MS Windows
briani 27239
Win 98 vil ikke starte
Fra : Gunnar

Dato : 29-03-05 10:45

Hej.
Jeg har lige besøgt en nabo der har en Win 98 der ikke vil starte. Den går
selv til Fejlsikret tilstand, og efter et øjeblik slukker den.
Jeg har forsøgt med en start diskette og den køre på den, og slutter med at
der står A:\ , det kan jeg skifte til C:\ men kan ikke huske / finde hvilken
kommando der skal skrives der. Jeg har forsøgt med Windows - Win -
kør -start og hvad jeg kan finde på. Er der nogen der kan hjælpe?
Gunnar

Fra : Mads

Dato : 29-03-05 11:02

On Tue, 29 Mar 2005 11:44:52 +0200, "Gunnar" <g.grooss@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>kommando der skal skrives der. Jeg har forsøgt med Windows - Win -
>kør -start og hvad jeg kan finde på. Er der nogen der kan hjælpe?

At maskinen slukker af sig selv kunne tyde på at der
er problemer med kølingen. Prøv at starte op i BIOS og
tjek temperaturen på processoren. Måske blæseren på
CPU køleren er stået af.

mvh Mads

Fra : Peter

Dato : 29-03-05 12:01

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilken kommando der skal skrives der. Jeg har forsøgt med Windows - Win -
> kør -start og hvad jeg kan finde på. Er der nogen der kan hjælpe?

Når du har fulgt rådet fra Mads, og fundet ud af, at det ikke er køling der
er problemet, men Win 98 der er blevet syg, vil jeg foreslå en reparation
(geninstallering).
Du sætter din opstartsdiskette i drevet og booter på den.
Smid Win98 skiven i cd-drevet.
Når du har en A promt trykker du X: (hvor X er drevbogstavet for cd-drevet)
Når du har X som promt, kan du bede om at se indholdet på cd'en ved at
skrive dir.
Er du sikker på, at du er i det rigtige drev, skriver du blot install.
Win98, vil nu blive installeret oven i den Win 98 der ligger der i forvejen.
Du skal dog igen installere nye chipset driver og ligeledes andre drivere,
som Win98 ikke kender. Ligeledes skal alle opdateringer installeres igen.
Installerede programmer vil ikke blive berørt.

Peter B

Fra : Gunnar

Dato : 29-03-05 14:11

> [...]
> installeres igen.
> Installerede programmer vil ikke blive berørt.

Det har jeg tænkt på,men det er en genindlæsnings CD fra Amitech der
er med.
Gunnar

Fra : Calle.

Dato : 29-03-05 14:16

Gunnar wrote:

> Hej.
> Det har jeg tænkt på,men det er en genindlæsnings CD fra Amitech der
> er med.
Lån en win98 CD ved en, men brug din egen kode. CDerne er ens
--
Calle.

Fra : Peter

Dato : 29-03-05 16:53

> Hej.
> Det har jeg tænkt på,men det er en genindlæsnings CD fra Amitech der
> er med.
> Gunnar

Hvis du bruger den, mister du alle de data der er på C drevet (dokumenter,
billeder, senere installerede programmer osv), for med den kan du ikke
reparere, men kun lave en ny installation.
Prøv at bruge en almindelig Win98 skive og gå så på Amitechs hjemmeside og
se om du kan finde de nødvendige drivere, til evt. chipset, lydkort og
grafikkort m.m. Der sidder normalt en label bag på computeren, med model
nummer m.m.
Husk, at du stadig skal opdatere Win 98 på Microsofts update, når du har
geninstalleret.

Peter B

Fra : Gunnar

Dato : 30-03-05 10:44

..
> [...]
> nummer m.m.
> Husk, at du stadig skal opdatere Win 98 på Microsofts update, når du har

Jeg er kommet så langt at den ikke kan køre scandisk, sikker fordi hardisken
er stået af, så nu er den sendt på værksted. Tak for svarene.
Gunnar

Fra : Peter

Dato : 30-03-05 10:59

> [...]
> hardisken
> er stået af, så nu er den sendt på værksted. Tak for svarene.

Det ville jeg nu ikke gøre, for det kan nemt kommet til at koste dig kr.
250, som efterhånden er det normale gebyr, når man indleverer ting der ikke
er defekte.
At du ikke kan køre scandisk, betyder ikke nødvendigvis, at selve harddisk
er defekt, men viser nærmere, at filsystemet på harddisken er ødelagt. Det
burde en almindelig formatering kunne rette op på.
Hvis den under formateringen, begynder at gendanne alokerings enheder, så
kan du snakke om, at hd'en er stået af, selv om den sikkert, med lidt held,
kan reddes med et Low Format.

Peter B

Peter B