MS Windows
briani 27239
Send skærmen i stand-by fra kommandolinen
Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-04-05 17:44

Nu gider jeg ikke bruge mere tid på at søge på Google, så derfor
spørger jeg Jer: Kan det lade sig gøre at sende skærmen i stand-by
fra kommandolinjen?

Jeg tænker på noget i stil med "rundll32 user32.dll,MonitorSleep",
men jeg har som sagt ikke været heldig at finde noget.

Jeg er ikke interesseret i Steve Gibsons elendige "Wizmo", og hvis
eneste udvej er et 3.-partsprogram, så skal det bare være en exe-fil
der ikke skal installeres og som kan køres fra kommandolinjen.

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 02-04-05 19:02

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg tænker på noget i stil med "rundll32 user32.dll,MonitorSleep",
> men jeg har som sagt ikke været heldig at finde noget.

Hvis du har Office installeret, kan du bruge "osa.exe -s".

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;290144

/klaus

Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-04-05 19:17

Klaus Jorgensen wrote:

> Hvis du har Office installeret, kan du bruge "osa.exe -s".
>
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;290144

Det har jeg desværre ikke, men ellers tak.

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 02-04-05 22:21

> Det har jeg desværre ikke, men ellers tak.

Jeg så lige at denne kommando kun starter screensaveren - skærmen
lukker jo først ned som defineret i strømstyring... /-:

Jeg prøvede at smide en standby-kommando i et simpelt program som jeg
har smidt i news:dk.binaer .

/klaus

Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-04-05 23:03

Klaus Jorgensen wrote:

> Jeg prøvede at smide en standby-kommando i et simpelt program som jeg
> har smidt i news:dk.binaer .

Tak, det virker måske, jeg forklarer lige:

Jeg mener at min skærm plejer at have fire tilstande:

1. Tændt
2. Standby mode
3. "Power saving off mode" (hedder det vist)
4. Slukket med knappen

Lampen giver så følgende lys for de fire tilstande:

1. Grønt
2. Skiftevist grønt og orange
3. Orange
4. Slukket

Jo længere ned vi kommer i listen, desto mere slukket er skærmen.

Lige nu kan jeg dog ikke huske (eller finde du af) hvordan jeg får
smidt den i tilstand nummer 2, men det er vel det statflag 1 skulle
gøre i dit program, går jeg ud fra. Problemet er bare at 1 og 2 gør
det samme, nemlig smider skærmen i tilstand 3, hvilket er lidt for
dyb en søvn synes jeg.

Gad vide hvordan det kan være; MonitorSleep gjorde det samme fandt
jeg ud af, jeg nåede bare ikke at få det sagt.

PS: Vil du af med kildekoden? Jeg er nysgerrig.

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 03-04-05 07:55

> [...]
> gøre i dit program, går jeg ud fra. Problemet er bare at 1 og 2 gør
> det samme, nemlig smider skærmen i tilstand 3, hvilket er lidt for

Søg på google efter "sc_monitorpower", så er der en masse der er ude
efter en standby-funktion.
Jeg tastede bare de tre kommandoer fra det første hit ind i et
program.
Det virker dog ikke korrekt på min almindelige PC'er da den har et
nVidia-kort, og nVidia har - efter hvad man kan læse sig til på
usenet - et underligt forhold til standby-funktionen. Mit skærmkort
slukker ikke for Vsync, og så går min monitor aldrig på rigtig
standby.
På min gamle Win98 med et S3-kort funker det uden problemer.

/klaus

Fra : Lars Stokholm

Dato : 03-04-05 09:43

Klaus Jorgensen wrote:

> [...]
> usenet - et underligt forhold til standby-funktionen. Mit skærmkort
> slukker ikke for Vsync, og så går min monitor aldrig på rigtig

Jeg har et ATI Radeon-kort og havde nVidia før, så jeg gætter på
at jeg har set skærmen gå i standby med mit nuværende kort (for
jeg er stadig ret sikker på at have set de grøn-orange blink).
Underligt at jeg så ikke kan fremkalde det nu.

Nå, men tak for hjælpen i hvert fald.

Fra : Jens Christian Mikke~

Dato : 02-04-05 20:57

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eneste udvej er et 3.-partsprogram, så skal det bare være en exe-fil
> der ikke skal installeres og som kan køres fra kommandolinjen.

Prøv at google på "MonitorSleep" og vælg det første hit, der dukker op:

http://www.jeff-wilson.net/software.html

Opfylder det ikke dine krav?

/Jens

--
Jens Christian Mikkelsen
http://www.jcmikkelsen.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-04-05 21:48

Jens Christian Mikkelsen wrote:

> http://www.jeff-wilson.net/software.html
>
> Opfylder det ikke dine krav?

Jo, men det virker ikke for mig. Det kan godt slukke skærmen når
jeg kører det fra systembakken, men "monitorsleep now" får blot
skærmen til at blinke sort et øjeblik.