevbogstavet er ikke kendt og jeg kan derfor ikke
angive det i Autoexec.

Hvorfor laver MSCDEX det nummer med mig?
Er der en bug i programmet?
Jeg bruger version 2.25, som vist er den nyeste.

Hvad kan jeg gøre for at få CD'ens drevbogstav fastlagt eller
måske bare finde frem til det?

Erik Helmer Nielsen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 11-04-05 16:34

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg bruger version 2.25, som vist er den nyeste.
>
> Hvad kan jeg gøre for at få CD'ens drevbogstav fastlagt eller

Hej Erik
Hvis BIOS er sat op til at boote på CD drev vil den vælge det første drev
der kan være et CD drev efter følgende system, Drev A og B vil være
floppydrev, C første harddisk, D følgende harddisk (disse kan dog være
partioner) og når BIOS løber tør for harddiske vil følgende drev være det
første CD drev. Håber dette var tydeligt nok.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-04-05 17:29

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.invalid> wrote:

> [...]
>derefter fra Autoexec automatisk starte et DOS program, der
>ligger på CD'en, altså i drev R. Det virker fint, når jeg booter

Ok, det forstår jeg...

> [...]

>Hvorfor laver MSCDEX det nummer med mig?
>Er der en bug i programmet?
>Jeg bruger version 2.25, som vist er den nyeste.

Det burde fungere på eksakt samme vis med en boot cd...

Spørgsmålet er så om det er den korrekte autoexec.bat du kigger på ?!?!

Prøv lige at beskrive i detaljer hvordan du har lavet din boot-cd - dvs
hvilket brændeprogram og hvad du lægger på cd'en samt hvor du lægger det
!!!

Og check lige en ekstra gang at den autoexec.bat du finder på a-drevet
efter at have boot'et cd'en virkelig er den du tror den skal være....

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 12-04-05 12:05

Michael Rasmussen <mic@No_Spamdou.dk> skrev:
Mon, 11 Apr 2005 18:29:14 +0200 i dk.edb.system.ms-windows

>Det burde fungere på eksakt samme vis med en boot cd...
>Spørgsmålet er så om det er den korrekte autoexec.bat du kigger på ?!?!
Tak for tipset! Det var just det der var problemet.

Når man booter fra en CD, så kan CD'en ikke umiddelbart finde ud
af at læse sig selv.
Dvs den læser ikke den Config.sys og den Autoexec.bat jeg har
lagt ind på skiven!!

Når den alligevel kan boote med CD drivere og MSCDEX m.m. så
skyldes det at alle disse funktioner ligger i det BootImage, som
jeg har overført fra en diskette.

Løsningen er altså at jeg allerede i BootImage angiver CDrom'ens
drevbogstav (R:), omdirigerer til dette drev (R:) og indlæser mit
program.
Så virker det hele perfekt !

Det var en lidt speget sag at få ordentlig rede på, tak for
hjælpen.

Erik Helmer Nielsen

Fra : ..::jmj::..

Dato : 12-04-05 11:47

> [...]
> Når man booter en maskine i DOS med en diskette, så har Windows
> et program, MSCDEX, som får en CDrom til at optræde som et alm.

SNIP

> Hvad kan jeg gøre for at få CD'ens drevbogstav fastlagt eller
> måske bare finde frem til det?
>
> Erik Helmer Nielsen

Jeg bruger samme metode, hvor jeg normalt bruger M: til CD-ROM'en, og har
ingen problemer med det.
Jeg sidder på arbejde lige nu, og har ikke bootdisketten present, men jeg
mener at kunne huske, at der også skal være en entry i "config.sys", noget
med 'drive letter'.
Men jeg kan tjekke op på det, og vende tilbage, hvis du ikke selv løser
problemet.

Med venlig hilsen
Jørgen