opgradering af PC
Fra : Thomas Antonsen

Dato : 28-05-01 20:58

De herrer,

den gang Athlon kom frem, var der meget snak om strømforsyningens betydning,
skulle være min 300W mente nogle. Er det stadig tilfældet, kan man ikke
bruge en alm. 235W PSU med et bundkort til socket A CPU'er f.eks en Duron?

VH Thomas Antonsen

Fra : Mercenary

Dato : 28-05-01 21:20

Kommer an på hvor hurtig den skal være ??
Du kan fint køre 900MHz.

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 28-05-01 22:38

Lige her og nu, havde jeg tænkt på en Duron 800Mhz, da det er den mest
prisgunstige. Men jeg vil gerne have muligheden for en gang i fremtiden at
kunne sætte en xxxx Mhz Athlon i. Men er der ikke noget om, der snart kommer
en ny type Ahtlons, som ikke passer i de nuværende bundkort, så opgradering
kun er mulig med de Ahtlons, der findes idag, dvs. maks 1333Mhz?

VH TA

Fra : Philip Darabos

Dato : 28-05-01 22:54

300 watt er overvurdering...kører snildt med 235
Philip

Fra : Birger Stanford Mond~

Dato : 29-05-01 16:51

> [...]
betydning,
> skulle være min 300W mente nogle. Er det stadig tilfældet, kan man ikke
KLIP

Det er et spørgsmål om hvor meget strøm der skal trækkes fra den
naturligvis. Hvis du har et almindeligt "kedeligt" grafikkort, 1 harddisk,
under 1GHz osv., så behøver du nok ikke 300W. Men nogle med strømkrævende
grafikkort etc. har fået problemer med 230 W.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-05-01 16:58

Thomas Antonsen skrev...

>den gang Athlon kom frem, var der meget snak om strømforsyningens
>betydning, skulle være min 300W mente nogle.

Det er ikke watt der er af betydning, men derimod ampere. AMD'ere stiller
større krav til ampere(især på 5V SVJH) end Intel's CPU'er.
Sandsynligheden for at en PSU leverer tilstrækkelig med ampere er større
med en 300W PSU.

Men der findes skam 235W PSU'er der er godkendt til AMD.

Desværre kender jeg ikke ampere kravet til en PSU for at AMD godkender
den.

--
kent Oldhoj - Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 29-05-01 17:39

On Tue, 29 May 2001 15:58:00 GMT, wol@oldhoj.dk (Kent Oldhøj) wrote:

> [...]
>med en 300W PSU.
>
>Men der findes skam 235W PSU'er der er godkendt til AMD.

Det er det nu alligevel, da effekten (antal watt) fremkommer ved
formlen P=U*I, og da U (spændingen (volt)) er konstant bliver P
(effekten (watt)) så er anhængig af I (strømmen (ampere))
..
Poul Erik

--
==__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: pe.lindaa@aof.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-05-01 00:57

Poul Erik Lindaa skrev...

>Det er det nu alligevel, da effekten (antal watt) fremkommer ved
>formlen P=U*I, og da U (spændingen (volt)) er konstant bliver P
>(effekten (watt)) så er anhængig af I (strømmen (ampere))

Volt er ikke konstant fordi PSU'en leverer forskellige strømstyrker, med
forskellige ampere. Og AMD stiller altså særlige krav til ampere på +5V
og +3.3V.

Man kan tjekke hvilke strømforsyninger der er godkendt af AMD her:

http://www1.amd.com/athlon/power

AMD har ikke selv oplyst hvilke krav de stiller, men det tyske magasin
c't har undersøgt nogle af de strømforsyninger der er godkendt, og har
konkluderet at strømforsyningen skal kunne levere min. 15A på 3.3V, 25A
på 5V og kunne belastes med min. 125W på de to tilsammen. Så kan man jo
selv tjekke om ens strømforsyning lever op til det.

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 30-05-01 11:49

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> wrote in message
> Poul Erik Lindaa skrev...

> Volt er ikke konstant fordi PSU'en leverer forskellige strømstyrker, med
> forskellige ampere. Og AMD stiller altså særlige krav til ampere på +5V
> og +3.3V.

Spændingen for de forskellige strømforsyninger, er da i aller højeste grad
konstant (svinger få procent),

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Fritze

Dato : 30-05-01 20:13

> Spændingen for de forskellige strømforsyninger, er da i aller højeste grad
> konstant (svinger få procent),

Enig, en PSU afgiver kun 12V, 5V og 3,3V og disse ændrer sig ikke.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-05-01 21:13

Fritze skrev...

>Enig, en PSU afgiver kun 12V, 5V og 3,3V og disse ændrer sig ikke.

Er det for meget forlangt at man lige læser tilbage i tråden?

Mit faktum var at det ikke er watt der er afgørende for om en
strømforsyning kan godkendes af AMD til Athlon, men derimod ampere. Poul
Erik påpegede så at det da var ligegyldigt, fordi Watt=Volt x Ampere, og
Volt er altid konstant. Og det har han da helt ret i, altså formlen.

Men volt er altså ikke konstant(i betydningen altid den samme). PSU'en
leverer flere forskellige strømstyrker(3.3V, 5V og 12V) med forskellige
Ampere. De enkelte strømstyrker er konstante(i betydningen ikke-
svingende). Det er antal Ampere ved 3.3V og 5V der er afgørende for om en
strømforsyning kan godkendes til Athlon.

Fra : Fritze

Dato : 30-05-01 21:31

> [...]
> svingende). Det er antal Ampere ved 3.3V og 5V der er afgørende for om en
> strømforsyning kan godkendes til Athlon.

Ahvad for noget pjat? Selvfølgelig er spændingen konstant og strømstyrkerne
variable. Hvis en enhed skal bruge X Ampere, men PSU'en smider 10 gange X
Ampere ud, så brænder lortet jo af. Enhederne får en konstant spænding og de
trækker selv den strøm de skal bruge. Du har fuldstændig ret i, at det er
strømmen (Ampere) der tæller om PSU'en er godkendt til Athlon, men en strøm
skal trækkes. Den smides ikke bare ud af strømforsyningen jo.

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 31-05-01 07:42

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> wrote in message
Klip
> [...]
> Erik påpegede så at det da var ligegyldigt, fordi Watt=Volt x Ampere, og
> Volt er altid konstant. Og det har han da helt ret i, altså formlen.

Ja, alt hvad han skrev i det indlæg var korrekt.

> [...]
> leverer flere forskellige strømstyrker(3.3V, 5V og 12V) med forskellige
> Ampere. De enkelte strømstyrker er konstante(i betydningen ikke-

Mener du at den altid "sender" 25A ud på 5volt?

>Det er antal Ampere ved 3.3V og 5V der er afgørende for om en
> strømforsyning kan godkendes til Athlon.

Ja.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 31-05-01 12:38

On Thu, 31 May 2001 08:41:44 +0200, "Nicolai Boilesen"
<nicolai_boilesen@get2net.dk> wrote:

>Mener du at den altid "sender" 25A ud på 5volt?

Nej, det er det maksimale strøm der kan trækkes ud af den. Det meste
af tiden bruges der mindre (bl.a. drevene kører ikke konstant).

>Ja.

Og dermed dens evne til at levere de tilstrækkelige Watt.

Det kunne måske siges anderledes for hvornåren strømforsyning kan
godkendes til AMD. Det er evnen til at levere tilstrækkelig med effect
(Watt) ved 3,3 Volt og ved 5 Volt, men disse tal fortælles normalt
ikke. Det der normalt oplyses er den samlede mængde Watt der kan
trækkes ud.

Poul Erik

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 31-05-01 12:40

"Poul Erik Lindaa" <pe.lindaa@aof.dk> wrote in message
Klip
> [...]

Ja selvfølgelig, det er jo ikke en konstant strømsgenerator.

> Nej, det er det maksimale strøm der kan trækkes ud af den. Det meste
> af tiden bruges der mindre (bl.a. drevene kører ikke konstant).

Det ved jeg, spørgsmålet var møntet på K.O

> [...]
> (Watt) ved 3,3 Volt og ved 5 Volt, men disse tal fortælles normalt
> ikke. Det der normalt oplyses er den samlede mængde Watt der kan

Ja, men der er da næsten altid oplyst hvor meget strøm der kan trækkes på de
forskellige spændinger.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 31-05-01 12:38

On Wed, 30 May 2001 20:13:11 GMT, wol@oldhoj.dk (Kent Oldhøj) wrote:

> [...]
>svingende). Det er antal Ampere ved 3.3V og 5V der er afgørende for om en
>strømforsyning kan godkendes til Athlon.

En strømforsyning er konstueret til at give en fast spænding og et
maksimalt antal ampere. Derfor får du et bestemt antal watt du kan
trække ud af den maksimalt. Du kan godt trække færre ampere ud af den
(det gør du det meste af tiden).

I en PC sidder der strømforsyninger med 3 forskellige spændinger
(faktisk flere, da du både har 5 V+ og 5 V- og vist ligeså med 12 V).
Du skal derfor lave regnestykket med hver spænding.

Forsøger du at trække flere ampere end den er konstrueret til, falder
spændingen, og derfor er antallet af watt konstant. Trækker du
væsentlig flere watt end den er konstrueret til, lukker den ned, eller
brænder af. De fleste er konstrueret til at lukke ned.

Poul Erik