MS Windows
briani 27239
starte kommandolinien i bestemt bibliotek
Fra : Martin Schultz

Dato : 11-04-05 10:20

Hejsa

JEg vil gerne starte kommandolinien i et bestemt bibliotek.
Altså når jeg skrive cmdgenvej så starter der en kommando
linie i fx. c:\bibliotek ? Kan det gøres uden bat filer?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-04-05 10:51

Den 11-04-05 11.20 skrev Martin Schultz følgende:

> JEg vil gerne starte kommandolinien i et bestemt bibliotek.
> Altså når jeg skrive cmdgenvej så starter der en kommando
> linie i fx. c:\bibliotek ? Kan det gøres uden bat filer?

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan du vil starte kommandolinjen. Fra en
ikon, kør eller hvad? Du kan hente CmdHere.exe fra Microsofts hjemmeside:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Så kan du højreklikke i en mappe og fra menuen åbne en kommandolinje i
den pågældende mappe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-04-05 11:01

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev 2005-04-11:

> Jeg er lidt i tvivl om, hvordan du vil starte kommandolinjen. Fra en
> ikon, kør eller hvad?

Både et ikon eller kør ville være fint. cmdhere er ikke helt hvad jeg
har brug for.

MArtin
med mindre andet er angivet.

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-04-05 10:59

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse
> JEg vil gerne starte kommandolinien i et bestemt bibliotek.
> Altså når jeg skrive cmdgenvej så starter der en kommando
> linie i fx. c:\bibliotek ? Kan det gøres uden bat filer?

I XP (ved jeg virker - tidligere udgaver fungerer formentlig på samme måde)
gøres det således:

Højreklik på det ikon du åbner kommandoprompten med og vælg
egenskaber.
Under punktet: "Start i" vælger du den ønskede mappe.
Når du fremover starter kommandoprompten via denne
genvej vil den starte i den ønskede mappe.
--
Peter J

Fra : Lars

Dato : 15-04-05 15:49

In article <slrnd5kgan.7jh.news2005@paragon.adsltips.dk>, news2005@adsltips.invalid says...
> Hejsa
>
> JEg vil gerne starte kommandolinien i et bestemt bibliotek.
> Altså når jeg skrive cmdgenvej så starter der en kommando
> linie i fx. c:\bibliotek ? Kan det gøres uden bat filer?

Yep, med Total Commander som er et sublimt filhåndterings værktøj, kan du
udnytte dens commandline, der automatisk følger med i alle de directories, som du bevæger dig
rundt i. Du kan også fra TC's commandline starte cmd.exe, der så reelt starter op i det
direktorie, som TC viser.

Du kan hente en gratis trial af programmet her:
http://www.ghisler.com

--
Best regards

Lars