MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Genstart af computer
Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 07-04-05 19:56

Hej.

Normalt kan computeren genstartes på vanlig vis.
Start/Luk computeren/Genstart
Windows XP (sp2) --

Nu lukker maskinen totalt ned, hvis vi her i huset ønsker genstart.

Vira/orme/spywares og lignende er ikke konstateret af diverse programmer.
Pudsigt nok er miseren faldet sammen med forøgelse af maskinens RAM, men
det har jo ikke noget at gøre med denne fejl.
I øvrigt kører grejet udmærket og virker tilsyneladende normalt.(Efter vore
begreber)

Hvordan retableres muligheden for at genstarte computeren - warm-boot?

Hans-Jørgen

Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt/

Fra : Filip

Dato : 07-04-05 22:12

> Nu lukker maskinen totalt ned, hvis vi her i huset ønsker genstart.

Har I være omhyggelige med ikke at udsætte de nye ram for statisk
elektrisitet? Jeg er lidt i tvivl om det overhovedet findes, men er der
måske en jumper på bundkortet som kan være blevet skuppet så det ikke er
muligt at lave genstart?

> Hvordan retableres muligheden for at genstarte computeren - warm-boot?

Kender ikke udtrykket Warm boot, men hvis det er en reetablering af windows
skal du blot sætte xp cdén i og vælge reperer, Så skulle den gerne rette de
fejl som uundgåeligt skabes når en computer bruges. (Jeg har dog ikke haft
held med denne funktion på min bambuscomputer, men det er da et forsøg
værd - Ellers så prøv at formatere

Ellers så prøv ovre i dk.edb.hardware

Filip

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 07-04-05 22:31

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> haft held med denne funktion på min bambuscomputer, men det er da et
> forsøg værd - Ellers så prøv at formatere

I forbindelse med montering af ekstra hardware er jeg altid meget omhyggelig
og har aldrig haft problemer i den anledning. Warm-boot - ja, om udtrykket
er korrekt, skal jeg ikke kunne sige, men i forne dage, da vi på mit arbejde
talte om genstart, blev udtrykket brugt af teknikerne.
Den pågældende maskine er formateret for en måneds tid siden.

Men jeg kunne jo prøve i dk.edb.hardware - tak for tippet.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 07-04-05 23:59

Hej Hans-Jørgen Sindholt, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Warm-boot - ja, om udtrykket er korrekt, skal jeg ikke kunne sige,
> men i forne dage, da vi på mit arbejde talte om genstart, blev
> udtrykket brugt af teknikerne.

Det er det. En 'varm genstart' er, hvis man genstarter vha.
styresystemet. En 'kold genstart' er, hvis man trykker på pc'en reset-
knap.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-04-05 00:56

Den 08-04-05 00.59 skrev Rudi Stegen følgende:

> Det er det. En 'varm genstart' er, hvis man genstarter vha.
> styresystemet. En 'kold genstart' er, hvis man trykker på pc'en reset-
> knap.

En kold genstart er, hvis computeren har været slukket helt.
Resetknappet giver en varm genstart, der ikke adskiller sig fra en
genstart via styresystemet.

Noget helt andet er så, at de færreste styresystemer bryder sig om at
man bruger reset-knappen i stedet for at slukke via styresystemet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 08-04-05 14:21

Hej Kim Ludvigsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> En kold genstart er, hvis computeren har været slukket helt.
> Resetknappet giver en varm genstart, der ikke adskiller sig fra en
> genstart via styresystemet.

Det var pokkers. Jeg har altid troet, at reset snuppede strømmen et
øjeblik. Ved du hvad forskellen helt præcis er?

Jeg tænker ikke så meget på, at "reset" _altid_ virker, da det blot kan
skyldes, at et dødt tastatur kan man ikke sende signaler med, hvorimod
en resetknap på selve pc'en ikke går via styresystemet.

Men på tidligere pc'er (den aktuelle kan det ikke rigtig tjekkes på
pga. dens anderledes opbygning [1]) fx også:

1. En genstart via Alt+F4 (Windows) eller Ctrl+Alt+Delete (Windows og
DOS) sprang RAM-tælling o.l. over. Via reset gennemgik de derimod hele
proceduren (dvs. ligesom hvis man havde haft slukket).

2. Ved en genstart via... etc. lyste routerens LAN link-diode
uforstyrret. Skete det via reset gik den derimod ud et øjeblik. ("Et
øjeblik" er væsentlig under et sekund men længere en "et blink")

[1] Forklaring/beskrivelse er sprunget over for kortheds skyld. Skulle
den alligevel være relevant - sig til.
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-04-05 17:30

Den 08-04-05 15.21 skrev Rudi Stegen følgende:

> Det var pokkers. Jeg har altid troet, at reset snuppede strømmen et
> øjeblik. Ved du hvad forskellen helt præcis er?

Så vidt jeg ved, er forskellen netop, at strømmen ikke tages ved brug af
reset-knappen. Harddiske, netkort og andre udvidelseskort vil derfor
ikke blive koldstartet. Men jeg har aldrig været speciel skrap til
hardware, så andre sikkert komme med en mere korrekt beskrivelse af
forskellen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 08-04-05 23:19

> [...]
> blive koldstartet. Men jeg har aldrig været speciel skrap til hardware, så
> andre sikkert komme med en mere korrekt beskrivelse af forskellen.

I et IT-leksikon står om Warm-boot:
http://www.it-leksikon.dk/
varmstart; reset;
computeren bringes tilbage til en bestemt situation, idet alle
brugerprogrammer fjernes fra RAM.
I modsætning til koldstart, hvor computeren slukkes og tændes igen, bevares
enkelte grundlæggende indstillinger ved en varmstart.
Under DOS udløses varmstart ved tastekombinationen Ctrl + Alt + Delete.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-04-05 16:36

Hej Kim Ludvigsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

(Jeg har masseciteret fordi det er lidt gammelt).

> [...]
> vil derfor ikke blive koldstartet. Men jeg har aldrig været
> speciel skrap til hardware, så andre sikkert komme med en mere

Det var der så ikke, men gruppen er selvfølgelig heller ikke den
oplagte til emnet.

Jeg prøvede dengang (8. april) at google lidt, hvorefter der skete det,
du måske kender: Man roder rundt efter svar på sit problem, bliver
optaget af netop dette og glemmer alt om, hvad der var kilden til det
var. Derfor den sene respons.

Tilsyneladende er det hele lidt rodet, da en del afhænger af årgang,
systemets opbygning o.m.a. (Se fx
<http://www.bitzenbytes.com/Content-Arcanum-18-1-5.html> mht. dette).

Men bortset fra det har du selvfølgelig ret i, at en kold genstart
kræver, at strømmen snuppes. (Uanset hvordan man nu snupper den på lige
netop system X). Du har også ret i, at et tryk på "Reset" ikke er nok
(hvilket jeg som nok husket troede, inden du svarede).

Men selv du gik ikke langt nok. Man skal tilsyneladende ikke blot
slukke, men lade dyret være slukket et stykke tid (alt mellem 10
sekunder til et minut nævnes afhængigt af skribent).
Pointen er, at diverse kredsløb og dimser skal nå at blive afladet
('gammel strøm' :), før man tænder igen (og derved kan kalde det en
kold genstart).

Er par steder er fx <http://www.keypc.com/faq.htm#22> og (bedre)
<http://cma.zdnet.com/book/idiotpc/ch01/ch01.htm#Heading15>.

Det lyder egentlig indlysende, når man altså ser det i bakspejlet.

Tak fordi du rettede min oprindelige vildfarelse (at Reset var nok) og
dermed satte processen i gang.

--
Hygge fra Århus - Rudi